خانه / فرهنگی / اخبار / آتشفشان نیمه فعال تفتان خروش دوباره خود را نشان داد!

آتشفشان نیمه فعال تفتان خروش دوباره خود را نشان داد!

2325_8BLaNWio

فعالیت تفتان به عنوان یک آتشفشان دارای ویژگی های منحصر به فرد بر همگان محرز است و اینکه از دل زمین مواد مذاب خود را نشت بدهد، شگفتی کارشناسان را به دنبال داشته است.

دماوند، بزمان، تفتان، سبلان و سهند از جمله آتشفشان های نیمه خاموش و مهم کشور هستند.بنا بر نظریات کارشناسان زمین شناسی، آتشفشان دماوند به دلیل نزدیکی به تهران، تفتان و بزمان به دلیل قرار گرفتن در قسمت های جنوب شرق و جنوب غرب شهرستان پرجمعیت زاهدان و سبلان و سهند به دلیل نزدیکی آنها به مشکین شهر و تبریز حائز اهمیت هستند.
از میان این پنج کوه آتشفشانی به جز سهند که در سالهای اخیر نشانه ای از فعالیت در آن دیده نشده است، سایر آتشفشانها به دلیل خروج دائمی گاز و بخار از دهانه و وجود چشمه های آب گرم «احتمال» فعالیت مجدد آنها وجود دارد.
سازمان زمین شناسی گامهای اولیه برای پیمایش این چهار آتشفشان نیمه فعال برداشته است.
این اقدامات شامل تهیه نقشه های زمین شناسی کوه های آتشفشانی و پایش دائمی پدیده های اطراف این آتشفشانها شامل اندازه گیری دما و ترکیب چشمه های آب گرم دامنه آنها می شود.
زمانی که آتشفشانی شروع به فعالیت می کند، ماگما از سمت پایین به سمت بخش مرکزی حرکت می کند که در این صورت دامنه آن متورم می شود.
این پدیده با چشم قابل دیدن نیست و با استفاده از دستگاهها ویژه قابل اندازه گیری است که در طرح پایش سازمان، نصب این دستگاه ها برای بررسی تغییرات ارتفاع دامنه در دستور کار قرار گرفته است.
مواد مذاب مشتعل در حاشیه کوه تفتان و در نوار مرزی شهرستان میرجاوه عصر دیروز از دل زمین به بیرون نشت کرد.
این مواد مذاب به صورت سیاه رنگ و با حجم کم است که پس از سرد شدن به صورت سنگ شکل می گیرد.
رییس گروه زمین شناسی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت وگویی اظهار داشت: نمی توان به طور قطع اظهار نظر کرد اما احتمال دارد این مواد مذاب با فعالیت جدید پوسته آتش فشان تفتان به بیرون نشت کرده باشد.
سیاره افزود: باید یک گروه کارشناس منطقه را مورد بازرسی میدانی قرار دهد تا بتوان اظهار نظر دقیق کرد.
ارتفاع قله تفتان از سطح دریا ۴۰۵۰ متر عنوان شده است و بلندی آن نسبت به زمین های اطراف ۲۴۵۰ متر است و مساحتی که مواد آتشفشانی از ابتدای فعالیت آن تاکنون فرا گرفته حدود ۱۳۰۰ کیلومترمربع می شود.
آخرین فوران این آتشفشان در سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ بوده است.
تفتان، آتشفشانی جوان متعلق به پلیوسن– کواترنر است که بر روی فلیش های کرتاسه فوقانی و ائوسن بنا شده است.
نخستین فوران تفتان در ۲۰ کیلومتری شمال غرب قله فعلی ظاهر شده است که ترکیب داسیتی تا ریوداسیتی داشته و شامل گدازه و مواد پیروکلاستیک است.
در دره منتهی به پناهگاه و معبر صعود به قله، آثار این گدازه ها و مواد پیرو کلاستیک بخوبی نمایان است.

 

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *