خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / گزارش صعود به قله شاه معلم

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱
مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت ۱۶ در محل قرار جمع شد و سرپرست با وجود غیبت یکی از مهمانان همنورد با توجه به محدودیت‌های زمانی و ترافیک احتمالی ماسوله، ساعت ۱۶:۰۵ دقیقه، تصمیم به حرکت گرفت.
با عبور از ماکلوان بارش باران شروع شد. شدت باران کم بود؛ اما این نگرانی را به وجود آورد که شرایط آب و هوایی در ارتفاعات کمی وخیم‌تر باشد. در مینی بوس از بچه‌ها خواسته شد تا در صورت عدم عایق بندی، لباس های گرم خود را درون کیسه‌های پلاستیکی موجود جا دهند و یا در هنگام پیاده شدن روکش کوله‌های خود را استفاده کنند.🧗
🚌🚌ساعت ۱۸:۱۰ به شهرک تاریخی ماسوله رسیدیم و ماسوله را با عبور از ترافیک کمی پشت سر گذاشتیم، ترافیکی که با توجه به تعطیلات و حضور برخی گردشگران طبیعی بود. از شهر تاریخی ماسوله وارد جاده منتهی به روستای جلال آباد و خلخال شدیم تا در میانه راه از منطقه‌ای به نام خارند صعود خود را آغاز کنیم. مسیر جنوبی صعود به شاه معلم از خارند از ارتفاع ۱۷۵۰ متری آغاز می‌شود.
چند کیلومتر ابتدایی جاده منتهی به این منطقه آسفالت شده است؛ اما کمی بالاتر جاده خاکی می‌شود.🚌🚌
پیش از رسیدن به جاده خاکی، با توجه به ترافیک و توقف‌هایی که در ابتدای شیب تند بخشی از مسیر ماسوله به خارند داشتیم، مینی‌بوس برای چند دقیقه توقف کرد تا موتور ماشین کمی خنک شود و بعد به حرکت خود ادامه داد.
در ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه گروه به خارند رسید.
با رسیدن به خارند از مینی پیاده شدیم و افراد با سابقه گروه از جمله سرپرست و مسول فنی به دوستان و مهمانان جدید کمک کردند تا چادرها و زیراندازهایی که تحویل گرفته بودند را در کوله‌های خود جای دهند و با تنظیم بندهای کوله آن را روی پشت خود سوار کنند.
در ادامه بعد از شنیدن صحبت‌های سرپرستی و مسول فنی گروه، کمی بدن‌های خود را گرم کردیم و ساعت ۱۹:۳۵ دقیقه حرکت خود را به سوی قله شاه معلم به ارتفاع ۳۰۵۰ متر آغاز کردیم.
🏞️کمی که در مسیر پیش رفتیم، ساعت ۱۹:۵۵ دقیقه با عبور از شیب کوتاهی نخستین تابلو را در ارتفاع ۱۸۵۰ متری دیدیم.⛰️
مسیر شیب ملایمی داشت و گروه با کوله‌هایی نسبتا سنگین با گام آهسته‌ای حرکت می‌کرد. به دلیل نبود چشمه در مسیر رفت و برگشت، حدود سه لیتر آب همراه هر فرد بود که تاثیر به‌سزایی روی وزن کوله‌ها داشت.
⛰️با عبور از میان درختچه‌های کوتاهی به سمت یال جنوب شرقی که به دور کله معروف است رفتیم و روی این یال‌ به حرکت خود ادامه دادیم.🏕️
ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه از کنار تابلوی دوم با ارتفاع ۲۰۲۰ متر به مسیر خود ادامه داد.
رو به روی ما قله توروشوم دیده می‌شد و هوا رو به تاریکی می‌رفت که ساعت ۲۰:۲۸ دقیقه به دستور سرپرست در کنار تابلوی سوم در ارتفاع ۲۰۳۰ متری توقفی کوتاه داشتیم تا بچه‌ها علاوه بر خوردن تنقلات و آب، چراغ‌های پیشانی خود را از کوله‌ها خارج کنند و در دسترس قرار دهند.
🌟✨💫بعد از استراحت دوستانی که گام کوتاه‌تری داشتند به جلوی گروه هدایت شدند تا گروه با گام آن‌ها به حرکت ادامه دهد. همچنان مسیر را به سمت قله شاه معلم ادامه دادیم، کم کم ماه در سمت چپ آسمان پدیدار شد و ستاره‌ها به زیبایی آسمان افزودند. جلودار برنامه به دلیل نور کم به سختی فواصل ایجاد شده در صف گروه را می‌دید و درخواست کرد تا دوستان چراغ پیشانی خود را روشن کنند؛ اما مسول فنی توصیه کرد تا گروه با همین نور به حرکت خود ادامه دهد. در نهایت با توجه به سختی حرکت برخی دوستان تازه وارد در تاریکی و برای کمک به جلودار برخی دوستان چراغ‌های پیشانی خود را روشن کردند‌.🌙✨💫
بعد از حدود یک ساعت پیمایش در کنار تابلوی بعدی در ارتفاع ۲۱۵۰ متری توقف ۱۵ دقیقه‌ای داشتیم تا بچه‌ها با نوشیدن آب و استراحت با قدرت بیش‌تری به سوی قله گام بردارند.🥤🧃🍬

راهنمای برنامه به همراه یکی از دوستان باتجربه در جلوی گروه گام برمی‌داشتند و مسیر را به گروه نشان می‌دادند.
گروه با گام منظمی در ساعت ۲۲:۵۵ دقیقه از کنار تابلو‌ی ۲۴۹۹ متری عبور کرد و سرپرست در ساعت ۲۳:۰۷ دقیقه به مدت ده دقیقه زمانی را به استراحت اختصاص داد. بعد از این استراحت گروه به سمت پاگرد منتهی به قله حرکت کرد.
گروه در ساعت ۱۲:۰۸ دقیقه با رسیدن به پاگرد نهایی در ارتفاع ۲۸۰۰ متری با استراحت دوباره‌ای نیروی خود را برای صعود به قله جمع کرد. در مسیر منتهی به قله مسول فنی کوله خود را با یکی از همنوردان جا‌به‌جا کرد تا گروه بتواند با گام هماهنگ‌تری صعود کند. در نهایت در ساعت ۱:۴۵ دقیقه همه همنوردان بر روی قله شاه معلم ایستاده بودند.🌿
بعد از رسیدن به قله حلقه همیشگی گروه شکل گرفت و دستان همدیگر را گرفتیم و زیر آسمان زیبای شب سرود قله را خواندیم. سپس همه در کنار تابلوی قله شاه معلم که ارتفاع ۳۰۵۰ را نشان می‌داد جمع شدیم و با پرده گروه عکس دسته جمعی گرفتیم.⛰️
با کمی فاصله از تابلوی قله چادرهای خود را برپا کردیم. فضای همدلانه‌ای برقرار بود و همه به یکدیگر کمک می‌کردند. در همین فضا فرصتی فراهم آمد تا دوستان کم‌تجربه‌تر ما با نحوه برپایی چادر آشنا شوند. زمانی که همه چادرها برپا شد همگی کنار هم جمع شدیم و با کیک کوچکی که یکی از دوستان تدارک دیده بود تولد چند تن از دوستان خود را جشن گرفتیم.🎂🍭
کم کم از زیبایی‌های آسمان شب جدا شدیم و همه به امید دیدن طلوع زیبای شاه معلم به چادرهای خود بازگشتیم و کم کم آماده خوابیدن شدیم. با این‌که سرپرست از همه همنوردان خواسته بود تا ساعت ۶ صبح بیدار شوند؛ اما برخی کمی زودتر در ساعت ۵ صبح برای تماشای سرخی آسمان صبحگاهی بیدار شدند. تصاویر بسیار زیبایی از طلوع و دره ابر پیش رو توسط دوستان به ثبت رسید.🌄☀️
با نزدیک شدن به ساعت ۶ صبح کم کم همه همنوردان بیدار شدند و چادرهای خود را جمع کردند و آماده خوردن صبحانه شدند. برخی دوستان با کمک کپسول گاز، آب را جوش آوردند و همه بچه‌ها پس از نوشیدن چای و صبحانه آماده حرکت به سمت پایین بودند. در همین میان برخی دوستان کوهنورد همشهری خود را دیدیم که به قله رسیدند.🏞️

ساعت ۷:۳۸ دقیقه در حالی که از قله به سمت پایین حرکت می‌کردیم، متوجه نبود بیسیم عقب‌دار شدیم، سرپرست به همراه عقب‌دار و عضو دیگر فضای اطراف قله را برای پیدا کردن بیسیم جست‌‌وجو کردند و با فاصله ده دقیقه‌ای به سمت پایین آمدند. ساعت ۸:۲۰ دقیقه گروه در اولین پاگرد بعد از قله استراحت کوتاهی کرد و باقی دوستان به گروه رسیدند و بیسیم هم با همکاری دوستان پیدا شد.

کم کم هوا رو به گرمی می‌رفت در مسیر گروه‌های را می‌دیدیم که برای فرار از 🌤️🌤️آفتاب با سرعت بیش‌تری به سمت قله حرکت می‌کنند. ساعت ۹:۱۳ دقیقه به تابلوی ۲۴۷۴ متری رسیدیم و سرپرست دستور استراحت داد. برخی دوستان که در پایین آمدن در پاهای خود احساس ضعف داشتند با راهنمایی سرپرست و مسول فنی به جلوی گروه هدایت شدند. سرپرست از سایر اعضا که توان خوبی داشتند درخواست کرد برای جلوگیری از ایجاد وقفه در حرکت از عقب‌دار فاصله بگیرند و نزدیک‌تر به گروه حرکت کنند.🏞️
🍬🌳بعد از حدود یک ساعت پیمایش در ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه در زیر سایه درختی در ارتفاع ۲۱۳۰ متری گروه توقف کوتاهی داشت، تا دوستان با نوشیدن آب و تنقلات تجدید قوا کنند و گروه با گام سریع‌تری به سمت مینی‌بوس حرکت کند. مسول فنی در طول مسیر نکات لازم برای گام برداری در سراشیبی و استفاده از باتوم را به دوستان یادآوری می‌کرد.🌱
🚌🚌راننده با توجه به سرویس بعدی خود از گروه درخواست کرده بود تا به موقع به محل حرکت برسند، سرپرست نگران بود که گروه طبق زمان‌بندی به خارند نرسد.
در ساعت ۱۱:۰۸ دقیقه در ارتفاع ۲۰۳۰ متری با توقفی دوباره، مسول فنی خوب گروه به همراه سرپرست و یکی از همنوردان قدیمی بار دو همنورد گروه را از دوش آن‌ها برداشتند تا با فشار کمتری باقی مسیر را طی کنند. همواره دیدن چنین حمایت‌هایی در طول صعود‌های سنگین، نشان از پیوند‌های عمیق افراد با فرهنگ کوهنوردی جمعی دارد. 🌿

در پایان گروه در ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به خارند رسید‌. زمانی که همه دوستان جمع شدند در کنار مینی‌بوس جلسه پایانی برگزار شد. همه سعی کردند به دلیل گرما و خستگی از گفتن حرف‌های تکراری پرهیز کنند. نظرات مثبت و منفی پیرامون برنامه جمع آوری و نوشته شد تا هیئت مسولین بررسی‌های لازم را انجام دهد.
🏠🏡🍦در مسیر بازگشت به خارند با توجه محدودیت زمانی راننده، هماهنگ شد تا از ماسوله با ماشین دیگری به سمت رشت حرکت کنیم. در مسیر با توقفی کوتاه بستنی خریدیم تا خنکای آن کمی از گرمای آن ساعت‌ها کم کند. در نهایت گروه در ساعت ۱۴ به یخسازی رسید. همه به هم خسته نباشید گفتیم و نکاتی درباره تحویل وسایل گروه را به هم یادآور شدیم و به سمت خانه حرکت کردیم. 🌳🚗🚗🏡

گزارش صعود به قله کراسر

در نیمه دوم تیر ماه و طبق تقویم ورزشی تابستان گروه با رفتن به سر …