خانه / فنی / آشنایی با کوههای گیلان / آنسوی ابرها مروری بر کوهها و ارتفاعات استان گیلان (قسمت سوم – شهرستان رودبار)

آنسوی ابرها مروری بر کوهها و ارتفاعات استان گیلان (قسمت سوم – شهرستان رودبار)

با سلام و آرزوی موفقیت برای همه همنوردان عزیز !

در ادامه بررسی نقاط مرتفع و کوههای مناطق رودبار به  ضلع جنوبی دره و رودخانه “سیاه رود”  رحمت آباد  میرسیم ،  که مجموعه ای از کوهها  در آن ناحیه قرار گرفته و درمحدوده دهستان های کلشتر ، کلیشم ، بره سر و جیرنده هستند .

ارتفاعاتی که به طور کلی کمتر مورد توجه گروههای کوهنوردی و کوهنوردان برای صعود قرار می گیرند . اما همین ارتفاعات و کوهها در داخل خود دارای مشخصه های بسیار خوبی برای اجرای برنامه های کوهنوردی به شکلهای مختلف از قبیل ، عمومی ، تخصصی ، کوهپیمایی های بلند چند روزه و حتی سنگنوردی و غارنوردی هست . از لحاظ وجود گونه های گیاهی ، این مناطق محل رویش یکی از نادر ترین گونه های گیاهی بنام سوسن چلچراغ است . همچنین هنوز هم دسته های چند راسی از گوزن کوچک گیلان “شوکا” در میان جنگلها و مناطق بکر آن دیده می شود.

یال بلند و محوری آسمانسرا که ابتدای آن از کنار رودخانه سفیدرود در ناحیه خلیل آباد رودبار آغاز می شود ، با پیوستن چند خط الراس فرعی از قبیل : شیرکده ، حاجی ده و سیدان از شمال شرقی ، کلایه و نصفی از شمال ، آغوز بن از غرب  و  مرجان آباد و هرزه ویل از جنوب غربی و جمال آباد از جنوب  به آن ،  با امتداد به سمت شرق و افزودن نسبی ارتفاع ، وارد محدوه فلات ایران در ناحیه کلیشم میگردد.

در این ناحیه از شهرستان رودبار، بیش از ۳۰ قله بالای ۲۲۰۰ متر قرار دارد که به عنوان نمونه قله های  “کردان خانی” و “انگورچال”  در ناحیه کلیشم ، حتی مرتفعتر از بسیاری از کوههایی است که در طول سال گروههای کوهنوردی در استان ، برایشان  برنامه صعود  می­گذارند .

اگر خواسته باشیم از ضلع غربی  (شهر رودبار) وارد این محدوده گردیم با پشت سر نهادن روستاهای زیبای طلابر و آغوزبن ، پس از ۳ ساعت به قله سرسبز و مسطح آسمانسرا با ارتفاع تقریبی ۱۹۵۰ متر می رسیم . از بالای قله اگر به سمت راست خود بنگریم ، کوه گاوکل که روی یال هرزه ویل منجیل قرار دارد بخوبی نمایان است و میان این دو قله ، جنگل زیبای موسوم به ” نودی سودی”  قرار گرفته که به جرات می توان گفت در فصل پاییز بدلیل تنوع درختان موجود درآن و خشکی نسبی هوا در مقایسه با جنگلهای خزری ، دارای یکی از زیباترین مناظر پاییزی است . دیدن جنگل نودی سودی را در پاییز ازدست ندهید !

یال آسمانسرا در بالادست ها ، آنجا که دیگر جنگل به پایان می رسد و چمنزارها آغاز می گردند ، بالا ی منطقه “نودی عنبر” با خط الراس های ریز و درشتی از چپ و راست تلاقی پیدا می کند و در نهایت به بلندترین نقطه این ناحیه یعنی قله سردگاه با ارتفاع تقریبی ۲۴۵۰ متر می­رسد .

با رسیدن به بالای این کوه زیبا که صعودش در زمستان قدری سخت و همرا با باد سرد دائمی است ،  می توان به راحتی منطقه جلال آباد لوشان را در سمت جنوب ، رشته کوههای قافلان کوه و بلند ترین قله اش خیرالمسجد را در سمت جنوب غربی و غرب ، درفک در آن طرف دره بزرگ سیاه رود ، ناتش کوه با یال بلند و زیبایش و اندکی آن سو تر بام گیلان  سماموس در کنار دو قله کوچکتر دیگر،  بزابن و گردبن را مشاهده نمود  .  همچنین خشچال بلند و غرور آفرین و مجموعه ای از کوههای قزوین و پشته کوه رودبار ، آنطرف تر لاس پشته  و شاه معلم ماسوله . اینها مناطق و کوههایی اند که از بالای سردگاه  در یک هوای خوب به راحتی دیده می شوند .

از یاد نبریم که در حد فاصل قله های آسمانسرای منجیل  و سردگاه ، سه قله کوچک تر : انبارجه ، غلاغ و بلگه سر قرار دارند که گهگاهی توسط کوهنوردان صعود می گردند .  اما برای دست یابی به کوههای انبارجه (انبارجکول) و غلاغ باید  از میان جنگل طولانی و انبوه موسوم به علی جان سرا گذر نمود  که ابتدای مسیر آن روستای زیبای خاصه کول در منطقه رحمت آباد هست .

همچنان در حرکت به سمت شرق با پایین آمدن از شیب قله سردگاه در واقع به ابتدای گردنه موسوم به واعوض می رسیم . در سمت چپ گردنه اندکی پایین تر ییلاق زیبای گلوزن قرار دارد که به جرات می توان گفت دارای یکی از بزرگترین چشمه های منطقه هست. بدون تردید فراوانی آب و چشمه یکی از مشخصه های بارز کوههای این منطقه از گیلان است . وجود چشمه های بزرگ گلوزن ، بزبره ، چرمکش و چشمه پرویز در دو سوی شمالی و جنوبی مسیر،  خود گواهی بر مطلب فوق می باشد. مضاف بر اینکه چشمه های عجیب و بسیار پرآب  دوگاه ، مازو سرا و کوره در پایین دست های ضلع شمالی موجب تشکیل رودخانه سیدان    می شود . این مسئله باعث طمع بعضی ها برای کسب سود فراوان و ساختن کارخانه آب معدنی درمنطقه شده است که خوشبختانه با مقاومت و مخالفت روستاییان منطقه ، تاکنون این موضوع محقق نشده است .

با عبور از گردنه در حالی که ییلاق ترکوبه در سمت راست مسیر (جنوبی) نمایان است کم کم به منطقه زیبای بزبره می رسیم که برای دست یابی به قله اش می توان از روستای بیورزن لوشان اقدام به صعود نمود . چمنزار زیبای بزبره در پایین قله با چشم اندازهای بکر دو طرف گردنه ، جلوه خاصی به منطقه می دهد . در سمت شمال تا چشم کار می کند جنگل است و در دور  دست ها دیواره های بلند و سترگ ناحیه دوگاه که می تواند  محل کار مناسبی برای علاقه مندان به رشته سنگ نوردی باشد، جلوه گری می کند . در سمت جنوب ، دره سر سبز و پر آب کولارو با کبک های فراوانش  و اندکی آن طرف تر روستای بیورزن .

این یال اصلی با تقریبن ۳۵۰ متر ارتفاع گیری از بزبره به قله چرمکش می­رسد  که با مقداری حرکت به سمت شرق در حالی که خط الراس  شیرکده از سمت شمال شرقی پس از مناطق کوهستانی “بره بن” ، “چال سرکی”  و “لارچاک” به این نقطه می رسد ، مشترکن به قله ” آسمان سرای” لوشان با ارتفاع تقریبی ۲۴۰۰ متر وصل خواهند شد .

همچنان که خط الراس اصلی به سمت شرق و جنوب شرقی امتداد پیدا می کند،  کم کم وارد محدوده مناطق جیرنده و کلیشم گشته که دارای  ارتفاعات و قله  های متعددی است که بسیاری از آنها از قبیل  : خیندر ، درم خانی ، زرده چین  ، هزارخال  و تعدادی دیگر، بیش از ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارند و جا دارد گروههای کوهنوردی داخل استان برای صعود به آنها برنامه ریزی نموده تا شناخت خود را از این کوهها و مناطق کوهستانی افزایش دهند.

همنوردان عزیز، با اتمام قسمت سوم “آنسوی ابرها” ،  بخش نخست از مجموعه ناهمواریهای رشته کوههای البرز در استان زیبای گیلان که مربوط به ارتفاعات شهرستان روبار بود ، به پایان رسید . در بخش های بعدی ، با کمک شما دوستان گرامی به نقاط مرتفع و جاذبه های کوهنوردی شهرستانهای دیگر استان سری خواهیم زد ودر میان رودخانه ها ، تپه های سر سبز  و قله های آن مناطق ، خاطرات خود را مرور خواهیم نمود .

با آرزوی سلامتی و شادکامی – مسعود سلیم پور

m.salimpoor@gmail.com

همچنین ببینید

“چشمه های پنج گانه ” جبهه شمالی درفک

در سراسر عرض جبهه شمالی درفک که بسیار وسیع و به نسبت سایر جبهه ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *