خانه / فرهنگی / اخبار / فاکتورهای روانی در مواجه با شرایط سخت کوه نوردی

فاکتورهای روانی در مواجه با شرایط سخت کوه نوردی

انجمن پزشکی کوهستان ایران: فرض کنید که از گروه جدا افتاده اید , راه را گم کرده اید , مصدوم شده اید , ذخیره آب و غذای خود را از دست داده اید و … به طور خلاصه در موفقعیتی اضطراری گرفتار آمده اید , چه می کنید؟

روشن است که دانستن یک سری از مهارتها و راه کار ها به شما کمک خواهد کردکه هنگامی که در چنین موقعیت هایی گرفتار شدید , برای سوال بالا بهترین جواب ممکن را داشته باشید. اما قضیه ای که بار ها و بارها مورد اثبات قرار گرفته این است که در چنین شرایطی فقط افرادی می توانند از دانسته ها و مهارت های خود استفاده کنند که بتوانند از لحاظ روحی خود را در شرایط خوبی نگه دارند. در اینجا به چند مورد خواهیم پرداخت که یادگیری و عمل به انها می تواند در کنار آموختن مهارت های زنده ماندن , شما را برای مواجهه با چنین موقعیت هایی آماده کند.

– خودتان را بشناسید

در هنگام تمرینات و زندگی روزمره , زمانی را به کشف آن چیزی که در درونتان است اختصاص دهید. نقاط قوت خود را بشناسید و انها را قویتر کنید , خود را گرفتار در وضعیت های دشوار و شرایط بحرانی تصور کنید و سعی کنید که عکس العمل های خود را محک بزنید.

– ترس را بپذیرید

سعی نکنید وانمود کنید که نخواهید ترسید. شروع کنید راجع به چیزها و موقعیت هایی که شما را می ترساند فکر کنید , به جاهایی که شاید مجبور شوید بدون کمک و به تنهایی خود را نجات دهید. آن موقعیت ها را بشناسید و از هر فرصتی برای تمرین در چنین موقعیت هایی استفاده ببرید. هدف این نیست که ترس را از خود برانید بلکه هدف این است که به نوعی آگاهی و اعتماد بنفس در مقابل چیزهایی که شما را می ترساند برسید.

– به بهترین ها فکر کنید و برای بد ترین ها آماده باشید.

در مورد شرایطی که در آن قرار دارید قضاوت عادلانه ای کنید و از این نگران نباشید. شرایط را آن طوری که هست ببینید و نه آنطوری که می خواهید.توقعات خود را در سطح شرایطی که در آن قرار دارید نگه دارید و در عین حال امیدوار باشید و به اتفاقات غیر منتظره خوب فکر کنید تا به شرایط بدی که ممکن است برایتان پیش آید.

– نگرشی مثبت اتخاذ کنید.

یاد بگیرید یک پتانسیل خوب در هر چیزی ببینید. این جستجو برای خوبی نه تنها باعث دلگرمی می شود بلکه تمرین خوبی برای قوت بخشی به قوه تصور و خلاقیت شماست.

به یاد داشته باشید چه چیزی در خطر است.

شکست در آماده کردن روحی خود در برابر شرایط بحرانی منجر به عکس العمل هایی نظیر: افسردگی , بی دقتی , بی خیالی , عدم اطمینان , ضعف در تصمیم گیری و تسلیم شدن زودرس در مقابل شرایط می شود. به خاطر داشته باشید چیزی که در خطر است زندگی شماست و زندگی دیگرانی که زنده ماندنشان بستگی به این دارد که آیا شما از پس سهم خود بر می آیید یا نه؟

– تمرین کنید.

در طی برنامه های طبیعت گردی و زندگی روزمره به تمرین کردن برای مواجهه با شرایط سخت اضطراری کنید. اثبات عملی مهارتهای شما در طی این تمرینات اطمینانی به شما خواهد داد که هرزمانی که به آنها احتیاج داشتید به کمکتان خواهند آمد. به خاطر داشته باشید که هر چه واقعی تر تمرین کنید در شزرایط واقعی بهتر نتیجه خواهید گرفت.

– تکنیک های مدیریت استرس را بیاموزید

افراد در مواجهه با شرایط اضطراری دارای پتانسیل بالایی برای انجام کارهای احمقانه هستند اگر آموزش ندیده باشند و خود را از لحاظ روانی برای مقابله با این شرایط آماده نکرده باشند و این در حالی است که کنترل شرایط اضطراری که در آن گرفتار می شویم در دست ما نیست وتنها چیزی که برای ما قابل کنترل است , عکس العمل ها و پاسخ ما به آن شرایط است. یاد گرفتن تکنیک های مدیریت استرس به طور معنا داری قابلیت های شما را برای آرام ماندن و تمرکز بر روی کارتان و زنده نگه داشتن خود و دیگران بالا می برد . تکنیک هایی از قبیل آرامش( (relaxation ,مدیریت زمان و …

به خاطر داشته باشید که “اراده و میل به زنده مانده” فقط در صورت “امتناع از هرگونه زنده ماندن” قابل طرح و بررسی است.

منبع : وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان ایرن

همچنین ببینید

اجرای تمرین هوازی (جایگزین برنامه صعود به قله درفک )

امروز جمعه (۹۹/۷/۱۱) برنامه تمرین هوازی با حضوری تعدادی از اعضاء و همنوردان گروه تیلار …

یک دیدگاه

  1. با خوندن این مطلب یاد دوستانی افتادم که مطمئنن الان در شرایط سختی هستند. با دقت در نکات این مطلب میشه فهمید که کوهنوردی به ما آموزش زندگی کردن رو میده. زندگی در سخت ترین شرایط.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code