خانه / فرهنگی / اخبار / درگذشت مسنر آسیا

درگذشت مسنر آسیا

پارک یانگسوک کوهنورد بزرگ کره ای را مسنر آسیا می نامیدند. او نخستین کوهنورد آسیایی بود که توانست ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری دنیا را فتح نماید، ضمن آنکه با صعود قلل مرتفع ۷ قاره جهان و همچنین با طی مسیر قطبهای شمال و جنوب توانست بعنوان نخستین انسان کره زمین گراند اسلم کوهنوردی را نیزفتح نماید. وی در ۲ نوامبر ۱۹۶۳ در کشور کره متولد شد و متاسفانه در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ بر اثر سقوط بهمن در جبهه جنوبی آناپورنا ناپدید گردید.

پارک توانست بود در ۲۲ جولای ۲۰۰۱ با صعود به کی۲ بعنوان هشتمین کوهنورد دنیا و البته نخستین آسیایی ۱۴ کوه ۸۰۰۰ متری را فتح نماید. وی در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۲ نیز توانست آخرین قله از قلل مرتفع ۷ قاره را با صعود به کوه وینسون در قاره جنوبگان فتح نماید. در نهایت وی با پیمایش قطب جنوب در سال ۲۰۰۴  و قطب شمال در سال ۲۰۰۵ نخستین فاتح گراند اسلم کوهنوردی لقب گرفت. در واقع پارک در مدت ۱۱ سال و ۱۱ ماه و ۱۵ روز یا به عبارتی در زمان ۴۳۶۸ روز، از ۱۶ می ۱۹۹۳ با فتح اورست تا ۳۰ آوریل ۲۰۰۵ با پیمایش قطب شمال موفق به این فتح تاریخی گردید.

آقای پارک با بیش از دو دهه حضور در هیمالیا در کارنامه خود فعالیتهای شاخص بسیاری داشت، از جمله تراورس اورست از جبهه شمالی به جنوبی در ۱۱  می ۲۰۰۶ و گشایش مسیر نو در جبهه جنوب غربی این کوه در ماه می ۲۰۰۹ از کارهای بزرگ او به شمار می آیند.

وی در آخرین هدف خود در هیمالیا تلاش داشت تا به همراه دو کوهنورد دیگر کره ای مسیری نو را بر روی دیواره جنوبی آناپورنا بگشاید، اما متاسفانه سقوط بهمن او و همنوردانش را در این کوه جاودانه ساخت.

منبع : وبلاگ کوه قاف

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *