خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / روز جهانی دوچرخه سواری

روز جهانی دوچرخه سواری

۳ ژوئن روز جهانی دوچرخه سواری🚴‍♂️🚴‍♀️

روز جهانی دوچرخه سواری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در تقویم رویداد های جهانی سازمان ملل ثبت گردید و از آن زمان در بیشتر کشورهای جهان ازجمله ایران جشن گرفته می شود.
دوچرخه تنها وسیله نقلیه با استفاده آسان، مقرون به صرفه، قابل اعتماد، تمیز و سازگار با محیط زیست است. به همین جهت، این وسیله نقلیه توانسته است به عنوان تنها نماد حمل و نقل پایدار حامل پیامی مثبت برای تولید و مصرف پایدار باشد که تأثیرات بسیار مثبت بر جریانات آب و هوایی دارد.

برگزاری روز جهانی دوچرخه سبب تشویق کشورهای عضو سازمان ملل می شود تا توجه ویژه ای به فرهنگ دوچرخه سواری داشته باشند و استفاده از دوچرخه را در سیاست ها و برنامه ریزی های توسعه خود در سطح ملی، منطقه ای و جهانی در نظر بگیرند.

همچنین کشورهای عضو را تشویق می کند تا ایمنی جاده‌ها را بهبود بخشند، ساختار حمل و نقل پایدار را طراحی و اجرا کنند و با تأکید بر استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل، سلامت شهروندان و عابرین پیاده را تضمین نمایند.

ثبت این رویداد منجر به تأکید بر استفاده از دوچرخه به عنوان ابزاری در راستای توسعه پایدار، تقویت و آموزش اصول تربیت بدنی به کودکان و جوانان، ترویج سلامت جامعه، جلوگیری از بیماری ها، افزایش قدرت تحمل، تسهیل پذیری اجتماعی و حمایت از فرهنگ صلح در سراسر جهان می شود.

از این رو کشورهای عضو سازمان ملل می توانند بهترین شیوه ها و ابزار را برای استفاده بیشتر از دوچرخه در جوامع خود اتخاذ کنند و از ابتکار عمل برای سازماندهی فرهنگ دوچرخه سواری در سطح ملی و محلی به عنوان وسیله ای برای تقویت سلامت جسمی و روحی استفاده کنند.

چه بسا می توان تأثیرات مثبت این تفکر را با اقداماتی که برای احداث جایگاه ها و راه های مخصوص دوچرخه و دوچرخه سواری انجام شده و همچنان در دست اقدام است در سطح کشورمان ایران نیز ملاحظه کرد.

کافی است چشم برخی از رانندگان خودروها، موتورسواران یا عابران به یک دوچرخه‌سوار بیفتد آن وقت است که با ویراژ دادن، کُند کردن سرعت، متلک یا ناسزاگویی و حتی پیچیدن در مسیر حرکت دوچرخه کاری می‌کنند تا تمرکز یا تعادل دوچرخه سوار از دست برود. با این تفاسیر، اگرچه دوچرخه‌سواری می‌تواند برای اغلب زنان و مردان جنبه‌ی ورزشی یا تفریحی داشته باشد اما چند وقتی است که خشونت و شوخی‌های پر خطر در گوشه کنار کشورمان عامل اصلی آسیب رسیدن به جسم و جان ورزشکاران دوچرخه سوار در جاده‌های کشور شده است.

کم نبوده‌اند دوچرخه‌سوارانی که بی‌دقتی رانندگان یا شوخی و خشونت سایرین آنها را به کام مرگ کشانده است. محمد تیرانداز سال ۱۳۸۶ در کرمان، جسیم ایرانمش سال ۱۳۸۶ در کرمان، علی نوروزیان سال ۱۳۹۴ در لرستان، علی طالبیان سال ۱۳۹۰ در آذربایجان شرقی، حامد ژاله سال ۱۳۹۶ در قزوین، علی حیدری در اصفهان، رضا احمدی در تهران و اخیرا مهیار فرزانه سال ۱۳۹۹ در یزد از جمله دوچرخه سواران حرفه‌ای کشورمان بوده‌اند که جان خود را در جاده‌ها از دست داده‌اند.

۳ ژوئن برابر با ۱۳ خرداد ماه، روز جهانی دوچرخه سواری گرامی باد.

همچنین ببینید

“تعویق یک هفته ای صعود به سبلان “

  سلام خدمت همه دوستان و همنوردان عزیز باتوجه به شرایط ناپایدار هوا درمنطقه، صعود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *