خانه / فرهنگی / قلم همنورد / ” اهمیت و فراگیری ضرورت های کوهنوردی”

” اهمیت و فراگیری ضرورت های کوهنوردی”

        موضوعی که همواره یکی از دغدغه های اصلی کوهنوردی دیارمان در سالهای مختلف بوده ، بحث جدی گرفتن این ورزش و لزوم انجام درست و اصولی آن و ارتباط آن با حضور مقطعی تعداد قابل توجهی از علاقه مندان به کوهنوردی با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی – اجتماعی آن است .

amlashبا اهمیت شمردن اصول و ضرورتهای مشخص و تاثیرگذار کوهنوردی و فواید بزرگ بکارگیری آنها ، در سطح جهانی نیز مسبوق به سابقه ای درخشان و طولانی می باشد . در تاریخ کوهنوردی جهان می بینیم کشورها و اساسن افرادی که این ورزش را به صورتی هدفمند ، اصولی ، علمی و پیگیرانه دنبال نموده اند هم به دستاوردهای بزرگی در این ورزش نایل گشتند و هم بهره فراوانی از کار و تلاش آنها نصیب خود و حتی سایر کشورها شده است . به طور مثال کوکوچکاها ، مسنرها ، بوکریف ها و صدها کوهنورد نامی دنیا در اقصی نقاط جهان در کوهها و ارتفاعات بلند ، کارهایی بزرگ و آثاری مثال زدنی از خود به یادگار گذاشته اند که تا به امروز هم از آنها با احترام یاد می شود . در کشور ما نیز همین گونه است . دستیابی و بهره گیری از متد و روشهای نوین کوهنوردی در عرصه های مختلف از جمله تغذیه ، تجهیزات ، شناخت عوارض گوناگون کوهستان و غیره . . . ، بی شک محصول تلاشها و پیگیریهای مداوم مربیان و افراد صاحب نام این ورزش است . بنابر این اگر کوهنوردی را در جهت تقویت جسم و روان خود انتخاب کرده ایم و خطرهای موجود در آن را پذیرفته ایم ، راهی جز بکارگیری و انجام درست و اصولی روشهای نوین در آن برایمان باقی نمانده است و اگر بخواهیم اسم کوهنورد بر خود گذاشته و عضویت و یا حتی همنوردی یک گروه کوهنوردی را با خود به یدک بکشیم ، باید اصول و معیارهای تعریف شده در این ورزش را رعایت نماییم . چرا که کمرنگ دیدن آن ضرورتها و ویژگیها ، علاوه بر اینکه درصد ضربه پذیری و خسارت مان را در این ورزش بالا می برد ، به نوعی نادیده گرفتن زحمات و تلاشهای بی شائبه مربیان و کوهنوردان بزرگ این ورزش است .
موضوعی که جای تامل و البته تاسف در کوهنوردی شهر و دیارمان دارد ، کم اهمیت دیدن حضور در کلاسها و کارگاههای آموزشی و حتی برنامه های کوهنوردی از طرف تعداد قابل توجهی از اعضا و همنوردان گروههاست که خود بی ارتباط با مسئله مطرح شده در بالا نیست .
دوستان همنورد ، بدون تردید هیچ کدام از ما در زمان شروع جدی به کوهنوردی ، آن را به صورت فصلی یا مقطعی انتخاب نکردیم و یا نگفتیم که در طول سال بدون دلیل خاصی فقط در برنامه های کوه پیمایی ساده ، مثلن “عمومی” ها حضور داشته باشیم . اگر پای صحبت تک تک ما کوهنوردان بنشینیم ، بی شک شیرین ترین و جاودانه ترین خاطرات زندگی خود را از حضور در برنامه های کوهنوردی و تجربه نمودن سختی های لذت بخش این ورزش در کنار یکدیگر و در میان برنامه ها یاد خواهیم کرد . البته وجود مصائب و مشکلات متعدد در زندگی امروزه بر کسی پوشیده نیست . اما روی صحبت این نوشته بیشتر با دوستانی است که انگار ورزش کوهنوردی را صرفن برای تفنن و شاید هم به صورت فصلی و مقطعی انتخاب نموده اند و با بزرگ نمایی مشکلات شخصی ، گرفتار روزمرگی زندگی شده اند . همنوردانی که روزی در شمار بهترین سرپرستان ، راهنماها و سایر عوامل اجرایی در صعودها و برنامه ها بودند . مطمئنن بسیاری از ما در این دنیای وارونه دارای مشکلات مشابه و مشخصی هستیم . در نتیجه چگونه است که تعدادی ، در اغلب برنامه های سالهای مختلف ، چه سخت و چه آسان حضور دارند و تعدادی دیگر که جمعیت شان از دسته اول هم بیشتراست صرفن به گزینش انگشت شمار صعودها و حتی کلاسها اکتفا می کنند (؟!) . البته در اطراف ما ، کم نیستند افرادی که علیرغم وجود مشکلات متعدد در زندگی شان همواره حضوری موثر و قوی در اجرای برنامه های کوهنوردی داشته و دارند . عزیزانی که کوهنوردی را صرفن یک حرکت ورزشی معمولی و شخصی ندیده ، بلکه با حضور فعال در این عرصه ، تبدیل به الگویی برای بسیاری دیگر از جمله جوانان شده اند و حضور در برنامه ها برایشان به نوعی گذر از مشکلات و گرفتن روحیه و امید برای ادامه زندگی است .
همنوردان عزیز ، هدف این نوشته به هیچ عنوان ارجحیت دادن به کمیت بر کیفیت در این ورزش و اساسن برنامه های کوهنوردی نیست. چرا که حداقل در شهر و استان ما بخصوص در سالهای اخیر شاهدیم که هستند ، دسته جات و گاه گروههایی که هدف غایی شان کشاندن هر چه بیشتر افراد به کوه و کوهنوردی با معیارهای مختلف و عجیب و غریب است که با ذات این ورزش در تناقض بوده و شاید از این راه در پی ثبت رکوردهای خیالی باشند و می بینیم که از این منظر کوهنوردی دیارمان چه ضربه ها و خسارت هایی را متحمل شده است .
حال که با توجه به وجود مربیان متعدد و افراد صاحب فن و تجربه در ورزش کوهنوردی ، فراگیری آموزشهای مختلف علمی در عرصه وسیع آن به نسبت گذشته آسان تر شده است ، بیاییم با بهره گیری از دانش مربیان و تجربه پیش کسوتان ، با حضور در برنامه ها و کلاسها ، هم خالق خاطراتی شیرین و جاودان برای خود و دیگران در پیمودن راه با اهمیت و لذت بخش در ورزش کوهنوردی باشیم و هم زحمات مربیان و پیش کسوتان این ورزش را به فراموشی نسپاریم .

با امید به موفقیت روز افزون / مسعود سلیم پور – آبان ۹۴

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

۲ دیدگاه

  1. درود بر شما دوست عزیز!
    ممنون از لطف شما. باعث افتخار ماست.

  2. سلام.مطالب این سایت خیلی جالبه وبنده کمال استفاده را می برم شکوهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *