خانه / آموزش / مطالب آموزشی / هیپوترمی یا سرمازدگی عمومی بدن

هیپوترمی یا سرمازدگی عمومی بدن

هیپوترمی یا سرمازدگی عمومی بدن

hypothermia

Hypotermi2

توانایی بدن در مقابله با سرما بسیار کمتر از توان آن برای مقابله با گرما است، هیپوترمی زمانی رخ می دهد که مکانیسم های کنترل بدن شما قادر به حفظ درجه حرارت طبیعی بدن نیستند . درجه حرارت مرکزی بدن شما بطور طبیعی حدود ۳۷ درجه سانتیگراد می باشد.درجه حرارت داخلی حدود ۳۵ درجه سانتیگراد یا کمتر نشانگر هیپوترمی است. سرمازدگی های متوسط را می توان به خوبی درمان نمود.اما زمانی که حرارت بدن به زیر ۳۶ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می رسد شانس بهبودی بسیار ضعیف می باشد.

کوهنوردی ورزشی است که فرد در تماس مستقیم با سرما، رطوبت، باد و.. .بوده و همواره در معرض سرمازدگی وهیپوترمی می باشد. رطوبت هوا به همراه وزش باد باعث از دست رفتن درجه ی حرارت بدن می گردد . به ویژه هرچه سرعت باد بیشتر باشد , کاهش درجه حرارت بدن سریع تر خواهد بود. وزش باد تند در یک آب و هوای سرد و مرطوب به سرعت باعث کاهش درجه حرارت بدن فرد خواهد شد.

 

علایم و نشانه ها:

۱- لرزش غیر قابل کنترل در اندامها ۲- بیحسی و رنگ پریدگی پوست ۳- اختلال حرکات ظریف ماهیچه ها (بخصوص دستها) ۴- تلو تلو خوردن ۵- گیجی ۶- خواب آلودگی ۷- بی توجهی به محیط ۸- غیر منطقی شدن ۹- حرفهای نامربوط زدن ۱۰- ناهماهنگی شدید عضلات ۱۱- عدم توانایی راه رفتن و استفاده ازدستها ۱۲- کندی فکر و کلام ۱۳- فراموشی ۱۴- اختلال شدید سطح هوشیاری ۱۵- کاهش فشر خون ۱۷- سفتی عضلات ۱۸ – گشادی مردمکها ۱۹- کما ۲۰ – D3 یا Die

کمک های اولیه:

۱- با رعایت اصول ایمنی ابتدا بیمار را از تماس بیشتر با سرما،نظیر تماس با سنگ ،یخ وبرف باز دارید.

۲- سپس ارزیابی اولیه مصدوم و انجام مراحل ABC (کنترل راه هوایی , تنفس , ضربان قلب ) و دیگر کمکهای اولیه ی ضروری در صورت لزوم .

۳- بیمار را در یک پوشش محافظ بپیچید بطوری که سر و گردن را بپوشاند.نباید دست ها و بازو های مصدوم در تماس با بدنش باشد. زیرا این کار باعث می شود حرارت بدن مصدوم به خارج منتقل شود.

۴- انتقال مصدوم به مکان گرم و خشک و دور از باد و ترجیحاً سربسته (مانند پناهگاه , چادر ,غار برفی , … )

۵- خارج کردن لباس های مرطوب , خیس یا تنگ مصدوم و در صورت امکان پوشاندن لباس خشک به مصدوم و قرار دادن وی در داخل کیسه خواب یا انداختن پتوی گرم و خشک بر روی او.

۶- هیچگاه بدن مصدوم را با مالش گرم نکنید و او را نیز تشویق به انجام فعالیتهای بدنی و راه رفتن نکنید .

۷- بدلیل کاهش درجه حرارت بدن و بروز اختلال در سیستم الکتریکی قلب , هر ضربه ی ناگهانی ممکن است منجر به بی نظمی های بسیار شدید و کشنده در ضربان قلب فرد گردد . بنابراین حتی برای خارج کردن لباس های مصدوم ابتدا آنها را قیچی و سپس از بدن مصدوم خارج کنید .

۸- در صورتی که فرد هوشیار است و دچار تهوع و استفراغ شدید نیست می توانید , نوشیدنی و غذای گرم به وی بدهید .

۹- مصدوم را از نظر یخ زدگی وسرمازدگی موضعی معاینه کنید و در صورت لزوم به درمان آن بپردازید ولی الویت ابتدا با سرمازدگی عمومی مصدوم است.

۱۰- نباید به مصدوم بیهوش نوشیدنی بدهید.

۱۱- نباید دست یا پای مصدوم را ماساژ دهید یا مصدوم را تشویق کنید که ورزش کند.

images

نکات مهم:

● برای کنترل نبض مصدوم مبتلا به هیپوترمی باید حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه صبر کنید.

● حتی در صورت فقدان هوشیاری و دیگر علائم حیاتی مثل تنفس و نبض نباید فرد را مرده قلمداد کرد.

kouhnavardan.ir 

 

 

همچنین ببینید

ماسک

هنگام ورزش از ماسک استفاده نکنید

بر اساس تازه‌ترین یافته‌های محققان دانشگاه هرتفورد شایر، استفاده از ماسک هنگام انجام ورزش‌های سنگین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *