خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / گزارش صعود خرمکش به سلانسر

گزارش صعود خرمکش به سلانسر

” گزارش برنامه خرمکش به سالانسر ”
⛰️🏞️🏕️

در میانه‌های خرداد و در یک روز گرم و شرجی در کنار پل بتنی انتهای روستای “خرمکش” از مینی بوس پیاده شدیم تا پیمایش دو روزه خرمکش به سلانسر را از کنار رودخانه زیبای “آوینه روبار” شروع کنیم. رودخانه‌ای که سرچشمه‌اش عمدتن از سفره‌های زیر زمینی نشات می‌گیرد که حاصل بارش‌هایی است که در ارتفاعات سه جهت شرق، غرب و جنوبی آن قرار دارد. از کوه‌هایی به مانند سوته، کسلاو و مته‌خانی در غرب گرفته تا لاس پشته، مل بهار، گرداب و حتی پشته کوه در جنوب و نهراب، ونی و اسکند کوه در شرق خود.

🏕️پس از مرتب نمودن کوله‌های سنگین دو روزه خود به توصیه سرپرست ساعت ۷ صبح در جایی مناسب و کنار رودخانه برای انجام چند حرکت نرمشی و شنیدن صحبتهای او و مسئول فنی صعود توقف نمودیم. سپس از سمت چپ رودخانه و از طریق یک راه پاکوب مشخص به مسیر خود ادامه داده و پس از چند دفعه بالا و پایین رفتن بعد از یک ساعت در کنار قهوه خانه زیبای آقا مختار برای خوردن صبحانه توقف نمودیم.🏞️

از آنجایی‌که تدارکات غذایی در برنامه‌های بیش از یک روز بر عهده کمیته مالی و تدارکات گروه است، همگی ساندویچ متشکل از نان، پنیر و مغز گردو خود را در فضایی شاد و دوستانه خوردیم و پس از نیم ساعت به حرکت خود همچنان در جهت جنوب و از کنار رودخانه ادامه دادیم. 🌱

⛰️ حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به پل زنده یاد «جاوید» رسیدیم که سال گذشته در همین مکان و هنگام عبور از رودخانه به‌دلیل طغیان آب غرق شد و جان عزیزش را از دست داد. حرکت گروه با نظم خاصی ادامه داشت تا اینکه حوالی ساعت ۱۱ به محل دو راهی موسوم به آرننگاه – النز می‌رسیم که ما باید از راه منتهی به النز عبور می کردیم. با ادامه مسیر و با عبور از رودخانه به ضلع دیگر آن رفته و به راه خود از طریق یک پا کوب مشخص همچنان در جهت جنوب ادامه دادیم و با بالا رفتن از چند شیب نه چندان تند، بتدریج از رودخانه فاصله گرفتیم. ساعت ۱۳:۳۰ با عبور از میان جنگلی بسیار زیبا با درختان تنومند به ییلاق النز رسیدیم که دارای چشمه آب بسیار خوبی بود. اگر چه کوهنوردی در گرمای هوا و حمل کوله پشتی‌های سنگین قدری مشکل بود، اما دیدن چشمه و حضور در زیر سایه یک درخت برای خوردن نهار روحیه همنوردان را دو چندان نمود.
بعد از یک ساعت استراحت برای خوردن نهار به حرکت خود ادامه دادیم. هر چقدر بر ارتفاع مسیر افزوده می‌شد. چشم اندازهای بیشتری از ارتفاعات و قلل اطراف را می‌دیدیم.🌿⛰️🏕️

🏕️از سنگ معروف موسوم به “شمشیر زن لاس” در منطقه دایله سر زیر قله لاس پشته گرفته تا مرتفع‌ترین قله جنوب گیلان “پشته کوه” در دیدرس ما قرار داشت. باعبور از منطقه النز کم کم جهت حرکت از ارتفاع ۱۶۰۰ متر به سمت شرق گرایش پیدا نمود و درست در زیر قله ۲۴۲۰ متری نهراب به سمت ناحیه “کیه دول” برای شب مانی حرکت نمودیم. ساعت هنوز ۵ عصر نشده بود که با رسیدن به ناحیه مذکور به توصیه سرپرست برای شب مانی اتراق کردیم. حرکت در روزی گرم با کوله پشتی های سنگین و گرفتن ارتفاع از مبدا صعود روستای خرمکش با ارتفاع ۳۵۰ متر تا ناحیه کیه دول که ارتفاعی بالغ بر ۱۹۰۰ متر داشت، انرژی زیادی از همه گرفته بود. 🌱

🌿با بر پایی چادر و استراحت و خوردن شام در فضایی شاد روحیه همنوردان بسیار خوب بود. اجرای یک برنامه آموزشی در خصوص اصول شب مانی در کوهستان نیز برگزار شد . با فرارسیدن شب، زیباترین صحنه منطقه آسمان پر ستاره آنجا بود که موجب شعف بیشتر همنوردان گردید.🏕️

🌿صبح روز دوم پس از جمع آوری چادرها و وسایل دیگر و همچنین خوردن صبحانه ، ساعت ۷ حرکت خود را به سمت ییلاق “تولاب بره” در جبهه شمالی قله “پشته کوه” آغاز نمودیم و پس از پشت سر گذاشتن یکی دو شیب تند وارد جاده خاکی موجود در مسیر حرکت مان شدیم. به تولاب بره که رسیدیم ساعت یک ربعی از ۹ گذشته بود . با پر نمودن ظرف های آب خود از چشمه آّب موجود در آنجا به سمت ناحیه موسوم به “لشکر گاه” در جهت جنوبی حرکت نمودیم و با عبور از شیبی تقریبن تند ساعت ۱۰:۱۵ به مرتفع ترین منطقه صعود خود در این برنامه یعنی لشکرگاه در ارتفاع ۲۳۸۰ متر رسیدیم و به یادگار عکسهایی با پارچه نوشته گروه انداختیم و سرود قله خواندیم . آنگاه با گرایشی نود درجه به سمت شرق پس از ۱۵ دقیقه در کنار چشمه معروف به “گرگر” استراحتی نموده و از آّب گوارایش نوشیدیم.🏕️🏞️

🌿سپس حرکت خود را همچنان در جهت شرق و از روی یال موسوم به “لات برهنه / طالش تول” ادامه دادیم و در موقعیتی که “درفک ” در آن‌سوی دره سفیدرود جلوه گری خاصی داشت به ناچار از مسیر جاده خاکی ساعت ۱۰:۳۰ به ناحیه معروف به “کلبه درویش” یعنی انتهای صعود یا پیمایش دو روزه ما رسیدیم.⛰️

⛰️به‌دلیل گرمای هوا مجبور شدیم جلسه پایانی برنامه را در داخل مینی بوس و در زمان برگشت به سمت رشت اجرا نماییم . به هر صورت برنامه دو روزه ” چرمکش به سالانسر” تجارب بسیار خوبی برای شرکت کنندگان این برنامه به همراه داشت.

🏞️🏕️🌿
🌱کمیته فنی تیلار رشت🌱

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …