خانه / فرهنگی / اخبار / کوه‌نوردان مراقب گرمازدگی باشند!

کوه‌نوردان مراقب گرمازدگی باشند!

حمید مساعدیان» رییس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به قرار داشتن در فصل گرم به خصوص در این روزها که دمای هوا بالاست کوه‌نوردان باید مراقب خود باشند که گرمازده نشوند.

وی تصریح کرد: گرمازدگی در دمای ۴۰ تا ۴۳ درجه ایجاد می شود و احتمال مرگ و میر تا ۹۰ درصد افزایش می یابد که کم آبی از علائم گرمازدگی است و فرد مصدوم در فواصل معین زیر سایه و مکان های خنک باید استراحت کند و از همه مهمتر کار شدید بیشتر از کم آبی بدن به گرمازدگی کمک می کند.

مساعدیان بیان داشت: شرایطی که باعث افزایش گرمازدگی می شود شامل زمانی است که بدن فعالیت می کند و سوخت و ساز مواد غذایی در سلول تا ۱۰ برابر افزایش یافته و دمای بدن بالا می رود و دیگری کاهش جذب آب و هوای محیطی است. وی در ادامه افزود: عاملی که باعث گرمازدگی می شود شامل فعالیت شدید در محیط با حرارت بالا، پوشش زیاد بدن بوده و افراد پیر، چاق، اطفال و کسانی که به بیماری هایی مانند دیابت (قند) و اشکال گردش خون مبتلا هستند راحت تر به این عارضه دچار می شوند.

مساعدیان اضافه کرد: ‌سردرد، ‌سرگیجه،‌ منگی،‌ اختلال هوشیاری، توهم، ‌ضعف،‌ اختلال تعادل و تکلم،‌ تشنج،‌ بی اختیاری ادراری، مدفوع و خونریزی در بین علائم گرمازدگی هستند. وی گفت: در گرمازدگی فرد مصدوم عرق نمی‌کند،‌ پوستش گرم و خشک است و تنفس سریعتر می‌شود تا گرمای اضافی بدن دفع شود و امکان بیهوشی ناگهانی نیز وجود دارد.

مساعدیان یادآور شد: برای درمان این بیماری باید راه هوایی باز باشد که انتقال فرد مصدوم به محلی خنک،‌ سرد کردن بدن با ملحفه خیس یا هر وسیله دیگر باید انجام شود، زمانی که فرد گرمازده در هوای آزاد قرار گرفت دمای بدن به ۳۸ درجه می‌رسد، ‌در این هنگام از خنک کردن شخص باید خوداری شود و اگر دوباره دمای بدن بالا رفت دوباره توسط وسیله‌ای عمل خنک کردن اجرا شود،‌در ضمن برای سرد کردن بدن آب معممولی بهتر از آب خیلی سرد است چون عروق را منقبض می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه کوه‌نوردان به این بیماری دچار نشوند باید در محیط گرمایی فعالیت شدید نداشته،‌ در فصل گرما لباس متناسب پوشیده، مایعات کافی به طور مکرر بخورند و هنگام صعود در محل های خنک و به تناوب استراحت کنند.

منبع : وبلاگ کوه نوشت

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *