خانه / فرهنگی / مطالب فرهنگی / “مروری برنشریات کوهنوردی کشور”

“مروری برنشریات کوهنوردی کشور”

 کوهنوردی ورزشی است که در کشور ما به خاطر برخی سیاست های اشتباه به حاشیه رفته  و تنها در برخی از مناسبت های خاص مانند جشنواره ها و حوادث کوهنوردی ، مورد توجه رسانه های فراگیر ورزشی کشور قرار می گیرد. در زمانی که روزانه چندین روزنامه و مجله برای ورزش های خاص در کشور منتشر می شود جای خالی این گونه نشریات در حوزه ورزش های کوهستانی و ماجراجویانه احساس می شود . با جستجویی کوتاه  فقط می توان چند مجله در حوزه کوهنوردی یافت  که از این میان  تعدادی از آن ها  هم فقط به صورت الکترونیکی منتشر می شوند  و غالبا هم عمر کوتاهی داشته اند .مجله «فصل نامه کوه» سال های زیادی علی رغم  مشکلات موجود رسالت خود را انجام و منتشر شده و این نیز بیشتر به خاطر همت والای همکاران مجله و همین طور تامین بخشی از هزینه ها از طریق تبلیغات بوده است. البته و متاسفانه زمزمه هایی نیز از احتمال اتمام فعالیت این فصل نامه به گوش می رسد که امیدواریم صحت نداشته باشد.

 رضا زارعی نویسنده وبلاگ کوه قاف و رئیس فدراسیون کوهنوردی درباره مجله کوه می نویسد :

“مجله ای که به هیچ ارگانی وابسته نیست و از سردلسوزی چند پیشکسوت نزدیک به ٢٠ سال بر گیشه مطبوعات جا گرفته. گرانی کاغذ و مشکلات چاپ قطعن آینده این مجله دوست داشتنی را با ابهام روبرو خواهد نمود. این درحالی است که نبود سایت مجله، اخبار، گزارشات و فعالیتهای دوره ابتدایی چاپ فصلنامه کوه را در کتابخانه ها با فراموشی روبرو ساخته. این درحالی است که کوه برای ماندگاربودن نیاز به یاری نسل جوان در ابداع اپلیکیشن و درآمدزایی بیشتر دارد. در غیر اینصورت شاید فصلنامه کوه هیچگاه به خدمت سربازی نرسد.” در این میان باشگاه های کوهنوردی نیر سعی کرده اند تا نشریات داخلی خود را منتشر کنند که در برخی موارد موفق نیز بوده اند . «باشگاه کوهنوردی اسپیلت» با انتشار ۱۰ شماره گاهنامه داخلی برای بیش از ۷ سال نیز یکی از معدود باشگاه های کوهنوردی است که در این حوزه فعالیت می کند.حتی چاپ محدود هم قابل تقدیر است زیرا این مجلات به عنوان تاریخ مکتوب فعالیت های یک باشگاه در سال های بعد بسیار مورد نیاز خواهد بود.

 

در میان باشگاه ها و گروه های کوهنوردی فعال در پایتخت، هم چون باشگاه دماوند با انتشار تک شماره ” آوای دماوند ” که ویژه  نامه ای برای لیلا اسفندیاری بود یادگاری از خود در این حوزه به جای گذاشته است.این مجله با دو بخش فارسی و انگلیسی و صفحه آرایی مناسب نشان دهنده ایده و تفکر حرفه ای بوده که در زمان انتشار همراه نشریه بوده است.

از میان باشگاه های شهرستانی گروه کوهنوردی تیلار رشت و انجمن کوهنوردان زنجان  نیز تلاشهایی برای انتشار دیجیتالی نشریات خود داشته اند که آخرین شماره نشریه تیلار شماره ۵ آن بوده و آخرین شماره مجله ” آغ داغ ” شماره ۱۱  بوده که از سوی انجمن کوهنوردان زنجان منتشر می شود .

بالاخره نوبت به مجله ارگان رسمی کوهنوردی کشور یعنی فدراسیون کوهنوردی و صعود ورزشی کشور می رسد. نشریه متعلق به فدراسیون با نام  ” صعود ” که متاسفانه بعد از انتشار ۱۱ شماره از آن در سال ۸۹ به فراموشی سپرده شد. البته اخباری نیز که حاکی از تصمیمات جدید برای ادامه انتشار این نشریه است به گوش می رسد.

 

در خاتمه؛ آیا بهتر نیست در این دنیای اطلاعات و رسانه ها خود ما فعالان دنیای کوهنوردی، فکری به حال معرفی بهتر این ورزش بکنیم؟ و با فعالیت بیشتر و یافتن راههای بهتر برای ادامه دار بودن فعالیت هایمان و معرفی درست این رشته ورزشی بکوشیم؟

و برای تحقق این رسالت  کوه نامه آماده است در حد توان خود از این نشریات حمایت و همکاری های لازم را با متولیان امر داشته باشد.

  نوشته شده توسط : بهرام پورعلی بابا
منبع : وبسایت کوه نامه

همچنین ببینید

نوروز ۱۴۰۰

همنوردان گرامی با سپری شدن سوز و سرمای زمستانی، شاخه های سرد و بی جان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *