خانه / فرهنگی / بیوگرافی ورزشی / بزرگان سنگ نوردی جهان “موریل سارکنی”

بزرگان سنگ نوردی جهان “موریل سارکنی”

در اکثر مواقع سنگ نوردان زن  بلژیکی در سایه  همسایگان قدرتمند خود همچون آلمان و فرانسه و سوییس و اتریش  قرار گرفته بودند ولی چندی است که با ظهور  ستاره هایی از جمله موریل سارکنی این فاصله زیاد به چشم نمی آید . این سنگنورد ۴۰ ساله و ۱۵۳ سانتیمتری یکی از بهترین چهره های دنیای صعودهای ورزشی بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۹ بوده و از افتخارات او به   پنج بار مقام اورآل جام جهانی و مقام اول مسابقات لید قهرمانی اروپا در سال ۱۹۹۷ و قهرمانی سال ۲۰۰۳ در شامونی و سه بار مقام دوم مسابقات لید جام جهانی  می توان اشاره کرد .

images
سارکنی سال گذشته توانست مسیر پانت اکس در ژرژدولوپ فرانسه را با درجه سختی ۵٫۱۴ را صعود نماید .این همان مسیری بود که قبلا توسط آلکساندرشابو فرانسوی  در سال ۲۰۰۷ صعود شده بود . شابو به این مسیر درجه سختی نداده بود ولی آن را در حد   ۵٫۱۵   دانسته بود ولی بعدا آدام اوندرا سختی مسیر را ۵٫۱۴ اعلام کرد . سارکنی پس از این صعود نظرش را راجع به آن این چنین بیان کرد .

” این ، رویایی بود که به حقیقت پیوست . صعود ۵٫۱۴d همیشه رویای من بود و فکر نمی کردم روزی به حقیقت به پیوندد . … این یک سرمایه گزاری بزرگ در وقت و انرژی بود . اما نتیجه اش واقعا ارزش آنرا داشت … و حالا فقط یک آرزو دارم : تلاش بیشتر برای صعود مسیرهای جدید ”

اخیرا سارکنی در نظرنجی های سایت های معتبر کوهنوردی  در  رتبه  اول  صعود های طبیعت و سالنی  قرار دارد .

منبع: وبلاگ پسران کوهستان

همچنین ببینید

اولین ایرانی که موفق به فتح قله ی اورست شد کیست؟

هومن آپرین اولین فرد ایرانی است که در سال ۱۹۹۰ موفق به فتح قله ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *