خانه / درباره ما / گزارش فصلي / اندر حکایت تقویم ورزشی شش ماهه اول سال ۱۳۹۲

اندر حکایت تقویم ورزشی شش ماهه اول سال ۱۳۹۲

باسلامها و درودهای فراوان نثار همه دوستان و  همنوردان عزیز گروه !

همانگونه که مستحضرید  برنامه اصلی شش ماهه اول سال ۹۲ با کمک شما و همکاری یکدیگر ، تدوین شده است . در اینجا لازم است مراتب تشکر و قدردانی خود را از دقت نظر و ارایه پیشنهاد برای تدوین برنامه فوق از دوستانی که چه بصورت شفاهی وچه با ارایه نامه ویا درج نظر در سایت و ایمیل گروه ، تیلار را در تدوین اصلی این تقویم یاری نموده اند ، ابراز نماییم.

البته با حفظ پوزش و معذرت خواهی از دوستانی که قسمتی ویا حتی تمامی نظراتشان در تدوین اصلی برنامه کمتر در نظر گرفته شده است که باید عنوان نمود اجرای همه تصمیمات و نظرها در یک تقویم با توجه به مجموعه شرایط تقریبن غیر ممکن است 

چرا که مثلن امکان دارد یک نظر از طرف یک همنورد مورد مخالفت چندین همنورد دیگر قرار گیرد و ما دراین دریافت نظرات مختلف به حلاجی آنها پرداخته و با تطبیق آن با شرایط گروه و در برخی موارد حتی با اساسنامه ، درنهایت ناچارن باید یک نظر را به رای و تصویب بگذاریم .

 یک پوزش دیگر هم به دوستانی بدهکاریم که احیانن اسمشان در یکی از برنامه های پیش نویس آمده بود ، اما با تدوین اصلی برنامه اسم عزیزشان در آن برنامه دیده نمی شود و در جایی دیگر آورده شده است . اگر چه تمام سعی ما در جلسه تدوین اصلی،  ارتباط با آن دوستان و در جریان گذاشتن تغییر احتمالی بود . مطمئنن این به معنای نادیده گرفتن توانایی ها و دانش کوهنوردی آنان  نبوده ، بلکه حکایت از یک اجبار و ضرورت دارد.

 حال با این اوصاف مروری گذرا  به  برنامه شش ماهه اول سال ۹۲ گروه می کنیم تا یکبار دیگر به اهمیت اجرای هرکدام پی ببریم و وظیفه و تاثیری که می توانیم در انجام موفق آنها داشته باشیم را مورد دقت نظر قرار دهیم  :

–          برنامه عمومی “دیو رش”  را با توجه به عدم انجام آن به علت ریزش برف در تاریخ تنظیمی اسفند ماه ، به پیشنهاد مشخص حمید یگانه دوست عزیز در نهم فروردین اجرا می کنیم . پر واضح است یکی از اهداف مهم گروه در اجرای برنامه های عمومی ، سوق دادن افراد علاقه مند به ورزش کوهنوردی و برنامه های اختصاصی است و در این میان برنامه های عمومی فروردین ماه با توجه به آغاز بهار و زیبایی فراوان طبیعت ، از اهمیت خاصی برخوردار است . اجرا ی  برنامه عمومی با کیفیت مناسب همواره یکی از دغدغه های اصلی گروه ماست در نتیجه برای انجام موفق این برنامه و همچنین صعود “لیارو” در شهریورماه  ، نیاز به مشارکت و همکاری همه همنوردان ،  بخصوص جوانان عزیزاست . جوانانی که بدون حضور آنان اجرای برنامه های گروه ، بخصوص عمومی بی معناست . بنا براین با در نظر گرفتن اصول و معیارهای گروه و اساسن حرکت جمعی کوهنوردی وتوجیه مناسب مهمانان خود ، خالق خاطراتی شیرین و بیاد ماندنی از صعود به برنامه زیبای “دیورش” و  “لیارو” باشیم .

–          گذراندن دوره های رسمی کارآموزی نقطه شروع  فراگیری مختصات کوهنوردی بصورت سیستماتیک محسوب می گردد و در این میان ” کارآموزی کوه پیمایی ” پیش نیاز دوره های دیگر به حساب می آید .  با ارتباط خوبی که مسئول فنی گروه ، آقای شالچی با مربی مورد نظر گرفت ، همه از این فرصت طلایی استفاده نموده و در آن شرکت نماییم تا بتوانیم پله های ترقی را در امر کوهنوردی یکی یکی پشت سر گذاریم .

–          تمرین سنگ نوردی بخصوص در سالهای اخیر با توجه به ویژگیهای این ورزش و مشخصات تیلار ، همواره باید در الویت های کاری ما قرار گیرد . در این راستا کمیته فنی گروه اقدام به برگزاری دو برنامه تمرین سنگ در داخل تقویم نمود که مطمئنن دفعات دیگری هم خارج از لیست برنامه های تقویم در نظر گرفته می شود . رشد و فراگیری فنون کوهنوردی تا حد زیادی به توانایی در عبور از مناطق سنگی و صخره ای ارتباط دارد . بنابر این با استقبال از این برنامه ها و هماهنگی لازم با مسئول و اعضای کمیته فنی ، ضریب ایمنی صعود خود و گروه مان را در عبور از مناطق کوهنوردی و قرار گرفتن بر چکاد کوهها ، بالا ببریم . جهت اطلاع ، گروه اخیرن با خرید یک حلقه طناب سنگنوردی و همچنین ۶ عدد اسلینگ بر اندوخته وسایل سنگنوردی خود قدری افزوده است .  کلاس آشنایی با تجهیزات کوهنوردی را نیز می توانیم در همین راستای ارتقای سطح دانش ابزار شناسی و تجهیزات کوهنوردی خود و نحوه استفاده از آنها قرار دهیم .

–          “بزبره” و “درفک” دو برنامه ای است که کانون کوهنوردان مجری اول آن محسوب می گردد. اکنون با توجه به انجام مجمع عمومی این نهاد و مشخص شدن کادر تشکیلاتی آن ، امسال نیز به مانند گذشته  که در شمار پر تعداد ترین شرکت کنندگان در بین گروهها بودیم حضوری موثر و مفید داشته باشیم . مضاف بر اینکه علیرغم نقدهایی که در خصوص تاریخ اجرای برنامه درفک به کانون داریم ، این صعود به مناسبت حادثه جان باخته گان عزیز گروه بوده و کیفیت و همچنین کمیت آن  برایمان از اهمیت خاصی برخوردار است .

–          به نظر میرسد علیرغم فعال بودن گروه در امر اجرای برنامه های جدید ، تا کنون سراغ نداشتیم که از مجموع ۱۲ برنامه کوهنوردی در یک تقویم شش ماهه ،  هفت برنامه آن برای اولین بار در گروه اجرا شود . امری که ضمانت اجرای آن در شش ماهه اول ۹۲ در گرو  کار و کوشش فراوان همه ما نهفته است .  برنامه های فیروز کوه ، توریشوم از دره آلیان ، ماسوله تا علی آباد منجیل ، شوشل ، ناظر بزرگ ، تیرین و لیارو  یا باید تا قبل از اجراء یکبار شناسایی شود و یا هماهنگی های لازم را در انجام موفق آن داشته باشیم . در این خصوص برای کسب تجارب ارزشمند از کوهنوردی در مناطق بکر و ناشناخته  همکاری لازم را بخصوص با کمیته فنی  بکنیم .

–          در مورد برنامه های بیش از یک روز این تقویم ، بخصوص در مورد برنامه خرداد ماه و اجرای همزمان دو برنامه در یک تاریخ صحبتهای زیادی کردیم و بقولی به اندازه کافی چانه زدیم که در نهایت با توجه به یک نامه و نظر دریافتی از آقایان ملکی و راحلی و تحلیل خودمان از کلیت گروه و فضای حاکم در آن ، برنامه ماسوله به علی آباد منجیل را انتخاب نمودیم که هم یک برنامه استقامتی خوبی هست و هم منجر به شناخت مناطق وسیعی از ارتفاعات موجود در منطقه می شود . چالشی که علاوه بر گروه ما کوهنوردی گیلان از آن رنج می برد و آن عدم شناخت کوهستان های منطقه زیست مان است .

 “ناظر بزرگ” عنوان قله ای مرتفع در البرز مرکزی است . این کوه در شماره ۳۷ قله بالای ۴۰۰۰ متر این منطقه محسوب میگردد که صعود به آن هشتمین صعود یک قله در آن ناحیه برای گروه ما است که می تواند تجارب گرانبهایی بدنبال داشته باشد .  پیشنهاد این صعود و انجام ارتباطاتی با گروه محترم آرش بابل را تا کنون علی گیلکی عزیز انجام داده است .

 “دماوند” قله ای است که هیچگاه صعود به آن رنگ و بوی کهنه گی به خود نخواهد گرفت . آخرین دفعه ای که از جبهه غربی به دماوند رفتیم تابستان ۸۵ بود و امسال پس از ۷ سال قصد داریم با خوابیدن در کنار پناهگاه زیبای سیمرغ و عبور از سنگلاخهای پر شیب منتهی به دهانه آتشفشانی قله در این مسیر ، در کنار سنگ یادبود قله ، سرود زیبای “آری آری زندگی زیباست ” سر دهیم .

 همنوردان و دوستان عزیز،  بدون تردید اجرای برنامه شش ماهه اول سال ۹۲ به مانند همیشه در گروه تلاش و کوشش همگی ما نهفته است . مطمئنن با کمک به هم خواهیم توانست نیم سالی موفق و کارآمد را پشت سر بگذاریم و با کسب تجاربی ارزشمند و ایجاد یک فضای زیبا و سالم ورزشی فرهنگی در جهت رشد و اشاعه ورزش اخلاق محور کوهنوردی گامهایی بلند برداریم .

 “ایام بکام و روزگارتان بی محنت “

گروه کوهنوردی تیلار  رشت

همچنین ببینید

گزارش فصل بهار ۱۳۹۵ هیئت مسئولین گروه کوهنوردی تیلار رشت

با شروع سال ۹۵ هیات مسئولین منتخب گروه کار خود را آغاز نمودند که البته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *