خانه / فرهنگی / اخبار / بالاتر از ۲۰

بالاتر از ۲۰

آپا شرپا کوهنورد نام آشنای نپالی تصمیم دارد در بهار ۲۰۱۱ با صعود به اورست برای بیست و یکمین بار رکورد خود را ارتقاء دهد.
آپا که همچون سالهای اخیر به همراه تیم اکو اورست راهی منطقه شده با کشته شدن دوست و البته رقیبش چاوانگ نیما که ۱۹ بار اورست را فتح کرده بود به تنهایی به دنبال فتح قله می باشد تا شاید جوان دیگری در پیش راهی ارتقاء رکورد بیشترین صعود به اورست باشد.

تیم اکو اورست متشکل از گروهی محقق است که بر روی علل آب شدن یخچالهای هیمالیا و میزان تغییرات یخچالهای طی سالهای اخیر تحقیق می کند. این تحقیقات کمک می کند تا دولت نپال بتواند پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیل در دامنه های هیمالیا صورت دهد. همچنین این تیم طی سالهای اخیر اقدام به پاکسازی دامنه های کوه اورست نموده است و انتظار می رود امسال نیز این امر ادامه یابد.
این تیم در سال ۲۰۰۸ موفق شد ۱۲۰۰۰ کیلوگرم زباله را از دامنه های اورست تخلیه نماید، ضمن آنکه ۴ جسد نیز به پائین منتقل گردید. تیم اکو اورست همچنین به آموزش گروهها و شرکتها در ارائه خدمات با انرژی پاک اقدام خواهد نمود.
سرپرستی این تیم بر عهده داوا استیون شرپا مدیر ارشد شرکت ایشین ترک می باشد.
پرداخت برای زباله
تیم اکو اورست در طرحی نو تحت عنوان “Cash for Trash” با پرداخت ۱۰۰ روپیه برای هر کیلو زباله، شرپا ها را تشویق به تخلیه زباله ها از ارتفاع می نماید. آنها امیدوارند در سال ۲۰۱۱ حدود ۴۰۰۰ کیلوگرم زباله را از ارتفاعات کوه به پائین تخلیه نمایند.
لازم به ذکر است در این تلاش کوهنورد حامی محیط زیست از ژاپن Ken Noguchi  نیز به همراه تیمش قصد دارد تا به جمع آوری ۱ تن زباله از کمپ ۲ و قله اورست به طرح  پاکسازی تیم اکواورست کمک نماید.
زباله ها پس از انتقال به کمپ اصلی با کمک سازمان Everest Pollution Control Committee  – SPCC  تفکیک شده، زباله های قابل سوزاندن در محل روستای گوراکشب سوزانده و سایر زباله ها به کومجونگ منتقل می شوند.
پشتیبانی این طرح را شرکت گردشگری ایشین ترک و شرکت لوازم کوهنوردی نورث فیس بر عهده خواهند داشت.
برای آپا و هم تیمیهایش در این صعود آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

منبع : وبلاگ کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *