خانه / فرهنگی / قلم همنورد / انتخابات درتعارض با اتفاق

انتخابات درتعارض با اتفاق

حضور۹ گروه عضو کانون کوهنوردان گیلان به همراه میهمانانی منفرد ونمایندگانی از گروههای غیر عضوکه در سال جاری به ابتکارهیا ت مدیره درسالن اداره کل محیط زیست گرد هم آمدند ، همایشی دلنشین بود که بچه ها را دور هم جمع نمود تا دیداری تازه کنند ، به گفتگو بنشینند و آنچه بر سر کانون گذشت بشنوند ویکی از بخشهای مهم آنرا که انتخابا ت هیات مدیره و بازرس بود رقم بزنند.
چیزی که مسلم است دوستانمان در هیآت مدیره وکمیته های مختلف آن زحمات بیدریغی متحمل شده اند که قابل قدردانی فراوان است و در کلام ونوشتار نمی گنجد . در زمانه ای که هرکسی دنبا ل رتق وفتق امور خود است وگذراندان خر خود ازپل ، حضوری اینگونه مفید ، ارزشی است خستگی نا پذیرکه فواید آن به کوهنوردی وجامعه بر میگردد . خوب این حرکت هم مثل همه پدیده های اجتماعی دیگر، همراه فرازها منحنی های فرودی نیز می تواند در بر داشته باشد که بهتر است از گنده کردن آن به گونه ای که نقاط قوت ها به فراموشی سپرده شود پرهیز نماییم . حال خواستم دراین باب تیله ای بیاندازم تا با طرح مباحثی این گونه دیگران را نیز به این میدان بکشانم تا ضمن غور وبررسی پیرامون آن شاید قادر به حل فرودهای موجود باشیم ویا آن را تقلیل دهیم . واما با پرهیزاز موضوعات خرد و ریز،عمده مطالبی را که میتوانم پیرامون این مجمع عمومی به طور خلاصه به آن اشاره نمایم بشرح زیرمی باشد .

majma2

الف: از جمله مواردی که در این مجمع توی ذوق می زد تآخیر انجام گرفته در شروع کار مجمع عمومی بودکه حدود یکساعت دیرتراز زمان اعلام شده – بدون هیچ برنامه ای که حداقل دل مشغولی برای جمع حاضر باشد – شروع به کار نمود . واین برای ما که رعایت نظم از اهمیت بسیاری برخوردار است ودقت نظرفراوان داریم به ویژه با تآکیداتی که برای حضور به موقع اعضا صورت گرفته بود اتفاق قشنگی نبود،خاصه آنکه یکی ازعلتهای آن در دوره قبل وآخرین جلسه شورای عمومی عنوان شده بود – که تجمع افراد برای برداشتن کارت وامضای حضورآنان دور میزسبب تراکم ودیرکرد می گردد – بدین جهت در همین جلسه قبل از مجمع مقررگردیده بود برای اجتناب از این مسآله کارت ها در اختیار نمایندگان گروهها قرار گیرد تا از تجمع در یک نقطه جلوگیری شود که اینگونه نشد .

ب:مجمع عمومی نهم بهمن ماه امسال سومین تجربه ما در کانون کوهنوردان بود که با حضور طیف گسترده البته نه به اندازه ی دوره های قبل برگزار گردید امیدواریم که از دست آوردهای آن برای سالهای آینده بهره لازمه را ببریم وبه فراموشی نسپاریم . همچنین دربخش گزارش دهی ومیان برنامه اهتمام بیشتری توسط مدیران وبازرس صورت گیرد تاجذابیت بیشتری را برای فراخوان های اینگونه به ارمغان آورد واین میسر نخواهد شد مگربا گزارش مفصل تر و یک مدیریت قوی درصحن مجمع عمومی.
پ:در بخش ضوابط تدوین شده برای انتخاب هیآت مدیره در اساسنامه کانون فکر می کنم که انتخاباتمان درتعارض با اتفاق باشد و مجمع عمومی را دچارمشکل نموده ، در نتیجه اهدافی راکه جهت نزدیکی گروهها پی می گرفتیم با اختلالاتی هرچند اندک هم که واقع شود ، با بازدهی معکوس مواجه می نماید . تجربه این را به ما نشان داده است طی انتخاباتی که چه در گذشته وچه درحال برگذار شد کاندیدهای گروههایی که به هیآت مدیره راه نمی یابند ناخشنود می شوند و اعضای گروه های مرتبط نیزاز این بابت ناخرسند می گردند وبه گونه ای برایشان برخورنده است وشاید حق هم داشته باشند . ما پاره ای مواقع با تآکید از گروهها می خواهیم که کاندید معرفی کنند استقبالی که توسط بعضی ازآنان صورت می گیرد ضعیف بوده وبه سختی تن می دهند چون وقتشان را اشغال می کند وعوایدی هم که نصیبشان میشود انتقاد صرف وچه بسا که پاره ای مواقع غیر سازنده وحتا تخریبی ست ودلزدگی دوستانمان را فراهم می کند حا ل در این شرایط نیز با عدم احتساب رای ،از ورودشان ممانعت بعمل می آوریم .درست است که اساسنامه تحمیل شده این شیوه انتخابات را پیش روی تشکلهای مردم نهاد قرار داده هست . ولی در نظر بگیریم تمایزی که بین ما وتشکل های دیگر وجود دارد در این است که کانون بر گرفته شده از مجموعه ی گروههایی هستند که هر کدامشان مستقل با سابقه ومدعی در این عرصه اند ولی صنف های دیگرمثل زیست محیط ها ، زنان ،معلمان و…..منفردند که تازه از تجمیع آنان نهاد اولیه سازمان می یابند . پس می بایست روی این تفاوت ها اندیشیده شود تا تصمیمی در خور گرفته شود . فکر می کنم شیوه ای را که قبلآ طی سالیان متمادی تحت عنوان نمایندگان گروهها کارمی کردیم بهترباشد برهمان اساس کاندید اول رادر هیآت مدیره دور هم جمع کنیم واز کاندید های دوم هر گروه ضمن اخذ رای برای علی البدل استفاده نماییم . بدین طریق کسی حذف نمی شود و زمان زیادی را هم که صرف شمارش آرا میگردد به بخش نظرات اعضا اختصاص می یابد .
ج: در بخش نظرات اعضا بهتر است به موارد کم حاشیه ای پرداخته شود واز راهبردهایی استفاده گردد که قابل جمع کردن در آن فضا ، زمان وبا آن تعداد باشد . موضوعات اساسی ومفاد مورد مناقشه که مربوط به ساختار می شود وپایه واساس را در بر می گیرد بحث های جدی ومطولی را طلب می کند که نیازمند کمیت معین با طیف کیفی خود در زمان مناسب است تا به تدقیق موضوعات پرداخته وبررسی همه جانبه صورت گیرد وگرنه می تواند از حوصله جمع خارج شود و به جای درست کردن ابرو چشم را کور کند . پس از طی این مطالعات وبه ثمر رسیدن تقریبی ست که کار را در مجمع قابل انجام وراحت تر خواهد نمود .همانگونه که قبلآ نیز توسط گروهها در تدوین وتصویب اساسنامه کانون پیش رفت .
د: مسآله ی دیگر قابل اعتنای مجمع امسال عدم ارایه فرصت به کاندیدها جهت معرفی وشناساندن خود وفعالیتشان به اعضای حاضر بود ابتدایی ترین کاری که متداول بوده و در مجامع دیگر نیز صورت می گرفت. درنتیجه ی این تضییع حق صورت گرفته ، دوستان جوانتر ما که کمتر شناخته شده بودند نتوانستند آرای مورد نیاز را کسب نموده ، از انتخاب باز ماندند و این امر موجب دلخوری بعضی از آنان گردید.

 علی راحلی

۹۳/۱۱/۱۵

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *