خانه / فنی / گزارش برنامه ها / “گزارش برنامه گاو اسکیز”

“گزارش برنامه گاو اسکیز”

در دومین روز زیبا ازتابستان و در ساعت پنج صبح همراه با حدود چهل نفر از دوستان و همراهان خوب گروه کوهنوردی تیلار رهسپار برنامه خوب دیگری شدیم .برنامه این هفته منطقه گاو اسکیز واقع در جبهه شمالی کوه زیبای درفک بود . در ساعت پنج صبح با تجمع در محل حرکت مینی بوس ها با دو دستگاه مینی بوس و با اندکی تاخیر راهی منطقه شدیم. پس از عبور از منطقه امامزاده هاشم و رسیدن به منطقه بلووکات به روستای زیبای گردوپشته رسیدیم .البته یکی از مینی بوس ها با دقایق زیادی تاخیر به روستا رسید . پس از شنیدن صحبت های مسوولین اجرایی و انجام چند حرکت نرمشی ،حرکت خود در حدود ساعت هشت صبح آغاز نمودیم . پس از حدود پانزده دقیقه از محل حرکت به دو راهی میرسیم که سمت راست آن را انتخاب کرده و ادامه میدهیم .
هوا ابری و خنک بود .همچنین نم نم باران نیز ما را از محبت خویش بی سهم نمی گذاشت .در حدود ساعت ۹:۳۰ به منطقه کی سو رسیدیم به درخواست سر پرست اندکی استراحت کردیم و صبحانه مختصری خوردیم .

مسیر را می پیمودیم و استراحت های کوتاهمان برای ادامه مسیر قدمهایمان را بهبود میداد.رفته رفته به دیواره شمالی درفک نزدیک تر میشدیم که ای کاش هوا بهتر می بود و از دیدن این غول عظیم لذت میبردیم.مسیر پیمایشمان هرچقدر که به بیند و بعد از آن گاو اسکیز نزدیکتر میشدیم گل آلود تر و سردتر میشد .این بود که دوستان درجاهایی با احتیاط گام بر میداشتند . منطفه بعدی دشت بیند بود که چشمه ابی در آن بود ولی به تشخیص دوستان آب آن قابل شرب نبود.
در میانه راه در منطقه گرگ آب سرا به چشمه ای رسیدیم که آب مناسبی داشت و دوستان در ان محل بطریهای آبشان را پر کردند. هرچند که بدلیل باران و خنکی هوا کمتر آب مصرف شد.در اینجا هم اندکی استراحت نمودیدم تا دوستانمان با خیال راحت بطریشان را پر کنند.در این منطقه کلبه ای وجود دارد که صاحب آن کلبه شخصی بنام آقای عظیم محبوبی است.
حدود ساعت ۱۲ ظهر بر شدت باران نیز افزوده شد و بدلیل تجمع آن بر روی برگهای درختان جنگل، شدت ریزش باران افزایش می یافت. از نکات جالب و دلنشین برنامه حضور یک همنورد اهل کره جنوبی بود که در ایران زندگی میکند و تسلط خوبی به زبان فارسی دارد.

حضور حدود چهل نفر از دوستان واز میان آنان چند نفری که با صدای زیبا ما را مهمان نوای خوبشان کردند نیز از بخش های دلنشین برنامه بود.در حدود ساعت ۱۳:۳۰ بلاخره به منطقه مورد نظر از بخش گاو اسکیز رسیدیم .که از مشخصه های آن درختانی بلند و سطحی تقریبا بزرگ و هموار است که اکثر کوهنوردان را مجاب میکند برای استراحت خود این بخش را نیز مورد نظر قرار دهند .در این منطقه نیز چشمه آب مناسب دیگری وجود دارد .که مورد استفاده ما نبود . ادامه مسیر بعد از گاو اسکینز با افزایش زیاد شیب مسیر به منطقه زیبای میانه سرا و زیر دیوار عظیم درفک میرسد
در زیر باران شدید کولهایمان را زمین نهادیم هر کس به کاری مشغول شد .از پهن کردن زیر انداز تا پوشیدن لباس های بیشتر و ایجاد سایبانی برای کم کردن شدت باران .پس از حدود بیست دقیقه به درخواست سرپرست سرود گروه خوانده شد عکس های یادگاری گرفتیم و به سمت گردوپشته رهسپار گشتیم.

این بار کار برایمان اندکی دشوار تر شد .چون زمین حسابی گلی بود و سراشیبی نیز بیشتر .ختم کلام، کمی هم زمین ما را نوازش کرد ! اما هرچه جلو تر میرفتیم از حجم بارش باران کاسته میشد و این به پیمودن سریع تر راه نیز کمک میکرد . پس از حدود کمتر از یک ساعت حرکت، به همت دوستان در کمیته آموزش و فنی کارگاه کوتاهی درباره ابزارهای حمایتی در صعود و فرود برگزار شد . که با وجود کوتاه بودن زمان اجرا برای دادن ایده کلی به دوستانی که هیچ اطلاعاتی درباره این ابزارها و روش ها ندارند ،مفید بود .
شاد و مسرور راهمان را ادامه دادیم حدود یک ساعت مانده به روستای گردو پشته در حدود ساعت ۱۷ برنامه فرهنگی گروه و سپس جلسه پایانی برگزار شد.دوستان نظرات خود را درباره برنامه فرهنگی که موضوع آن احساس خوشبختی بود بیان کردند. و کمی هم اینجا به مباحثات جالبی گذشت .دوباره برخواستیم بسوی روستا حرکت کردیم .در حدود ساعت ۱۹:۳۰ به روستا رسیدیم و به سمت رشت بازگشتیم.

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …