خانه / فنی / گزارش برنامه ها / گزارش برنامه "ناظر بزرگ"

گزارش برنامه "ناظر بزرگ"

ناظر-بزرگ(قله ناظر بزرگ – عکس از گروه کوهنوردی همت شمیران)

گزارش صعود گروه کوهنوردی تیلار به قله ناظر بزرگ

تاریخ صعود: ۲۰-۲۱/۴/۹۲

تعداد نفرات: ۲۹ نفر

منطقه: البرز مرکزی     معروف ترین روستاهای نزدیک قله (یوش – بلده)

با توجه به برنامه ریزی گروه

جهت صعود به قله دماوند از مسیر غربی در مرداد ماه،‌ صعود به قله ۴۲۷۷ متری ناظر بزرگ در دستور کار گروه قرار گرفت. این اولین بار بود که گروه به این قله صعود می کرد و اطلاعات قله و مسیر و منطقه از طریق گزارشات موجود در اینترنت و تماس با نگارندگان آن گزارشات و دریافت فایل های GPS میسر دریافت گردید. یکی دیگر از اهداف گروه جهت تدوین این برنامه، صعود به قله ای در منطقه ای جدید جهت آشنایی با آن منطقه بود.

قله ناظر بزرگ از دو مسیر متداول قابل صعود می باشد، یکی از جهت شرقی که از روستای نمارستاق صورت میگیرد و در مسیر دشتی موسوم به دشت پنیری وجود دارد. مسیر متداول دیگر که گروه جهت صعود انتخاب نمود از سمت غرب بوده که مبدا صعود روستای هتر می باشد.

ساعت ۴ صبح قرار صبح ۲۰ام بود که با تاخیری که تقریبا باب شده از سوی رانندگان و بعضی همنوردان و گرفتن صورت حساب، ساعت ۵ صبح از میدان جانبازان رشت به سمت چالوس حرکت نمودیم. در میانه راه در شیرود در کنار مسجد توقف کوتاهی نمودیم و برای صرف صبحانه به کنار دریا رفتیم. برای انتخاب ورودی های منتهی به دریا می بایست اندکی دقت نمود. دقیقا روبروی مسجد بزرگ شیرود جاده خاکی مناسبی جهت رفتن به کنار ساحل وجود دارد. صبحانه حدود یک ساعت طول کشید و پس از آن حدودا ساعت ۱۰ صبح بود که به چالوس رسدیدم و مجددا پیدا کردن استگاه مینی بوس جهت دریافت صورت حساب و خارج شدن از چالوس ۱ ساعت از زمان ما را گرفت. وارد جاده چالوس به کرج شدیم و پس از حدود ۲ ساعت به پل زنگوله رسیدیم. اینجا بود که یکی از راننده ها به شدت ناراضی از ادامه راه سر باز زد که پس از نیم ساعت مساله موقتا حل شد. پس از آن حدود ساعت ۵ بود که به روستای یالرود در نزدیکی روستای هتر رسیدیم. جهت رسیدن به روستای یالرود می بایست ۵ کیلومتر قبل از بلده به سمت راست به یک فرعی وارد شویم. مسیر جاده ای در فایل GPS ثبت شده است و با کمی پرس و جو به راحتی قابل دسترسی است. مسیر خاکی کمتر از نیم ساعت بود. در روستای یالرود مجددا راننده ناراضی ترمز دستی را کشیده از ادامه مسیر امتنا نمود و مجبور شدیم که از یالرود تا هتر را در حدود ۳۰ دقیقه پیاده طی کنیم و در نهایت ساعت ۶ به روستای هتر و مبدا صعود با یک حمام قدیمی و مسجد روبرویش در ابتدای روستا رسیدیم. هدف از آوردن جزییات مشکلات مساله ماشین در این گزارش، نمایان نمودن مشکلات بسیار زیاد این مشکل و تاثیر روحی و جسمی آن بر همنوردان بوده که لازم است مورد توجه قرار گیرد.nazer bozorgاز روستای هتر تا قله مسیر کلی به سمت شرق بوده که برنامه روز اول رسیدن به گوسفندسرا در مسیر در ارتفاع ۲۷۰۰ متری بود که محل مناسبی جهت شب مانی می باشد (مشخص شده در تصویر به شماره ۰۰۴) مسیر با یک شیب ملایم و زیبا در کنار رودخانه کوچک مستقیم به گوسفند سرا منتهی می شود. در ابتدا راهنمای گروه با توجه به تاکید و اصرار اهالی روستای هتر (احتمالا بنا بر وجود مسیری متفاوت جهت صعود و یا ….!) مبنی بر شروع حرکت به سمت شمال و سپس شرق و همچنین عدم اعتماد به فایل GPS قدری از مسیر منحرف شد که مجبور شدیم از مسیری غیر متداول پایین آمده به کنار رودخانه برسیم! این انحراف از مسیر حدود نیم ساعت از زمان ما را تلف نمود و در نهایت ساعت ۹٫۱۵ در حالی که کفش بعضی همنوردان به دلیل عبور چند باره از عرض رودخانه کمی یا بیشتر خیس شده بود. در محل شب مانی دو جوب پرآب که در پایین گوسفند سرا به هم می رسند آب منطقه را تامین می کنند. چشمه پرآب یکی از این جوب ها در مسیر حرکتی به قله قرار دارد و در عکس با شماره ۰۰۵ مشخص شده است و حدود نیم ساعت از محل شب مانی فاصله دارد.

ساعت ۶ صبح روز دوم به سمت قله از مسیر مشخص داخل دره که در عکس مشخص شده است به سمت قله حرکت نمودیم. همانطور که در تصویر دیده می شود از نقطه ۰۰۵ تا ۰۰۶ و از ۰۰۶ تا ۰۰۷ دو مسیر ثبت شده که بهتر است برای رسیدن به قله از مسیر های راست جهت رفت استفاده نمود. از محل شب مانی تا قله در حدود ۵ ساعت زمان می برد که بسته به سرعت حرکت تا ۶ ساعت هم ممکن است طول بکشد.

با توجه به توان گروه و پیش بینی ماشین سواری طولانی در برگشت، سرپرست گروه تصمیم به تعیین سقف زمانی جهت صعود گرفت و ساعت ۱۰٫۳۰ دقیقه و با توجه به ۲ استراحت ۲۰ دقیقه ای و یک توقف جهت استفاده از آب چشمه، گروه در ارتفاع ۳۷۰۰ متری توقف نمود و پس از ۳۰ دقیقه استراحت به سمت پایین حرکت نمود و ۱۲٫۳۰ دقیقه به گوسفند سرای محل شب مانی رسید. به تصمیم سرپرست یک تیم ۴ نفره جهت تهیه چند تصویر و آشنایی بیشتر با منطقه تا بالای یال حرکت نمودند که این تیم پس از ۴۵ دقیقه به ارتفاع ۴۰۲۰ متری رسیدند.

پس از صرف نهار و جمع کردن چادر ها و وسایل ساعت ۲ به سمت هتر حرکت کردیم و پس از ۱٫۵ ساعت پیاده روی به ابتدای هتر رسیدیم و جلسه پایانی در همانجا برگزار شد و در نهایت ساعت ۵ به ماشین ها رسیدیم و ساعت ۱ صبح وارد رشت شدیم .

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار

zp8497586rq

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …