خانه / فرهنگی / اخبار / مرد ۵۰۰ ساله در ایتالیا به نمایش گذاشته شد!

مرد ۵۰۰ ساله در ایتالیا به نمایش گذاشته شد!

مرد یخی ۵۰۰۰ ساله که بنام Ötzi خوانده می شود، در موزه ی باستانشناسی South Tyrol Museum در شمال ایتالیا به نمایش گذارده شده است.               mumie129_1-300x235

 

در سپتامبر سال ۱۹۹۱، دو توریست کوهنورد آلمانی بطور تصادفی موفق به کشف این مرد شدند. این دو توریست اهل نورنبرگ زمانی که پس از تفریح و کوهنوردی در دامنه های آلپ در مرز میان ایتالیا و اتریش در حال بازگشت به کمپ محل اقامتشان بودند، تصمیم گرفتند بجای پایین آمدن از مسیر عادی و طبیعی مورد استفاده ی توریست ها، از یک مسیر دیگر استفاده کنند. تصمیمی که آنها را به بزرگترین کشف باستانشناسی منطقه راهنمایی کرد.

در حال گذر از این مسیر آنها متوجه چیز مشکوکی شدند و پس از بررسی آنها دریافتند که این شی مشکوک بقایای یک انسان است که درون یخ جامانده. دو توریست با هراس فراوان خود را به پلیس رساندند و گذارش دادند که جنازه ی یک کوهنورد بدفرجام را یافته اند!

ولی Ötzi یک کوهنورد بدشانس (حداقل متعلق به دوران معاصر) نبود. بررسی های اولیه نشان می داد که سر، شانه ها و پشت او سالم مانده است. جسد سپس به پایین منتقل شد و نهایتا با دعوت از باستانشناسان مشخص شدکه جنازه ی یافت شده یک انسان قدیمی ۵۰۰۰ ساله است! به این منظور و برای تعیین قدمت، آزمایش C14 (استفاده از کربن برای تعیین قدمت) انجام شده است. همچنین وسایلی هم در کنار جنازه یافت شده که شامل تکه های چرم از پوست حیوانات و بند یا طناب است.

چهره و بدن بازسازی شده؛

Neue_rekonstruktion_1-300x211

به دلیل اینکه جسد Ötzi بصورت یخ زده باقی مانده بود، فرصت استثنایی برای باستانشناسان و دانشمندان سایر رشته های علمی مرتبط برای مطالعه ی او فراهم آمد. مثلا تحقیقات روی ریه ی نشان داد که مواد موجود و رنگ ریه به دلیل آن است که او زمان طولانی از عمرش را در برابر آتش گذرانده و همچنین وجود آرسنیک در موها هم موید آن است که شغل وی احتمالا مرتبط با ذوب فلزات و ریخته گری بوده است.

دلیل مرگ

لباس ها و تجهیزات Ötzi نشان می داد که او در حال سفر یا کوهنوردی بوده است. محتمل است که این کار بصورت گروهی مثلا یک کوچ یا جابجایی انجام می شده است. در سال ۲۰۰۱ شی خارجی در شانه او کشف شد که پس از بررسی مشخص گردید قسمتی از یک پیکان (تیر) است. برخورد این پیکان با یک رگ اصلی و خونریزی ناشی از آن می توانسته دلیل مرگ Ötzi باشد.

او باید بلافاصله پس از مرگ در میان برف مدفون شده و آنگاه یخ زده باشد. همچنین زمان کشف او هم در سالم ماندن جسد بسیار موثر بوده است. جسد در زمانی کشف شد که هنوز عوامل طبیعی نتوانسته بودند آن را تجزیه کنند.

نکته ی جالب هم این جاست که آزمایش DNA نشان می دهد افرادی از نسل Ötzi هنوز در اتریش زندگی می کنند!

منبع: سروش

 

 

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *