خانه / روابط عمومی / برنامه ها / برنامه ی آینده / برنامه آینده : “شاه معلم”

برنامه آینده : “شاه معلم”

برنامه آینده گروه کوهنوردی تیلار رشت صعود به قله شاه معلم در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ به سرپرستی سحر شفیقی میباشد. لازم به ذکر است که تاریه این برنامه در تقویم ورزشی گروه به اشتباه ۱۲ بهمن چاپ شده است. علاقمندان حضور در این برنامه میتوانند بعد از ظهر روز چهارشنبه ۸ بهمن با روابط عمومی گروه تماس حاصل فرمایند.

شاه معلم

 بدون تردید منطقه ماسوله به عنوان یکی از قطب های اصلی کوهنوردی در استان گیلان به شمار می رود. وجود کوههای بلند ، راه مواصلاتی آسان ، شهرک تاریخی ماسوله و چشم اندازهای زیبای منطقه ، موجب شده تا هر هفته کوهنوردان زیادی از شهرهای مختلف استان و حتی نقاط دور دست کشور ، قدم  به کوههای این ناحیه بگذارند . در این میان قله “شاه معلم” با ارتفاع ۳۰۵۰  متر بلندترین کوه منطقه بشمار می رود که برای صعود به آن از شهرک تاریخی ماسوله بایدبیش از ۲۰۰۰ متر ارتفاع گرفت . زمان صعود به این کوه نیز با توجه به سرعت گروه و تعداد افراد شرکت کننده و ترکیب آنها در فصول مختلف سال متغیر است . اگر چه  تا همین یک دهه قبل ، گروههای کوهنوردی اغلب برای صعود به آن برنامه ای دو روزه تدارک می دیدند ، اما امروزه با بهره گیری از دانش روز کوهنوردی و استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب  ، شاه معلم شاهد صعودهای متعدد یک روزه در همه اوقات سال  بر فراز خود است . هر چند بارها کوهنوردان توانمندی حتی در فصول غیر از زمستان نیز با توجه به شرایط هوایی ، قادر به صعود کامل این قله نشدند و از میانه های راه تصمیم به بازگشت نمودند .

حال برای اینکه ببینیم راه رسیدن به این قله از ماسوله از چه مناطقی می گذرد مروری گذرا خواهیم نمود به مسیر و زمانبندی صعود آن در یک هوای خوب با حرکت متداول کوهنوردی :
عبور از میان شهرک تاریخی ماسوله و حرکت به سمت شمال و گذر از محله زیبای “ریحانه بر” ، ابتدای صعود به این قله را تشکیل می دهد . با رسیدن به اصطلاحن پشت ماسوله و روی جاده منتهی به آبادی های خلخال و طارم ، از شیب منتهی به بقعه با راهی کاملن مشخص بالا رفته و از آب گوارای چشمه موجود در آن محوطه حتمن باید استفاده کرد و قمقمه ها را پر نمود چرا که  در ادامه صعود تا ساعتها از آبی مطمئن خبری نسیت .  ادامه مسیر همچنان در جهت شمالی با پاکوب مشخص امتداد داشته تا به مرتعی زیبا که در گذشته ای نه چندان دور مغازه ای کوچک در آن قرار داشت می رسد . این چمنزار و قله ای کوچک در کنارش موسوم به “داره سر” است . از ماسوله تا بدینجا ۱ ساعت کوه پیمایی لازم است .  ادامه راه به ناحیه ای موسوم به “لشکر گاه” می رسد که گویی حکایت از اطراق “جنگلیان ” و یاران میرزا در آنجا بوده است . در ادامه با گرفتن تدریجی ارتفاع به ناحیه ای موسوم به “خارند ” خواهیم رسید که جاده ماسوله به خلخال از همین ناحیه می گذرد . آنگاه با حرکت در جهت شمال غربی پس از نیم ساعت به ییلاقی به نام “دوراکیله” خواهیم رسید از اینجا مسیر با شیبی تند تا یال اصلی شاه معلم و رسیدن به کوه “اشپر کوم” ادامه دارد .  فاصله زمانی ماسوله تا این ناحیه ۴/۵ ساعت است . ادامه مسیر با گرایش در جهت غرب و از روی خط الراس منتهی به قله  امتداد داشته و پس از ۱ ساعت به مرتع نه چندان بزرگ اما زیبایی در زیر قله می رسد موسوم به “پاگرد” . مسیر در ادامه با پشت سر نهادن آخرین شیب ها پس از ۴۵ دقیقه به قله اول شاه معلم با سنگ چینی زیبا خواهد رسید .
کوه شاه معلم با یک خط الراس طولانی دارای حداقل ۳ قله با فاصله نه چندان زیاد ازهم است . شاه معلم را می توان از چندین ناحیه از قبیل : ماسوله از دومسیر “دوراکیله” ، “دولی چال” و همچنین “جلال آباد” که دارای غاری زیباست صعود نمود. شاه معلم از مناطق مختلف ماسال هم از جمله ” خانه بند” و انتهای دره “ماسوله خانی”  هم قابل صعود هست که هر کدام از مسیرها دارای زمانبندی و درجه کوهپیمایی مخصوص به خود است .

همچنین ببینید

رنامه بعدی گروه کوهنوردی تیلار – صعود به قله ” دندونه “

دوستان و همنوردانی که مایل به شرکت در این برنامه هستند،می توانند جهت ثبت نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *