خانه / روابط عمومی / جلسه ی پایانی / بررسی برنامه “خشچال”- شاه معلم به توریشوم”

بررسی برنامه “خشچال”- شاه معلم به توریشوم”

shato1
چند روز قبل از اجرای صعود به خشچال از جبهه شمالی ، پیش بینی های هواشناسی روزهای صعود ، حکایت از بارش باران و حتی برف در مناطق مرتفع البرز در آن نواحی می داد . بدلیل فقدان جانپناه یا پناهگاه در این کوه و نداشتن تجهیزات مناسب و کافی شب مانی ، تصمیم گرفتیم جلسه ای فوق العاده گذاشته تا در زمینه اجرا یا معاوضه آن با صعودی دیگر به بحث و بررسی بنشینیم و این کار انجام شد و تصمیم گرفتیم با یک روز تاخیر به صورت یک ونیم روزه برنامه شاه معلم به توریشوم را اجرا نماییم .
در ایستگاه یخ سازی وقتی همه ثبت نامی ها آمدند ، متوجه شدیم تعداد داوطلبین حضور برنامه خشچال بیشتر بود و ظاهرن تعویض آن به مذاق بعضی از اعضا و همنوردان خوش نیامد . در نیم روزی گرم  از ماسوله بالا رفتیم تا جایی که سر چشمه بقعه پشت ماسوله لباس خیلی از همنوردان از عرق خیس شده بود . هدف شب مانی بر فراز قله بود و صبح روز بعد فرود از جبهه شمال شرقی و پیمایش فاصله تا توریشوم و رسیدن به قله زیبایش و فرود از یال زودله سر تا منطقه آغوز کله در سر جاده فومن به ماسوله . با کوله های سنگین و با سرپرستی خوب مهسا و البته جلوداری جالب سحر شیب های داره سر ، لشکر گاه و دوراکیله را پشت سر گذاشتیم . اوایل خط الراس “اشپرکوم” بود که شب بر منطقه و مسیر صعود ما مستولی شد و خنکای هوا  قدری از سختی صعود کاست . به منطقه پاگرد که رسیدیم  چند نفری از همنوردان بدلیل حمل کوله های سنگین و عارضه درد کمر با هماهنگی سرپرست تصمیم به ماندن در آنجا گرفتند . بقیه گروه در حرکتی منظم تا قله رفته و با همکاری یکدیگر چادرهای خود را بر پا نمودند . نیمه های شب بود که دو نفر از همنوردان که قدری دیرتر از رشت حرکت کرده  بودند  در سر قله به گروه پیوستند . صبح زود پس از گرفتن چند عکس به طرف هفته خوانی برای خوردن صبحانه و ادامه مسیر پایین رفتیم و احمد آقا با معدود چوب های موجود و چشمه آب گوارای آنجا چای “دبشی” گذاشت .  همنوردان باقیمانده در پاگرد به غیر از یک نفر  برای ادامه مسیر در آنجا به گروه پیوستند . مسیر زیبای حد فاصل دو قله شاه معلم به گرده سایه یا قماش را با راهنمایی خوب بهرام  طی کردیم  و جنب چشمه پشت قله قماش استراحتی کرده و آب فراوان خوردیم . آخرین شیب های منتهی به قله توریشوم را با هماهنگی سرپرست در روانه کردن یکی دو نفر که خسته تر از بقیه بودند به جلوی صف ، طی نموده و بر فراز قله آن سرود خواندیم و عکسی به یادگار گرفتیم . آنگاه بساط ناهار خود را نزدیکی کلبه های چوپانان آنجا پهن نمودیم . یک نفر از همنودان دچار عارضه درد زانو شده بود که قدری در روند حرکت گروه تاثیر گذار بود . به هرصورت وقتی با پایین آمدن از ضلع جنوب شرقی توریشوم به روستای زودل در کنار جاده اصلی ماسوله رسیدیم ، هنوز تا فرا رسیدن شب زمان زیادی باقی بود . اگر چه همنوردی که دچار درد زانو بود به همراه  عقب دار گروه پس از نیم ساعت  به بقیه ملحق شدند .
در بررسی جلسه پایانی و نشست هیات مسئولین در خصوص این برنامه به این نتایج رسیدیم :
–    قوی بودن سرپرست ، جلودار و راهنمای برنامه .
–    سنگین بودن صعود با توجه به تعداد شرکت کنندگان و همچنین اجرای آن در یک و نیم روز . (طول مسیر ۴۸ کیلومتر) .
–    همکاری خوب همه در انجام کارهای جمعی در طول برنامه .
–    حضور کم  اعضای اصلی گروه در مقایسه با مهمانان .
–    عدم اجرای برنامه فرهنگی تنظیم شده از سوی کمیته فرهنگی .
–    تدارکات غذایی خوب  و عملکرد جالب کمیته تدارکات در این برنامه  .

“روزگارتان شاد و بی محنت”
گروه کوهنوردی تیلار رشت

همچنین ببینید

” بررسی برنامه سردگاه – مشترک با گروه سپهر ”

وقتی که حمید یگانه دوست مسئول کمیته فرهنگی گروه ، پیشنهاد یک برنامه مشترک با …

۲ دیدگاه

  1. مسعود سلیم پور

    با سلام خدمت شما دوست گرامی سرکار خانم سمیرا و تشکر از دقت بالایتان در مسایل مطرح شده در سایت و بخصوص در این مورد :
    همنورد گرامی اغلب اسامی کوهها و مناطق مرتفع در کشور و شاید هم در جهان ، بر گرفته از ویژه گیها و خصوصیات جغرافیایی ، زمین شناسی و روایتها و داستانهایی است که غالبن از طرف بومی های همان منطقه از گذشته های دور برآنها نهاده شده است که چه بسا هر کدام از کوهها دارای چندین اسم یا نام باشند و فراوانند از این گونه بخصوص در فلات زیبا و پهناور ایران . “گرده سایه” یا “قماش” نیز از این امر مستثنی نیست و هر دو اسم مذکور را در مورد این کوه که بی شباهت به “کوهان شتر” نیست و در ضلع غربی کوه زیبای توریشوم قرار دارد ، بکار میبرند . کوهی که در دامنه شمالی اش بر سر راهی پا کوب ، چشمه آب گوارایی قرار دارد تا اهالی ییلاق بسیار رویایی “ممه چره” از آن سیراب گردند . مجددن از دقت نظرتان در مورد مطالب مطروحه در سایت نهایت تشکر را داریم .

  2. با سلام. چرا حد فاصل دو قله شاه معلم به گرده سایه را قماش می گویند؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *