خانه / امداد / مطالب امدادي / کرامپ یا گرفتگی عضلات

کرامپ یا گرفتگی عضلات

کرامپ یا انقباض غیر ارادی عضلانی است و علت آن ممکن است اشکال در سیستم عصبی و یا انجام ورزش باشد که سبب تغییر در ساختمان شیمیائی سلول عضلانی میشود.

علل :
– فعالیت های شدید و یا طویل المدت ورزشی ، خصوصا در شرایط جوی نامناسب ( هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد ) ، گرمای زیاد سبب از دست رفتن آب بدن شده و موجب بروز گرفتگی عضلانی میشود . همچنین تعریق زیاد باعث ایجاد گرفتگی عضلانی میگردد.
– گرم نکردن کافی بدن قبل از آغاز فعالیت ورزشی
– کمبود کلسیم
– وجود اختلالات عصبی ( نظیر فشار روی ریشه اعصاب نخاعی )
– اختلالات آنزیمی (اگر شما دچار کمبود آنزیم باشید ، هیچگونه درمانی برای آن وجود ندارد مگر کاهش فعالیت ورزشی تا حدی که سبب ایجاد گرفتگی عضلانی نشود )
– دیابت ، بیماریهای کلیوی ، اعتیاد به سیگار ، تصلب شرائین ، واریس ، عفونتها .
– عواملی که سبب اختلال در خون رسانی به عضله شوند نظیر استفاده از جورابهای تنگ وکفشهای تنگ
– تجمع اسید لاکتیک در عضله

نحوه پیشگیری :
– داشتن برنامه مناسب برای تمرینات فیزیکی و ورزشی
– گرم کردن بدن قبل از هرگونه فعالیت ورزشی خصوصا انجام حرکات کششی
– رژیم غذایی مناسب
– استفاده از دسرهای تجویز شده توسط پزشک جهت جلوگیری از گرفتگی عضلانی
– عدم استعمال دخانیات ، نیکوتین سبب کاهش جریان خون (اکسیژن و مواد غذایی ) در عضله میگردد.

رژیم غذایی :
چنانچه بطور مکرر دچار گرفتگی عضلانی میشوید باید از غذاهایی که حاوی پتاسیم زیادی است نظیر شیر ترکیبات جو،عدس ، هلو خشک شده ، موز ، مرکبات ، بادام زمینی و… استفاده کنید.

درمان :
– استفاده از حرکات کششی
– انقباض عضلات مخالف گروه عضلانی که دچار گرفتگی شده اند .(برای مثال هنگام گرفتگی عضلات پشت ساق پا ، مچ پای خود را بطرف جلو خم نموده یا در حالت ایستاده قرار بگیرید ، درحالیکه پایتان بطور کامل در تماس با سطح زمین است زانو را بطرف جلو خم نمائید.)
– قطع موقت فعالیت ورزشی تا شل شدن عضله و رفع کامل گرفتگی .
– جهت پیشگیری از بروز گرفتگی عضلانی باید قبل از ورزش در هوای گرم ۲ تا ۳ فنجان آب و در جریان ورزش هر ۱۵ دقیقه یک فنجان آب نوشید.

منبع : آمادگی جسمانی در کوهنوردی ( انجمن کوهنوردی)

همچنین ببینید

” تسلیت “

دوست وهمنورد گرامی آقای صدری عزیز درگذشت پدر گرامیتان را به شما وخانواده محترمتان تسلیت …

۳ دیدگاه

  1. salam. mamnun az vaghti k vase goruh mizarid. mikhastam pishnahad konam in safhe ham mese ravabet omumi & … sazmandehi beshe. vaghti miyaim in safhe ye seri ettelaat mibinim k ru safhe pakhshan, ina ro moratab konim, har matlab tu ye safhe, mojaza & motabegh ba niyaze fasl bashe. mamnun.

  2. سایت گروه کوهنوردی تیلار به روز شد

  3. هنوز به روزش نکردی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code