خانه / فرهنگی / اخبار / ۲۰۰۰ کوه‌نورد از سراسر کشور بر بالین زخم خورده‌ی «کوه‌شاه»!

۲۰۰۰ کوه‌نورد از سراسر کشور بر بالین زخم خورده‌ی «کوه‌شاه»!

کوه‌نوردانی از سراسر کشور به عیادت «کوه‌شاه» آمدند و با برگزاری آیینی نمادین، مراسم سوگواری برای دومین قله مرتفع استان کرمان و یکی از منحصر بفردترین زیست‌ بوم‌های گیاهی و جانوری کشور که به دلیل فعالیت معدن استخراج سنگ‌ آهن در حال نابودی است، را برگزار کردند. مسئول واحد ارتباطات و رسانه‌های کمیته نجات مردمی «کوه‌شاه» با اعلام این خبر  گفت: پنج‌شنبه و جمعه گذشته، دو هزار نفر از کوه‌نوردان سراسر کشور به کرمان آمدند تا در همایش و برنامه صعود به «کوه‌شاه» شرکت کنند.

«افشین اسدی» هدف از برگزاری این همایش مردمی را اعتراض به تخریب‌های گسترده ناشی از فعالیت معدن استخراج سنگ آهن در کوه‌شاه عنوان و بیان کرد: از بعدازظهر پنج‌ شنبه تیم‌های مختلف کوه‌نوردی وارد منطقه شده و از ساعت دو بامداد جمعه صعود آغاز شد. «اسدی» افزود: مراسم نی‌نوازی و همچنین نمایش تصاویر تخریب شده از «کوه‌شاه» نیز برگزار شد.وی در ادامه، با اشاره به ویژگی‌های منحصر بفرد «کوه‌شاه» اظهار کرد: متاسفانه فعالیت معدن استخراج سنگ‌ آهن در این منطقه، ضربه جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم این منطقه وارد کرده است.وی افزود: با وجود اعتراضات گسترده مردمی و ابراز نگرانی کوه‌نوردان و فعالان محیط‌ زیست از این رویداد، شاهد بودیم که نسبت به هفته قبل، تخریب‌ها گسترش یافته تا جایی که از جاده بافت این تخریب‌ها کاملاً مشهود است! مسئول واحد ارتباطات و رسانه‌های کمیته نجات مردمی کوه‌شاه با بیان این‌که این معدن اقدامات خود را شدت بخشیده است، گفت: باید هر چه سریعتر جلوی این تخریب‌ها گرفته و توسعه پایدار نباید قربانی بسیاری از مسایل دیگر بشود.

 پی‌نوشت:
بر اساس پیام ارسالی روز گذشته به «کوه‌نوشت»:
قرار توقف موقت معدن‌کاری در «کوه‌شاه» از سوی استانداری صادر شده است و بازرسان ویژه نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

(برداشت و تخلیص : وبلاگ کوه نوشت)

 ===================================================

۱- آیا می دانید کوه شاه پر برف ترین و پر آب ترین و سرسبزترین منطقه جغرافیائی جنوب شرق ایران است
۲- آیا می دانید این قله ۴۳۵۰ متری دارای ششصد گونه گیاهی نادر است.
۳- آیا می دانید این کوهستان سومین پرورشگاه رمه های بزرگ گوسفند ایران است.
۴- آیا می دانید از دامنه کوه شاه رودخانه هلیل رود پر آب ترین و بزرگ ترین رود جنوب شرق ایران و ده ها رودخانه دیگر سرچشمه می گیرد.
۵- آیا می دانید بیش از دویست هزار نفر ساکنان شهرها و روستا ههای پیرامون کوه شاه از آب این کوه زندگی می کنند.
۶- آیا می دانید این کوه زیستگاه پلنگ نادر ایرانی و ده ها گونه ی جانوری دیگر است.
۷- آیا می دانید از طرف سازمان یونسکو هوای کوه شاه و لاله زار به عنوان پاک ترین هوای جهان شناخته شده است.

… و خلاصه اینکه ایا می دانید از سوی عده ائی سودجو برای اکتشاف معدن آهن جاده ای به عرض یک بزرگراه بر سینه این کوه زیبا دریده شده و می رود تا همه عظمت و زیبایی های آن را برای همیشه نابود سازد.

(از شماره ۱ تا پایان متن برگرفته از سایت کوه نیوز است )

zp8497586rq

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …