خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / گزارش صعود به قله کراسر

گزارش صعود به قله کراسر

در نیمه دوم تیر ماه و طبق تقویم ورزشی تابستان گروه با رفتن به سر قرار مینی‌بوس‌ها ، برنامه صعود به قله زیبا اما نه چندان بلند “کراسر” در منطقه عمومی رستم آباد را شروع نمودیم. جبهه یا مسیر صعود ما در این برنامه روستای “مازیان” بود که در کیلومتر ۳۰ جاده رشت به رستم آباد البته از مسیر جاده قدیم قرار داشت. قله ۱۲۵۰ متری و سبز پوش “کراسر” را می‌توان از چندین جهت صعود نمود، رستم آباد، جمشید آباد، نقله بر و حبیب آباد از جمله آن‌ها هستند.

کراسر و به‌خصوص مسیر صعود از ضلع شرقی‌اش یعنی جمشید آباد برای گروه ما یادآور یک خاطره شیرین و ماندگار است. در اردیبهشت سال ۱۳۷۷ و در ناحیه چشمه “علمدار” موسسین گروه به همراه چند همنورد پس از بحث و بررسی فراوان، تصمیم به ایجاد گروهی با عنوان “تیلار” گرفتند. خوشبختانه از همان زمان تا به کنون ارتفاعات و قله‌های متعدد فلات ایران شاهد حضور همنوردان عزیز خانواده بزرگ تیلار هستند.

طبق معمول با تاخیر جزئی چند همنورد و البته راننده‌های مینی بوس‌ها ، ساعت ۵:۲۵ دقیقه به سمت مبدا صعود خود حرکت کردیم.

به دلیل وجود جاده خاکی شیب‌دار در دو کیلومتر پایانی منتهی به مبدا صعود در مجاورت دکل‌های بزرگ انتقال برق و کند حرکت نمودن یکی از مینی‌بوس‌ها، با فاصله‌ای تقریبن ۱۰ دقیقه‌ای به ابتدای مسیر کوه‌پیمایی رسیدیم. با انجام چند حرکت نرمشی و صحبت‌های سرپرست و مسئول فنی برنامه ساعت ۶:۳۰ حرکت خود را در ارتفاع تقریبی ۳۰۰ متری از آب‌های آزاد و در جهت شمال غربی منطقه آغاز کردیم و تنها پس از ۵ دقیقه با تغییر جهت به سمت جنوب از طریق یک راه پاکوب مشخص وارد یک جنگل زیبا با درختانی از قبیل مازو و افرا شدیم. دمای هوا در جلگه گیلان و در روز اجرای برنامه گرم و شرجی بود، اما خنکای موجود در آن صبح اواخر تیرماه و در میان جنگل هیچ نشانی از گرما نداشت. با روحیه‌ای شاد و در یک صف منظم که گهگاهی آوازی از سوی یک یا چند همنورد به گوش می‌رسید، ساعت ۷:۲۰ دقیقه در مکانی مناسب برای خوردن صبحانه توقف نمودیم. پس از آن یکی از همنوردان برنامه‌ای آموزشی در مورد “جهت یابی” در کوهستان اجرا نمود. پس از ۴۵ دقیقه‌ای که برای صبحانه و اجرای برنامه آموزشی توقف نموده بودیم، به حرکت خود در جهت غرب ادامه دادیم و پس از نیم ساعت به محل تلاقی مسیر روستای “حبیب آباد” به سمت قله رسیدیم.

از آنجایی‌که در همین نقطه چوپانان منطقه در مواقعی از سال برای چرای دامهای خود توقف می کنند، در مسیر لوله آّب مناطق بالادست به روستا یک آبشخور فلزی بزرگ به همراه یک شیر آب تعبیه شده بود که با خیالی راحت و اطمینان از کیفیت آب می‌توان از آن استفاده نمود. از این نقطه به بعد با گرایشی ۹۰ درجه‌ای به چپ، دقیقن مسیر حرکت در جهت جنوب قرار می‌گیرد. عبور از روی یک یال جنگلی زیبا که هر چه به ارتفاع آن افزوده می‌شد، ترکیب درختان موجود در مسیر نیز به پوشش جنگلی مناطق مرتفع تبدیل می‌گشت. راش، اولس و گاهی درختان ازگیل و سیب جنگلی زینت بخش مسیر حرکت ما بود. سرپرست خوب ما در آن روز که حواسش به کلیه موارد برنامه بود، در دو نقطه تا قبل از رسیدن به قله استراحت‌های به جایی داد، تا اینکه کلیه افراد شرکت کننده در برنامه ساعت ۱۰:۴۰ به قله زیبای کراسر با پوشش گیاهی خوب رسیدند. از فراز قله، مناطق وسیعی از ارتفاعات و کوه‌های منطقه مشخص بود. از لاس پشته و مل بهار در جهت غرب گرفته تا پشته کوه و نهراب در جنوبی غربی. همچنین سردگاه و آسمانسرا در آنسوی دره وسیع سفیدرود خود نمایی می‌کردند و در نهایت معروف‌ترین کوه گیلان درفک نیز در جهت شرق قله کراسر عظمت خاصی داشت.

با گرفتن چند عکس با پارچه نوشته گروه و خواندن سرود قله، راه پایین را در پیش گرفتیم و هنوز قدری به نیمه روز مانده بود که به توصییه سرپرست در میان یک جنگل زیبا برای خوردن نهار توقف نمودیم. نزدیک محل ناهار و در فاصله ۱۰۰ متری جهت شرق مسیر، یک گوسفندسرا وجود داشت که از آب چشمه آنجا برای درست کردن چای استفاده نمودیم.

با خوردن ناهار، برنامه‌ای فرهنگی با عنوان “ادبیات کودک و نوجوان” از سوی کمیته فرهنگی گروه برگزار شد و سپس ساعت ۱۵ به سمت پایین حرکت نمودیم. با توجه به وجود شهر رستم آباد در نزدیکی منطقه صعود، در اغلب مسیرهای برنامه آنتن تلفن همراه برقرار بود و می‌شد از این وسیله استفاده نمود. ساعت ۱۶ در پایین دست محل مشترک مسیر روستاهای حبیب آباد و مازیان، سرپرست برنامه توصیه به استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای نمود ودر ادامه قبل از ساعت ۱۷ و نزدیکی‌های مبدا صعود ما در آن روز برای اجرای جلسه پایانی توقف نمودیم که مواردی از قبیل تایید انجام برنامه‌های آموزشی و همچنین کیفیت خوب برنامه فرهنگی اجرا شده، مسیر کوتاه این برنامه به نسبت برنامه‌های یک روزه و سرپرستی قوی گروه در آن روز مورد نظر شرکت کنندگان بود.

در ساعت ۱۷:۲۰ با رسیدن به کنار دو مینی بوس حامل کوهنوردان راه جلگه مرکزی گیلان و شهر رشت را در پیش گرفتیم.

” کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت”

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …