خانه / فنی / گزارش برنامه صعود به ناحیه گرگ آب سرا( ۱۳ تیر ۹۹)

گزارش برنامه صعود به ناحیه گرگ آب سرا( ۱۳ تیر ۹۹)

گزارش صعود به ناحیه گرگ آب سرا در تاریخ۱۳ تیر ماه ۹۹

همه در جریان هستیم که با شیوع بیماری کرونا ورزش گروهی به نوعی تعطیل شده بود و ما سه ماه از سال ۹۹ را به همین خاطر از دست دادیم ولی با فروکش کردن این بیماری تا حدی موفق شدیم که اولین برنامه گروه را در سال جدید برگزار کنیم.
طبق برنامه ریزی هایی که از قبل انجام گرفته بود ساعت حرکت گروه ۵ صبح در نظر گرفته شده بود و قرار شد تمامی پروتکل های بهداشتی رعایت شود.
بنابر این به هر شخص در هنگام ورود به مینی بوس توسط سرپرست همان مینی بوس در صورتی که ماسکی به همراه نداشتند،یک عدد ماسک داده شد تا در مسیر استفاده کنند و مینی بوس ها با ظرفیت کمتری نفرات را سوار کردند.
بعد از هماهنگی های اول صبح در ساعت ۵:۱۵ دقیقه حرکت را از محل همیشگی یعنی پپسی شروع کردیم و با جمعیت ۷۳ نفر به سمت مقصد که روستای گردوپشته در منطقه ای موسوم به “بلوکات” راهی شدیم.
در امام زاده هاشم توقف کوتاهی برای خرید آب معدنی و کمی خوراکی داشتیم و مجدد راه افتادیم و در نهایت ساعت ۷:۲۰ دقیقه به روستای مذکور در آن سوی بزرگترین رودخانه گیلان یعنی سفیدرود رسیدیم.
بدون فوت وقت صحبت های سرپرستی آغاز و معرفی برنامه توسط مسئول فنی صورت گرفت و با نرمش صبحگاهی همگی خندان شروع به حرکت کردیم. جهت حرکت ما به سمت جنوب بود یعنی داشتیم از یکی از جبهه های شمالی درفک صعود می کردیم. در حد فاصل یال بلند اسطلخ جان (گرده تال) تا یال موسوم به رودسرا که قسمت اصلی دیواره شمالی درفک نیز درهمین ناحیه قرار گرفته است،تنها یک خط الراس شمالی – جنوبی وجود دارد که ابتدای آن روستاهای “گردوپشته ” و ” روناسک بن” و انتهایش در پای دیواره درفک ناحیه “میانه سرا” است.
با گامی آهسته و پیوسته در ساعت ۸:۴۰ دقیقه به منطقه کیسو که محل صبحانه بود رسیدیم و به توصیه سرپرست حدود یکساعت در آن محل توقف کردیم و یک چای دلچسب در آن ناحیه زیبا خوردیم.
پس از صرف صبحانه در ساعت ۹:۵۰ دقیقه شروع به حرکت کردیم و کم کم به شیب مسیر افزوده و سرعت گروه هم به همان نسبت کمتر میشد.
در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه برای استراحت در محلی جنگلی توقف کردیم و برنامه ای در خصوص گرما زدگی که توسط کمیته آموزش و امداد تدوین شده بود اجرا شد.
همینطور که به پیش می رفتیم یکی دو نفر از همنوردان مان کم کم به دلیل عدم آمادگی احساس ناراحتی از ناحیه کمر و پا داشتند و همین امر سرعت گروه را بصورت قابل توجهی کم کرده بود.
در نهایت پس از فرازهای فراوان در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به ناحیه زیبای گرگ آب سرا رسیدیم با تک کلبه چوپانی اش و درخت بسیار بزرگ و تنومند خود. ارتفاع مقصد نهایی ما در آن روز در حدود ۱۱۰۰ متر بود که با احتساب ارتفاع مبدا حرکت ما که روستای گردوپشته بود چیزی در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ متر ارتفاع گرفتیم .
پس از پهن کردن زیر انداز به همراه تعدادی از همنوردان برای برداشتن آب از چشمه،راهی کمی پایین دست شدیم. ( چشمه آب در سمت راست گرگ آب سرا و با پاکوبی کوچک مشخص است که پس از طی کردن حدود ۵ دقیقه نمایان می شود و آب گوارا و خنکی دارد).
در محل ناهار برنامه های فرهنگی متعدد اجرا شد که با مشارکت همنوردان روبرو شد و در پایان در ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه پس از جمع کردن وسایل به سمت پایین راهی شدیم.
مسیر برگشت دارای چالش خاصی نبود ولی به دلیل عقب ماندن تعدادی از همنوردان فاصله زیادی بین نفرات افتاده بود.
در نهایت ساعت ۱۷:۱۵ پس از خروج از قسمت جنگلی مسیر مجدد به محل صبحانه رسیدیم و جلسه پایانی هم در همان محل برگزار شد.
پس از حدود نیم ساعت جلسه پایانی به اتمام رسید و به سمت روستای گردو پشته حرکت کردیم و در ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه به روستا رسیدیم و سوار بر مینی بوس به شهر خود برگشتیم.

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت ۲۴ تیر ۹۹

” تفاوت های کوهنوردی در زمستان و تابستان “

در زمستان و اوایل بهار کوهنوردی به واسطه ی وجود برف و یخ مشکل تر …