خانه / فرهنگی / مطالب فرهنگی / زباله در کوهستان

زباله در کوهستان

همۀ کوهنوردان میهمانان طبیعت هستند، میهمان هایی که طبیعت زیبا و سخاوتمند به آن ها خوشامد می گوید. بازدید کنندگان از کوهستان باید از هر گونه رفتاری که منجر به صدمه به محیط زیبای کوهستان می شود، خودداری نمایند. فراموش نکنیم که هیچ کوهنوردی تمایل ندارد از مسیرهایی عبور کند یا در مکان هایی برای استراحت توقف نماید که مملو از زباله و مناظر نازیبای ناشی از آن باشد.

277458_102

زمانی که برای گردش در کوهستان و یا کوهنوردی برنامه ریزی می کنید  به یاد داشته باشید که:
– به بهترین روش ممکن میزان زبالۀ تولیدی خود را کاهش دهید.
– زباله هایی که تولید آن ها اجتناب ناپذیر است را به روش های دوستدار محیط زیست دفع کنید.
– اگر شما به عنوان یک کوهنورد و یا گردشگر می توانید بسته های مواد غذایی را با خود حمل کنید، پس مطمئنا توانایی آن را دارید که بسته بندی های خالی آن ها را نیز بازگردانید یا حتی شاید بتوانید کمی از زباله های موجود در پیرامون خود را نیز از دل طبیعت برگردانید. مثلا می توانید در کوله پشتی خود یک کیسه داشته باشید و در مسیر برگشت زباله های ریخته شده را با خود بازگردانید.
– هرگز زباله ها را در طبیعت دفن نکنید یا نسوزانید.

کاهش میزان زباله :
در هر موقعیت و تصمیم مربوط به کوهنوردی توجه نمایید که آیا امکان اجتناب از تولید زباله وجود دارد یا خیر. در زیر به برخی راهکارها در راستای اصلاح اصول طبیعت گردی اشاره شده است:
– از کیسه های نایلونی برای حمل مواد غذایی استفاده نکنید، زیرا پلاستیک هایی که مورد استفادۀ ما می باشند، اغلب قابل استفادۀ مجدد نیستند. پلاستیک ها از مواد غیر قابل تجزیه بوده و محیط زیست را به شدت آلوده می کنند.
– به جای استفاده از ظرف های یک بار مصرف، از ظرف های بادوام استفاده کنید.
– مواد غذایی و خوراکی ها را به اندازۀ نیاز خود و همراهانتان با خود بیاورید تا مواد غذایی سالم به زباله تبدیل نشود.
– باقی ماندۀ مواد غذایی و نان را به جای ریختن در طبیعت، در سطل زباله بریزید. ریختن این مواد برای تغذیۀ حیوانات نه تنها مفید نیست، بلکه تعادل اکولوژیک را بر هم می زند.
– به جای استفاده از دستمال کاغذی و رها کردن آن در طبیعت از دستمال پارچه ای نرم و قابل شستشو استفاده کنید.
فراموش نکنیم: یک قوطی آلومینیومی نوشیدنی حداقل ۴۵۰ سال، اقلام استیل ۹۵ سال، پلاستیک های معمولی ۲۲۰ سال و شیشه یک میلیون سال در طبیعت باقی می ماند.

منبع:  www.damavandkooh.com

همچنین ببینید

نوروز ۱۴۰۰

همنوردان گرامی با سپری شدن سوز و سرمای زمستانی، شاخه های سرد و بی جان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *