خانه / فرهنگی / قلم همنورد / درفک : ” از کرد میر تا اسپهبدان”

درفک : ” از کرد میر تا اسپهبدان”

az kord mir ta espahbodan
در پی تصمیم کمیته فنی (کوهنوردی ) کانون کوهنوردان گیلان مبنی بر شناسایی و تحقیق در مناطق مستعد و ناشناخته کوهنوردی ،  این کمیته در نظر دارد برنامه ها و صعودهایی در قالب پیمایش از مسیرها و گذرگاههای متعدد موجود در معروفترین کوه استان یعنی “درفک ” را اجرا نماید .
“درفک ” ، با توجه به مجموعه خصوصیات و ویژه گیهای خود می تواند برای هر طیفی از علاقمندان به کوهنوردی اعم از کوه پیمایان ، سنگنوردان ، غار نوردان و غیره ،  دارای جذابیت و کششهای لازم  باشد . بی شک این کوه “هزار خاطره” ،  در میان جنگلها و یالهای بکرش و در دیواره های سترگش ناشناخته های بسیاری برای ما کوهنوردان دارد و در این میان جبهه های شمالی آن  با توجه به مدل زمین ساختی خود که محصول حرکات لایه های فوقانی زمین و همچنین محل تاخت و تاز طوفانها و جریانهای هوایی شمالی در طی میلیونها است ، به نسبت سایر جبهه ها و مناطقش از جاذبه ها و ناشناخته های فراوانی برخوردار است. حد فاصل دویال بلند و طولانی موسوم به “گرده تال” (سمت راست تصویر فوق) در بالای روستای “اسطلخ جان”  تا یال مرتفع معروف به “رودسرا” (در مرکز تصویر) در نزدیکی  روستاهای “موش بیجار” و “کرد سرا”  دارای دیواره ها ، شکاف ها و غارهای نا شناخته ایست که همواره هر بیننده ای را زمانی که از جاده تهران به رشت  در محدوده امام زاده هاشم در حال تردد است ، مجذوب خود می نماید . همان چشم اندازی که  اشتباهن  برخی  از جلگه گیلان ، آن را کوهی فراتر از ۴۰۰۰ متر تصور می کنند . بخش دیگر این دیواره و صخره  عریض و طویل  بعد از یال رودسرا  امتداد داشته و تا کوهی موسوم به “اسپهبدان ” در مجاورت روستای شاه شهیدان (در سمت چپ تصویر) در منطقه دیلمان قرار دارد.
همنوردان عزیز ، کمیته کوهنوردی کانون کوهنوردان گیلان در تبیین و طرح ریزی برنامه های آتی خود ، شناخت و بررسی تمام جبهه و نمای شمالی درفک را از ناحیه ای موسوم به کردمیر در نزدیکی یال “گرده تال” در شمال غربی تا ” کوه اسپهبدان” در شمال شرقی درفک را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا در نظر دارد با مشارکت کوهنوردان پرتلاش حاضر در گروههای کوهنوردی و با بهره گیری از دانش مربیان و افراد مجرب ، اقدام به شناسایی و پیمایش عرضی کل دیواره درفک در نقطه تلاقی  دیواره با جنگل  در چندین برنامه تخصصی و البته تجسسی نماید که در این میان ،  صعود از میان شکاف ها و صخره های موجود در جبهه شمالی تا خط الراس اصلی و قله نیز در نظر گرفته شده است.  بدون تردید رسیدن به اهداف نسبی این برنامه ها به کوشش همه ما بخصوص افراد علاقمند حاضر در گروهها  وابسته است و مطمئنن میزان دستاوردهای این کار نیز برای کوهنوردی استان و نیز کشور،  منوط به میزان تلاش ما در اقدام به این کار نه چندان آسان است .
امیدواریم با پیگیریها و کوشش لازم در جهت اجرای این کار ، بتوانیم قدمهایی در راه  شناخت کوهها ، ارتفاعات و مناطق ناشناخته استان برداشته  تا از این طریق توانسته باشیم هر چند ناچیز اما به قدر توان مان ، حق پیش کسوتان این رشته ورزشی در استان را ادا نماییم و کوههای دیارمان را آنطور که شایسته اش هست به علاقه مندان و جوانان آینده این ورزش معرفی نماییم .

مسعود سلیم پور

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *