خانه / فرهنگی / اخبار / صعود تیم های بانوان و آقایان هیئت تهران به قله “پاسوپیک”

صعود تیم های بانوان و آقایان هیئت تهران به قله “پاسوپیک”

به گزارش رسیده از هیئت تهران؛ اعضای تیم های هیمالیا نوردی این استان موفق شدند قله ی ۷۲۸۴ متری “پاسوپیک” را صعود کنند .

این گزارش حاکی است: ده نفر از بانوان و آقایان کوه نورد تهرانی ساعت ۱۴:۰۰ (به وقت محلی ) روز یکشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۰، موفق به صعود این قله شدند.

گفتنی است: این برای اولین بار است که گروهی از کوه نوردان ایرانی موفق به اهتزاز پرچم مقدس کشورمان بر فراز قله “پاسوپیک” از سلسه جبال هیمالیا می شوند.

فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی این صعود موفق را به یکایک اعضای تیم، دست اندرکاران هیئت تهران و جامعه ی کوه نوردی و صعودهای ورزشی تبریک عرض می نماید

منبع : وبلاگ کوه نوشت

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

یک دیدگاه

  1. مسعود سلیم پور

    سلام
    خبر صعود مشترک خانمها و آقایان هیات کوهنوردی تهران ، جدای از احساس خوشحالی و شعفی که در دل هر کوهنوردی ایجاد می نماید که معتقد به اجتماعی بودن این ورزش و باور به عدم تفکیک جنسیتی در ذات حرکت این ورزش گروهی و انسان محور دارند ، می تواند این پیام را داشته باشد که توانایی ها و خلاقیت نیمی از جامعه (خانمها) همانند نیمه ی دیگر بوده و هیچ فرقی بین این دو نیست . تاریخ کوهنوردی ایران و جهان مطمئنن چیزی خلاف نگاه جنسیتی به انسانها را ثابت نموده است . اولین صعودها در گستره فلات زیبای ایران و حتی در فصول سرد سال همواره حکایت از حضور کوهنوردان سخت کوش زن و مرد در کنار هم و در این ورزش دارد . این مقوله در خصوص صعود های تیم های خارجی و بین المللی حتی در مرتفعترین شان یعنی در رشته کوههای هیمالیا و آند هم صادق است . که خبر صعود قله “پاسوپیک” یکی از آنان است .

    متاسفانه امروزه در دیار ما چندی است که برخی به زور می خواهند به اصطلاح آب در هاون بکوبند وبا بهره گیری از یک تئوری بغایت انتزاعی و عقب مانده و البته پوسیده ، سعی در تفکیک جنسیتی صعودهای گروههای کوهنوردی و سایر کوهنوردان دارند.
    مطمئنن این آدمها نه شناختی هر چند اندک از ورزش کوهنوردی دارند ! و نه خود اساسن کوهنوردند. من ضمن تشکر از انعکاس خبر فوق در سایت باارزش تان ‌امیدوارم درج این گونه اخبار بتواند تغییری هرچند کوچک در ذهن و فکر کسانی ایجاد نماید که این اصل اساسی و جهان شمول این ورزش را که : ” کوهنوردی یک ورزش اجتماعی فارغ از جنسیت است ” را باور ندارند.
    گوشه ای از بیانیه تیرول را که به منظور مشخص نمودن بهترین شیوه عملکرد و رفتار در ورزشهای کوهسنان در ۸ سپتامبر سال ۲۰۰۲ تدوین شده و برای کمک به عملکرد صحیح علاقمندان رشته های مرتبط با طبیعت و کوهستان بوده و یک منشور جهانی کوهنوردی و مجموعه ای از ارزشها و نکات اخلاقی است را مرور می کنیم که بی ارتباط با مسایل مطروحه و همچنین خبر بالا نیست :

    – شان انسانی : بیانیه تیرول بر این باور است که شان و مرتبه تمامی انسانها برابر و بدون در نظر گرفتن جنسیت دارای حقوقی مساوی هستند .

    – همبستگی و اتفاق نظر : پرداختن به ورزشهای کوهستان فرصتی مغتنم درجهت مشارکت و گسترش فعالیت های گروهی ، ایجاد تفاهم و غلبه بر موانع ناشی از تبعیضات جنسی ، تفاوت های سنی ، ملیتی است .

    با درودهای فراوان – مسعود سلیم پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *