خانه / فنی / گزارش برنامه ها / گزارش برنامه کالاهو

گزارش برنامه کالاهو

kalahoo
(( “کالاهو” در بلندترین نقطه محل تلاقی دو یال یا خط الراس شمال شرقی منطقه علم کوه قرار دارد . یکی از این دو یالها که موسوم به سایدیم است و از ناحیه “ونداربن ” و گوسفند سرای نام آشنای  “بریر” آغاز می شود و با قرار گرفتن قله های  “کاچ بره”  و  “سایدیم”  در نقطه اندکی بیش از ۴۰۰۰ متری خود به قله زیبای “کرماکوه ” متصل می گردد  و آنگاه با  عبور از قله های سنگی ” گرده کوه”  ، پیت غار” و “سیولت”  به کوه مرتفع  “کالاهو ” می رسد .  یال یا خط الرالس مهم تر دوم که  بلندترین گردنه مالروی کشور موسوم به “کلجاران” را در خود جای داده است ، شاید در شمار اصلی ترین  یالهای  منطقه علم کوه محسوب گردد . چرا که بسیاری از کوههای بنام منطقه از فراز آن نظاره گر دره های ژرف خود هستند . کلجاران ، “نقار نقار”  “مگس نقار” ، “رستم نیشت” ، سیاه گوک شمالی و جنوبی ” ،  “دندان اژدها”  ، “تخت سلیمان “  ، “شانه کوه” ، “گرده آلمانها” و آنگاه بلندترین کوه منطقه  یعنی “علم کوه” با ارتفاع ۴۸۵۰ متر در خط عبوری این خط الراس طولانی   و مرتفع قرار دارند .  شاید قله کالاهو یکی از محدود نقاطی در منطقه علم کوه باشد که از فراز آن بیشترین قله ها ، سوزنی ها و یال های کل نواحی اطراف  دیده می شوند )). معرفی قله کالاهو به قلم آقای سلیم پور.
۲۲ نفر از اعضا و مهمانان شرکت کننده در این صعود به وسیله یک دستگاه مینی بوس و یک پراید ساعت ۵:۱۵ صبح جمعه بیست و هفتم تیرماه از رشت حرکت نمودیم و با همراه شدن یکی از همنوردان از لاهیجان با ۲۳ نفر مسیر را به سمت کلاردشت ادامه دادیم. به تشخیص آقای راحلی ( سرپرست برنامه) صبحانه بصورت لقمه ای در مینی بوس صرف شد . برنامه ریزی ما با در نظر گرفتن خرابی مسیر منتهی به ونداربن تعویض ماشین ها در رودبارک و کرایه وانت نیسان بود که با توجه به تعمیر و آماده سازی جاده و توافق با راننده مینی بوس یکسره به ونداربن رفتیم. جاده خاکی رودبارک به ونداربن پس از تعمیر امسال بسیار مناسب و قابل تردد حتی برای ماشین های سواری سبک می باشد.

IMG_5972ساعت ۱۱:۳۰ به ونداربن می رسیم. با تعویض لباس ها و تقسیم بار جمعی شامل تدارکات غذایی و چادرها و چیدمان کوله ها ۱۲:۱۰ آماده حرکت می شویم. آقای راحلی به معرفی برنامه ، ذکر علل تغییر مسیر برگشت و معرفی عوامل اجرایی صعود می پردازند : آقای سلیم پور راهنما، آقای علی پور جلودار ، خانم شفیقی عقبدار ، آقای شالچی مسئول فنی و خانم مرغوب مسئول امداد.( طبق تقویم ورزشی گروه صعود از گردنه کلجاران به قله کالاهو و برگشت به سمت دره سه هزار بود که با نظر هیات مسئولین برای بازگشت همان مسیر رفت در نظر گرفته شد.) پس از سرپرست ، مسئول فنی پیرامون مسیر صعود ، مشخصات قله و منطقه صحبت نموده و با انجام چند دقیقه حرکات نرمشی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر از قرارگاه فدراسیون (۲۲۲۰ متر)حرکت نمودیم. با گذر از جاده خاکی به سمت بریر و رد شدن از رودخانه سردآب رود به سمت دو کومه معروف چوپانی( تولیدکنندگان دوغ محلی) وارد ابتدای مسیر زیبای دسترسی به منطقه شمالی علم کوه و تخت سلیمان می شویم . در ساعت ۱:۲۵ با گذر از پل چوبی به دوراهی کلجاران – سرچال می رسیم. مسیر سمت راست به سمت گردنه کلجاران و قله کالاهو و خط الراس کالاهو – کرماکوه می رود و مسیر سمت چپ به سوی پناهگاه سرچال و منطقه رویایی علم چال.    ۸دقیقه ای صرف پر کردن قمقمه ها از آب رودخانه می کنیم و بعد از پاکوب سمت راست مسیر را ادامه می دهیم. ۲:۰۷ از گوسفند سرا می گذریم و در ساعت ۲:۲۲ در مکان مناسبی کنار رودخانه  می نشینیم( ارتفاع ۲۵۸۰ متر) . از زیر سنگی در حدود سه متری رودخانه چشمه بسیار زلال و خنکی در جریان است. پس از یک ساعت صرف ناهار و استراحت ۳:۲۶ دوباره حرکت نموده و ساعت ۵ عصر در ارتفاع ۲۸۹۰ یک ربع استراحت نموده و در ساعت ۵:۳۴ به محلی موسوم به دوآب می رسیم. کل مسیر ما از دوراهی کلجاران- سرچال تا دوآب  از میان دره و در کنار رودخانه بوده است و در طول راه پاکوب ها چندین بار از رودخانه گذر می کنند یعنی به مراتب چند بار به سمت های راست و چپ رودخانه رفتیم تا به دوآب رسیدیم. از دوآب منطقه به دو دره تقسیم می شود . دره سمت چپ در انتها بر یال کلجاران سوار شده و با گذر از گردنه کلجاران به کالاهو می رسد و دره سمت راست در انتها وارد دامنه سیاه غار شده و با سوارشده بر خط الراس سیاه غار – کالاهو از جنوب به کالاهو می رود. با پیشنهاد راهنما، سرپرست دره سمت راست را انتخاب می کند.نکته با اهمیت دیگر شیب مسیر است. از دوراهی کلجاران – سرچال تا دوآب مسیر شیب ملایمی دارد اما از دوآب شیب بطور مشخصی تند می شود.  با یکی دو استراحت کوتاه ساعت ۸:۳۳ سرپرست یک دشت در ارتفاع ۳۵۰۰ متری را جهت شب مانی انتخاب می کند. متاسفانه محل شب مانی شیب دار و سنگلاخی است که برای نصب چادرها مجبور به جابجایی سنگ ها می شویم. بالاخره ۱۲ چادر در محل هایی به نسبت دور از هم      برپا گردید.( راهنما و مسئول فنی برنامه نیم ساعتی به دنبال مکانی بهتر اطراف را جستجو کردن که محل بهتری پیدا نشد.) با برپایی چادرها و جمع آوری وسایل و خوردن سوپ شام کار روز اول گروه به پایان رسید. سرپرست ساعت ۳:۳۰ صبح را بیدارباش و ۴:۳۰ را ساعت حرکت اعلام کرد.

بز
روز دوم ساعت ۳:۳۰ صبح بیدار شده و ساعت ۴:۳۵ گروه حرکت خود را آغاز کرد. آقای راحلی با توجه به آسیب دیدگی گردن و کمرمسئولیت سرپرستی تیم صعودکننده را به آقای سلیم پور واگذار کردو آقای یعقوبی هم بجای آقای سلیم پور راهنمای گروه شد. سه همنورد دیگر هم از صعود انصراف داده و در کمپ کنار آقای راحلی ماندند. در تاریکی نزدیک به صبح به سمت انتهای دره به راه افتادیم تا با گذر از برفچال سوار بر دامنه سیاه غار شویم. ۵:۳۵ برفچال را تمام می کنیم ، در ارتفاع ۳۷۲۰ چند دقیقه ای استراحت می کنیم. دو نفر دیگر از همنوردان قصد بازگشت می کنند که یکی آقای یعقوبی راهنمای روز دوم برنامه است. با طلوع خورشید و دیدن مناظر اطراف شناخت بیشتری از منطقه به دست       می آوریم. (صعود قبلی گروه به کالاهو از دره سمت چپی دوآب و گردنه کلجاران بود و این اولین بار بود که از مسیر سیاه غار صعود می کردیم.) گردنه پرشیب سیاه غار را تا ارتفاع ۳۹۷۰ متری بالا می کشیم و در حدود ۲۰۰ متر زیر سیاه غار (در جنوب کالاهو) مسیر را با تراورسی شمالی به سمت گردنه ادامه می دهیم و بر خط الراس سیاه غار – کالاهو سوار می شویم . یک قله کوچک در میانه خط الراس قرار دارد که با کمره کردن آن از زیرش عبور می کنیم. در نهایت ۹:۰۵ دقیقه ۱۷ نفر از شرکت کنندگان بر فراز قله کالاهو(ارتفاع ۴۴۳۰متر) می ایستند.

پرده گروه
۹:۴۵ با استراحت و خواندن سرودقله و گرفتن عکس های یادگاری به سمت پایین حرکت می کنیم . چند شن اسکی پرشیب و دو برفچال در مسیر است کمی برای انتخاب مسیری ایمن تر معطل می شویم و در نهایت از یکی از شن اسکی ها پایین می آییم و در ساعت ۱۲:۳۰ به محل شب مانی و کنار دوستان خود می رسیم.

IMG_6068

با جمع آوری چادرها ( که بخش بیشترش را دوستان پایین مانده قبل از رسیدن ما انجام داده بودند) و صرف ناهار ، ۱:۴۵ از همان مسیر روز قبل بازمی گردیم و ۴:۱۰ به محل ناهار روز قبل می رسیم . نیم ساعتی استراحت کرده ( با توجه به گرمای هوا و وجود چشمه آب خنک  استراحت مان طولانی شد) و ساعت ۵:۲۰ به دوراهی کلجاران- سرچال می رسیم . جلسه پایانی صعود را در همین مکان برگزار کرده و ساعتی بعد در قرارگاه ونداربن صعود به کالاهو  پایان می پذیرد.

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *