خانه / فنی / گزارش برنامه ها / گزارش صعود خط راس بزبره به آسماسرای رودبار

گزارش صعود خط راس بزبره به آسماسرای رودبار

تاریخ صعود : ۲۰و۲۱ آذر ۹۳
تعداد شرکت کنندگان: ۲۵ نفر (۴ نفر خانوم) (۱۰ نفر همنوردان گروه بازنشستگان کرج)
قله های مسیر: بزبره – ترکبه – سردگاه – ولگه سر – انبار جوکول – آسمانسرای رودبار
طول کل مسیر : ۳۱ کیلومتر

1اجرای برنامه های خط راسی در گیلان آن هم در شرایط زمستانی آن چنان از سوی گروه های کوهنوردی مورد توجه قرار نگرفته است و گروه تیلار نیز از این قاعده مستثنا نیست. تدوین و اجرای چنین برنامه هایی یقینن تجربه های فراوانی را برای شرکت کنندگان به همراه خواهد داشت. برنامه ۳ روزه ماسوله تا رستم آباد در سال گذشته و برنامه شاه معلم به توریشوم با شب مانی روی قله شاه معلم در تابستان امسال را می توان از جمله برنامه های خط راسی اخیر گروه دانست. نجربه شب مانی در چادر در این چنین برنامه ها هیات مسولین را بر آن داشت تا برنامه ای با شرایط دشوارتر شب مانی و به هدف جدا شدن از کلبه ها تدوین نماید که با پیشنهاد حمید عزیز (آسمانسرا به آسمانسرا) و تایید آن با کمی تغییر ( بزبره به آسمانسرا) منجر شد. اجرای برنامه آسمانسرا تا آسمانسرا در شرایط مشابه قابل اجرا می باشد، در ادامه به تشریح برنامه اجرا شده پرداخته می شود.

روز اول:
محل قرار ۵ صبح جمعه ۲۱ آذر در پپسی رشت بود که یکی یکی همنوردان گروه تیلار اضافه می شدند و ماشین مینی بوس هم سر وقت در محل حاضر بود. ۱۰ نفر از همنوردان کانون بازنشستگان کرج شب را در منطقه خوش آب و هوا در کوهپایه های درفک در نزدیکی شهر تتکابن، در ده خرشک گذرانده بودند. صبح برنامه با یک دستگاه ون که از تهران همراهشان بود در منجیل به گروه ملحق شدند. برنامه ریزی برای حرکت در صبح از روستای بیورزن (ارتفاع ۸۵۰متر) حوالی ساعت ۷ بود که با توجه به تاخیر سرپرست در صبح جمعه آغاز حرکت از بیورزن پس از استفاده از سرویس بهداشتی امام زاده حنفیه و پس از صحبت های سرپرستی که به معرفی عوامل برنامه و منطقه پرداخت، ۸٫۴۵ بود. مسیر تا محل صبحانه که در دشتی کنار رودخانه بود با شیب ملایم همراه بود و ۹٫۲۵ به آنجا رسیدیم و پس از حدود ۲۰ دقیقه صرف صبحانه و ادامه مسیر ساعت ۱۲ به کلبه های بزبره که در تصویر مشخص شده است رسیدیم.

2

با توجه به برف زیادی که دو هفته پیش از برنامه در منطقه گیلان در ارتفاعات باریده بود انتظار برف بیشتری در منطقه را داشتیم که البته به دلیل هفته آفتابی پیش از برنامه و آفتاب و باد منطقه جنوب گیلان جز مناطق اندک نیاز به برف کوبی نبود.
برنامه غذایی در این دو روز به شکلی طراحی شده بود که زمان طولانی جهت صرف ناهار نداشته و استفاده از ساندویچ های تدارک دیده شده در استراحت های ۲۰ دقیقه ای در برنامه غذایی جایگزین ناهار شده بود. این نوع تدارکات برای اولین بار در برنامه گروه گنجانده شده بود و تجربه هایی به همراه داشت که حتما در برنامه های آینده بهتر اجرا خواهد شد.
ساعت ۱۲٫۵ از کلبه ها به سمت قله بزبره حرکت کردیم. در تمام مسیر که با فاصله کم از رود کوچک حرکت می کردیم صخره های زیر قله چرمکش در سمت راست قرار داشتند. همانطور که در تصویر و فایل جی پی اس مشخص است تا ساعت ۱۳ تمام مسیر در دره سمت چپ یال چرمکش به بیورزن است تا به زین اسبی بین چرمکش و بزبره می رسیم و از آنجا روی خط راس قرار می گیریم. ساعت ۱۴ بر روی قله بزبره با ارتفاع حدود۲۲۶۰ بودیم و یک ساعت بعد در حدود ساعت ۱۵ بر روی قله ترکبه با ارتفاع ۲۳۵۰ متر بودیم.
در روی خط راس قله های زیادی در آن هوای صاف نمایان بودند. درفک سفیدپوش در شمال و پشت کوه در غرب و سماموس در دور دستها در شمال شرق به خوبی نمایان بودند.
برنامه ریزی گروه پیش از برنامه به گونه ای بود که شب مانی در گلوزن انجام شود. در کنار کلبه ها و چشمه آنجا اما به چند دلیل سرپرست برنامه تصمیم به برپایی کمپ روی خط راس بین قله ترکبه و سردگاه گرفت:
۱- برآورد راه زیاد و پر برف در جنگل در جبهه شمالی زیر قله سردگاه تا رسیدن با گلوزن
۲- احتمال یخ زدگی چشمه گلوزن
۳- برآورد زمان ۲ ساعت از گلوزن تا سردگاه با توجه به شیب مسیر و حجم برف و یخ زدگی مسیر در صبح زود در جبهه شمالی (برآورد اولیه هیات مسولین ۳۰ دقیقه بود)
البته گزینه هایی برای کمپ غیر از خط راس می توان عنوان نمود که یکی همان کلبه های گلوزن هستند، یکی کلبه های زیر قله ترکبه که در جبهه جنوبی ترکبه قرار دارند که از آنجا ۲٫۵ تا ۳ ساعت کوهپیمایی لازم است تا قله سردگاه و گزینه دیگر فاصله گرفتن اندک از خط راس به سمت جنوب بین قله سردگاه و ترکبه است.

به هر حال با تصمیم سرپرست روی خط راس در باد شدید ساعت ۴٫۱۵ شروع به چادر زنی کردیم که تجربه عالی بود در آن شرایط برپایی چادر ها و شب مانی در آنها. همدلی و همکاری برای نصب تمامی چادرها دیده می شد و پیش از تاریکی تمام چادر ها مستفر شده بودند. تمام چادر ها در یک ناحیه، بعضی روی برف و بعضی روی خاک وسنگ نصب شده بودند جز یک چادر که با فاصله تقریبن زیاد و دور از دید نصب شدند که شاید بهتر بود سرپرست آن چادر را هم برای دسترسی بهتر و دوری از خطرات احتمالی به ناحیه سایر چادر ها انتقال میداد. با اعلام زمان ۶ صبح برای بیدار باش و ۷ صبح برای حرکت، زمان مناسب و زیادی برای استراحت و تغذیه داشتیم. از آنجا که برنامه استفاده از چشمه گلوزن تغییر کرده بود بعضی همنوردان با آب کردن برف آب مورد نیاز خود را تهیه نمودند. تنها چشمه در طول برنامه در کلبه های بزبره بود.

روز دوم:
صبح شنبه چادر ها با قدری ناهماهنگی جمع شدند که البته به دلیل تصمیم سرپرست مبنی بر توقف تا درآمدن آفتاب جهت ادامه مسیر بود، که بهتر بود سرپرست اطلاع رسانی لازم را به تمامی چادرها انجام می داد. بالاخره ساعت ۸٫۲۰ با انجام چند حرکت نرمشی آغاز حرکت نمودیم و ساعت ۹٫۳۰ بر روی قله سردگاه به ارتفاع ۲۴۰۰ متر عکس با پرده گروه گرفتیم. از آنجا کاملا مسیر حرکت نمایان بود، دو مسیر و یال، یکی در جهت شمال غربی و یکی در جهت غربی که به از ولگه سر تا گاوکل و روستای هرزویل ادامه دارد. مسیر ما یال شمال غربی به طرف انبارجوکول و آسمانسرا بود. بین این دو یال جنگل بکر نودی سودی قرار دارد که در مسیر متداول صعود به قله های سردگاه و ولگه سر و گاوکل از این جنگل گذر می شود. ساعت ۱۱٫۳۰ از قله انبارجوکول گذشتیم و ساعت ۱۲ بر روی قله آسمانسرا (۲۰۰۰ متر) دست در دست هم با باد بسیار شدید سرود قله خواندیم. در راه از آسمانسرا تا گلدیان(۸۳۰ متر) ۳ آبگیر در مسیر دیده می شد که تنها آن که در یک ساعتی گلدیان در دشت بسیار زیبا واقع بود یخ نزده بود.
ناهار را در جنگل در منطقه ای که باد اجازه توقف را میداد توقف کردیم پس از عبور از جنگل که بعضی نقاط برف تا زیر زانو بود در نهایت ساعت ۱۵ به گلدیان رسیدیم و پس از انجام حرکات کششی و استراحت و اجرای جلسه پایانی ساعت ۱۶٫۳۰ سوار مینی بوس شده با دوستان کانون کوهنوردان کرج خداحافظی کردیم.
به نظر می رسد در شرایط مشابه امکان اجرا از آسمانسرای لوشان و عبور از قله چرمکش و سپس بزبره و ادامه مسیر مشابه را دارد، البته بین قله آسمانسرای لوشان تا قله چرمکش دره ای هست که عبور از آن زمان بر خواهد بود. فایل جی پی اس آسمانسرای لوشان و چرمکش نیز جهت اضافه نمودن به این مسیر ارایه شده است.
34

دانلود فایل PDF گزارش برنامه
دانلود فایل PDF گزارش برنامه
دانلود فایل GPS برنامه
دانلود فایل GPS برنامه

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *