خانه / فرهنگی / قلم همنورد / اندر حکایت برنامه شش ماهه دوم سال ۹۲

اندر حکایت برنامه شش ماهه دوم سال ۹۲

IMG_1287(جبهه شمال غربی کوه درفک – منطقه کرد میر)

سلام  به همه !  همان طوریکه می بینیم برنامه شش ماهه دوم ۹۲ با همت کمیته فنی و سایرافراد پس از بررسی های مختلف و تطابق برنامه های پیشنهادی با سیمای کلی گروه و همچنین وضعیت کوهنوردی  دیارمان تدوین و از مهرماه سال جاری آماده اجرا است .  به نظر می رسد اجرای برنامه های کوهنوردی در نیمه دوم سال به نسبت نیمه اول با توجه به ویژه گی های تعریف شده در این ورزش که متاثر از شرایط آب و هوایی است ، از اهمیت بیشتر و مهمتری برخوردار باشد  که در ارتباط مستقیم با چگونگی کیفیت برنامه ها است . در نتیجه تک تک  حاضران در صعود ها باید از هر لحاظ خود را آماده  شرایط موجود در هر برنامه بنمایند . در این خصوص “زمان” یکی از فاکتورهای اساسی است ، دراین مورد باحضور به موقع خود در ایستگاه های کوهنوردی ( صبح)  صعودها  با توجه به تاریکی زود رس در فصول پایانی سال در کیفیت کلی برنامه ها موثر باشیم . مقوله ای که متاسفانه در نیمه اول امسال گاهی موجب تاخیر در شروع برنامه ها شد . همچنین “نظم”  در طول برنامه های کوهنوردی یکی از اصلی ترین ضروریات تعریف شده در آن به شمار می رود در این خصوص اگر برخاطرات کوهنوردی خود مروری بکنیم ، می بینیم در صعودهایی که در آن به کار گیری نظم کمتر مورد توجه قرار گرفته ، منتج به چه دستاوردهای نامطلوبی شده است . مطمئنن به کارگیری این موضوع از سوی تک تک ما در کیفیت و سلامت  هر صعود و گروه نقش بسزایی دارد .

همنوردان عزیز ، بحث آموزش و فراگیری فنون مختلف در این ورزش ، امروزه چالش برانگیز ترین پدیده ی آن به شمار می رود که در ارتباط مستقیم با جان افراد است . خوشبختانه امسال با تلاش کمیته فنی و اخیرن کمیته آموزش امداد و نجات گامهای موثری در این خصوص برداشته شده است . بنابر این ما باید در عمر کوهنوردی خود ، لحظه ای از این امر غافل نشویم و علاوه بر شرکت در کلاسها یی که گروه در این زمینه تدارک دیده است ، تا جایی که امکان دارد از گروهها و مراکز دیگر، دوره های آموزشی مختلف را طی نماییم تا مطمئن تر و با دانش بیشتر به این ورزش پرداخته  و همچنین خود در آینده به عنوان فردی درآییم که  آن مطالب را به  سایرین ارایه نماییم . از یاد نبریم که یک کوهنورد آموزش دیده می تواند دارای  انگیزه و توانایی” بیشتری در مقایسه با دیگران باشد . (دو اصل مهم از منشور جهانی کوهنوردان “تیرول”) . 

دوستان عزیز شاید کمتر ورزشی به مانند کوهنوردی متاثر از شرایط آب و هوایی باشد ودر این میان فصلهای پاییز و زمستان نقش پر رنگ تری دارند . استفاده از تجهیزات و لباس مناسب هر صعود به شدت در کیفیت صعود خود کوهنورد و همچنین کل گروه در برنامه موثر است . حال نگاهی به داشته های خود در این زمینه بکنیم و کمبودها ی احتمالی را با برنامه ریزی مناسب مرتفع نماییم . اگر چه امروزه قیمت آنان لحظه به لحظه در حال صعود است اما میتوان با الویت بندی مناسب وسایلی را که نداریم تهیه نموده تا خاطراتی شیرین و به یاد ماندنی را با سایر همنوردان در برنامه های پاییز و زمستان امسال تجربه نماییم .

 باقی بقایتان /

مسعود سلیم پور – شهریور ۹۲

zp8497586rq

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …