خانه / فنی / گزارش برنامه ها / عزمی دیگر برای صعودی دیگر

گزارش صعود به قله توریشوم

تاریخ صعود: ۹۲/۳/۳

تعداد نفرات: ۴۲ نفر

جمعه ای دیگر شد و خانواده تیلار تصمیم گرفت به قله زیبای ۲۴۷۶ متری توریشوم از مسیری جدید در ناحیه آلیان و روستای میشکا با ارتفاع ۱۵۰ متر صعود کند که با توجه به مبدا پایین صعود یکی از برنامه های مطرح کوهنوردی در سطح استان است .

به مانند اغلب اوقات محل حرکت از ایستگاه کوهنوردی محله پپسی رشت بود ، با دو دستگاه مینی بوس ساعت ۴/۲۵ صبح به اتفاق ۴۲ نفر از همنوردان عزیز حرکت کردیم. سرپرست برنامه آقای سعید ملکی بود. همچنین آقایان حامد حاجی پور بعنوان جلودار و مصطفی قامتی عقب دار و مهدی صلاحی راهنمای برنامه  بودند.

ساعت ۵/۵۰ به نقطه شروع حرکت یعنی روستای میشکا از توابع صومعه سرا رسیدیم که با محیط جنگلی زیبای خودش وعده یک مسیر زیبا را به ما می داد. با صحبتهای سرپرست و راهنماییهای خوب بهرام به عنوان مسئول فنی ساعت ۶ حرکت کردیم. مسیر حرکت از سمت شرق به سمت جبهه غربی بود. در شروع حرکت در سمت راست رودخانه ای قرار داشت که فقط صدای دلنوازش به گوش میرسید. با پیش رفتن در عمق جنگل صدای زیبای آب جای خود را  به صدای پرنده ها می داد، صدای دارکوبی که درجنگل به گوش می رسید، چه زیبا بود. پرتوهای زیبای خورشید با تازه گی صبحگاهی خودش از لا بلای شاخ و برگهای درختان تنومند افرا، ون، لیلکی و مازو چشم رو نوازش می داد.

با شروع خیلی خوب بعد از ۴۵ دقیقه به محل صبحانه رسیدیم. بعد از حدود ۲۰ دقیقه توقف و صرف صبحانه ساعت ۷/۱۵ از محل صبحانه حرکت کردیم که توانستیم تقریبا ۸/۴۵ به محل چشمه ای کوچک در سمت راست مسیر حرکت موسوم به “سرد آب چشمه” برسیم که موقعیت این نقطه در فایل GPS آورده شده است، بعد از ۱۰ دقیقه استراحت، حرکت را ادامه دادیم. حدودن ۹/۱۵ بود که حرکت روی یال شروع شد بعد از پشت سر گذاشتن مسیر زیبای جنگلی و راهی که تقریبا مسیر مشخصی با شیب ملایم داشت و پس از عبور از منطقه خالچال، ساعت ۱۱ به اول دهرا رسیدیم. ییلاقی بود که تا چشم کار میکرد چمنزار مخملی با گله های گوسفند و تعدادی هم گاو بود. به سمت راست که نگاه میکردیم دره های زیبا با پوشش جنگلی و ارتفاعات ماسال و شاندرمن به چشم میخورد. زیبایی بی حد مناظر هر انسانی را وسوسه میکرد ساعتی آنجا روی چمنها استراحت کند. اما حیف که باید با زمانبندی جلو میرفتیم. حرکت ما به سمت چپ به طرف کلبه ها بود . بعد از دقایقی حرکت در این دشت زیبا و چشم نواز به کلبه معروف آقای فتحعلی پور رسیدیم که  چشمه آبی هم در پایین دست ضلع جنوبی آن قرار داشت، مکان مناسبی بود برای استراحت. به توصیه سرپرست زیر سایه درختان کوچک مجاور کلبه کمی تجدید قوا کرده و بعد از استراحت در ساعت ۱۲/۲۰ به طرف قله توریشوم حرکت کردیم. از اینجا به بعد با تشخیص سرپرست ، گروه به دو دسته تقسیم شد. تعداد ۳۶ نفر به سمت قله رفته و تعداد ۶ نفر از دوستان عزیزمان به سمت کلبه های توریشوم رفتند تا پس از صعود به قله توسط تیم اول ، دو تیم به یکدیگر بپیوندند. بعد از نزدیک به ۲ ساعت با سرعتی تقریبا یکنواخت به قله توریشوم رسیدیم که در آنجا مثل همیشه سرود زیبای قله را سر دادیم و عکسهایی به  یادگار گرفتیم و ساعت ۱۴/۳۰ از محل قله به سمت کلبه های توریشوم حرکت کردیم.

حدود ساعت ۱۵/۴۵ بود که بالاخره جناب سرپرست نزدیک کلبه ها در کنار چشمه به ما اجازه صرف ناهار را داد، که در کنار ۶ نفراز همنوردانی که دوباره به ما ملحق شده بودند نهار را صرف کردیم. بعد از چهل دقیقه به طرف پایین حرکت را ادامه دادیم، در مسیری که تا چشم کار میکرد مرتع بود که شاید اگر یک هفته دیرتر به آنجا می رفتیم با یک دشت پر از شقایق مواجه میشدیم که بین شان سیر کوهی هم دیده میشد. کم کم که به جلو می رفتیم و این دشت زیبا را پشت سر می گذاشتیم به نواحی  جنگلی منطقه ماسوله نزدیک شدیم. ناگفته نماند که در طول مسیر استراحتهای ۵ دقیقه ای هم داشتیم. جلسه پایانی هم ساعت ۷ با بیان نقدها و تعریف ها  به مدت ۴۰ دقیقه برگزار شد. خلاصه پس از یک روز کوهنوردی تقریبا طولانی حدود ساعت ۲۰/۱۵  به محل استقرار مینی بوسها در محل آغوز کله ماسوله رسیدیم و بطرف رشت حرکت کردیم.

پایان یک روز پر از تلاش و همدلی !

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت / خرداد ۹۲

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …