خانه / فرهنگی / اخبار / دو دهه تلاش بی وقفه : همراه با تنها نشریه مکتوب رسمی کوهنوردی ایران

دو دهه تلاش بی وقفه : همراه با تنها نشریه مکتوب رسمی کوهنوردی ایران

فصلنامه کوه تنها نشریه ایرانی است که در عرصه کوه و کوهنوردی به صورت مستمر چاپ شده و می شود .پاییز سال گذشته ، مجله کوه بیست ساله شد. بیست سال فعالیت خالصانه و مستمردست اندرکاران این نشریه  باعث شده  تا علی رغم مشکلات متعدد این نشریه هم چنان جایگاه ویژه خود را نزد کوهنوردان ایرانی حفظ کند ، جایگاهی که علی رغم رشد فزاینده شبکه های مجازی و پدیده هایی مانند اینترنت در سالهای اخیر ،  نه تنها کمرنگ نشده بلکه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و این نشریه را به یکی از محبوب ترین و تاثیرگذار ترین رسانه ها در کوه نوردی ایران تبدیل کرده است.

به گفته دکترصالحی مقدم (سردبیر فصلنامه کوه) ، فعالیت برای انتشار مجله در مردادماه سال ۷۴ به صورت جدی آغاز شد. این کوشش و پویایی، نخستین شماره مجله را در اسفند ۷۴ به روی پیش خوان روزنامه فروشی ها برد. از همان آغاز انتشار شماره نخست مجله،  افرادی همچون استادجلیل کتیبه ای ,مهندس وارطان زاکاریان، دکتر محسن محسنین، علی قلم سیاه  ,مهندس مجیدبنی هاشمی , مهندس شاپور صمصام  ,سیدمرتضی موسوی ,مهدی شیرازی ,مسعوداشرفی ,رضا چهکنویی و تنی چند تن از پیشکسوتان حوزه کوه نوردی با دکترصالحی همگام شدند و بسیاری از آن ها تا همین امروز نیز از یاران اصلی فصلنامه کوه به  شمار می آیند و آن هایی که نقاب در رخ خاک کشیدند نیز تا پایان عمر گرانمایه خویش با فصلنامه ، همکاری خالصانه ای داشتند.

 شماره یک این فصلنامه در زمستان ۷۴ منتشر شد؛ در حالی که عکس روی جلد تصویر یک اسکی باز بود. این عکس به این خاطر به روی جلد مجله رفت که نشان دهد نشریه کوه یک نشریه صرفا کوه نوردی نیست و به کلیه ورزش های طبیعت در این حوزه تعلق دارد. شمارگان نسخه یکم،  دوهزار و ۷۰۰ جلد بود که ۲۲۰۰ جلد آن روی پیشخوان ها رفت و ۱۹۲۰ جلد آن برگشت خورد!

 این اتفاق، شاید در آغاز مسئولان مجله را کمی نگران و نا امید کرد؛ اما در کمتر از چند ماه همین شماره نخست به چاپ دوم کشیده شد. اینک فصلنامه کوه مخاطبان خود را یافته بود. شماره دوم و سوم نشریه کوه در تابستان ۷۵ به چاپ رسید واز آن زمان تا کنون تمام شماره های این فصلنامه بدون وقفه و پیاپی به چاپ رسیده و منتشر شده است. اگر چه انگیزه دکتر صالحی مقدم و پیشگامان انتشار فصلنامه کوه کمک به ارتقاء فرهنگ کوه نوردی بود؛ اما به واقع این نشریه تاثیری فراتر از آنچه این افراد انتظار داشتند؛ در کوه نوردی ایران و فرهنگ و اقتصاد آن گذاشت. انتشار اخبار ، مقاله ها و گزارش های کوه نوردی داخلی و خارجی از یک سو، و انتشار آگهی های تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات کوه نوردی در مجله از سویی دیگر به رشد اقتصادی در حوزه کوه نوردی بسیار کمک کرد.

 هنوز هم نشریه کوه تنها نشریه رسمی کوه نوردی در ایران است که به انتشار عمومی می رسد. در این سال ها و با توسعه رسانه ها، به ویژه رسانه های مجازی و اینترنت و شبکه های اینترنتی، وبلاگ ها و وب سایت ها در حوزه کوه نوردی وطبیعت، فصلنامه کوه هنوز هم از پرطرفدارترین و پرخواننده ترین رسانه های این حوزه است. اغراق نیست اگر بگوییم این فصلنامه اکنون بخشی جدایی ناپذیر از کوه نوردی ایران شده است.

نوشته : طیبه طاهری – منبع : سایت کوهنامه

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *