خانه / فرهنگی / اخبار / بلندترین قله جهان کجاست؟

بلندترین قله جهان کجاست؟

همه ما به خوبی می دانیم کوه اورست با ارتفاع ۸۸۵۰ متر از سطح دریا، بلندترین کوه جهان به شمار می آید. اما چیزی که ما به آن واقف نیستیم در مورد دیگر جنبه های انتخاب بلندترین کوه دنیاست و اینکه اغلب نمی دانیم کره زمین کاملا کروی نیست! در واقع زمین در بخش پائینی خط استوا کمی برآمده تر از قطبین خود است.

بدین شکل مردمی که در کشورهای اکوادور، کنیا، تانزانیا و اندونزی هستند در ارتفاعی بالاتر از مردم سایر نقاط کره زمین زندگی می کنند و شاید بتوان گفت به جو زمین نزدیکترند، البته این میزان تنها حدود ۲۱ کیلومتر بالاتر از افرادی است که در قطبین زندگی می کنند.

اجازه بدید به چند قله در کشور اکوادور صعود کنیم

حال می خواهیم به نکته ای جالبتر اشاره نمائیم، فرض کنید به قله کوهی در جنوب خط استوا صعود می کنید، در این بخش از کره خاکی چند قله مشهور قرار دارند: کوه کنیا در کشور کنیا، کلیمانجارو در تانزانیا و البته یک رشته کوه نسبتا ناشناخته برای ما بنام آند. اگر شما به قله یکی از این کوهها صعود کنید نسبت به زمانی که به اورست صعود می کنید در مکانی نزدیکتر به جو قرار می گیرید.

ژوزف سین، مساح و مهندس زمین شناس، در کتاب خود تحت عنوان “مرگ از روزنه تاریک و معماهای دیگر کیهان” در این مورد به مطالب جالبی اشاره نموده:

وقتی تمامی حسابها به بن بست می رسد، سین می گوید:” فکر می کنم دیگر می دانیم نزدیکترین نقطه کره زمین به جو و فضا کجاست”.

کدام کوه؟

آنجا قله “چمبورازو” است، بلندترین کوه کشور اکوادور.

کوه چمبورازو بلندترین قله اکوادور در رشته کوه آند واقع شده و ۶۲۸۰ متر ارتفاع دارد، این کوه بر بلندای رفیعترین برآمدگی زمین قرار گرفته. این در حالی است که قله اورست برغم آنکه ۸۸۵۰ متر ارتفاع دارد بدلیل قرار گیری در نقطه ای از زمین که در سطحی فرورفته قرار دارد نسبت به چمبورازو در ارتفاعی پائین تر نسبت به جو زمین قرار گرفته.

موافق با نظر آقای سین، چمبورازو حدودا ۲۴۰۰ متر از اورست به فضا و ماوراء نزدیکتر است. گرچه اگر ارتفاع را بر اساس فاصله از سطح دریا بسنجیم اورست بلندترین قله جهان به شمار می آید.

در تعریفی دیگر می توان گفت چمبورازو نزدیکترین قله جهان به ماه می باشد.

منبع: کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …