خانه / آموزش / مطالب آموزشی / مقابله با حیوانات کوهستان

مقابله با حیوانات کوهستان

در اکثر جاهای ایران مخصوصا مازندران با شرایط خوب آب وهوایی و منطقه ای حیوانات می توانند به راحتی زندگی کنند. و کوهنوردان مخصوصا کوهنوردان فعال مازندران همیشه باید هوشیار باشند تا با حمله حیوانات درنده مواجه نشوند. خزندگان و حیوانات درنده ای که در اکثر جاهای ایران به چشم می آیند :
۱- خرس قهوه ای  ۲ – پلنگ   ۳- گرگ   ۴- مار   ۵- گربه وحشی

خرس وحشی

چگونگی مقابله با این حیوانات در مواقع خطر :
۱- زمانی که مواجه با این حیوانات در مسیر می شوید خود را آهسته کنار بکشید و زمان زیادی به آنها بدهید تا بتوانند خود را دور کنند.
۲- سعی کنید از مسیر های سرازیری آنها عبور کنید چرا که انها جهت فرار معمولا سر بالایی را انتخاب می کنند و فضای زیادی را برای انها باقی بگذارید.
۳- هنگامی که با یک حیوان درنده گرسنه یا بالغ رو به رو شدید بدانید که ۱۰۰% مورد حمله قرار می گیرید.
۴-  زمانی که مطمئن هستید که در قلمرو یک خرس قرار گرفتید در صورت امکان به جای رفتن در فضای سبز محل زندگی آنها محیط بیشه زار را که دید خوبی برای آنها نیست دور بزنید حتی اگر این باعث دورتر شدن مسیر شما بشود.
۵- در مناطقی که مجبور به عبور در مناطق انها هستید و دارای دیدرس خوبی نیستید صدای زیادی راه بیاندازید تا نزدیک شدن خود راه به حیوانات اعلام کنید.
۶-  اگر با حیوانات درنده رو به رو شدید بر نگردید و فرار نکنید. فرار کردن از مقابل حیوان باعث می شود حس حمله ان حیوان تحریک شود و مخصوصا خرس ها با توجه به اندام درشت و وزن بالای خود دوندگان خوبی هستند در این گونه مواقع در محل خود باقی بمانید.
۷-  زمانی که با حیوان درنده رو به رو شدید چشم از حیوان بر ندارید در صورتی که به چشم حیوان خیره نشوید اهسته حرکت کنید و راه را برای حیوان باز کنید.

مقابله با حشرات :طبیعت محل اقامت موقتی انسان ها ولی دائمی حشرات است. بعضی از انها مثل مگس و پشه و کنه و ساس علاقمند چسبیدن به پوست بدن هستند. در برنامه های زمستانی و یا صعود های روی برف در هر موقع سال ممکن است داروی دفع حشرات غیر ضروری باشد ولی در برنامه های تابستانی و ارتفاعات پائین تر ممکن است دفع پشه ها ضروری باشد. یک راه جهت محافظت خود از حشرات حریص پوشیدن لباس بیشتر و حتی دستکش و قرار دادن تور روی سر و صورت است. در هوای گرم ممکن است پوشیدن لباس یا شلوار بلند نازک بی اثر باشد. اگر هوا برای پوشیدن لباس های بیشتر خیلی گرم است می توان از داروهای دفع حشرات استفاده کرد مانند: deet و citronella.

منبع : وبلاگ کوهنوردی نیشابور و نیشابوری ها

همچنین ببینید

ماسک

هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

بر اساس تازه‌ترین یافته‌های محققان دانشگاه هرتفورد شایر، استفاده از ماسک هنگام انجام ورزش‌های سنگین …

۲ دیدگاه

  1. ممنون از توجه شما… تاریخ این برنامه ۱۰ بهمن میباشد.

  2. با سلام. در برنامه گروه شما تاریخ شاه معلم نوشته شده ۱۲ بهمن. در حالیکه ۱۲ ام یکشنبه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *