خانه / فرهنگی / اخبار / «عظیم» برای کوه‌نوردان هم ناشناس است!

«عظیم» برای کوه‌نوردان هم ناشناس است!

صبح روز جمعه به همراه «غلام‌علی پیرایرانی» (خبرنگار و گوینده‌ی با سابقه‌ی رادیو و تلویزیون) و هم‌چنین «عظیم قیچی ساز»، به جهت تهیه گزارش برای «رادیو کوهستان» (شبکه ورزش رادیو) راهی ارتفاعات شمال تهران شدیم. مجاورت زمانی موفقیت اخیر «قیچی ساز» در صعود به «چوآیو»، بهانه‌ای شد تا علاوه بر تهیه و پخش گزارشی از صعود مذکور و برنامه‌های آتی او‌، با مردم و کوه‌نوردانی که از کنارمان می‌گذشتند نیز در مورد میزان شناختشان از وی، مصاحبه کنیم.
تعداد زیادی از کوه‌نوردان و طبیعت‌دوستان در مسیر صعود حرکت می‌کردند، از آنها در مورد «عظیم» پرسیدیم … اما متأسفانه اغلبِ پاسخ‌ها و نکته‌‌ی مشترک این بود که؛ نه تنها با چهره، بلکه با نام و صعودهای وی غریبه و ناآشنا بودند … و قریب به اتفاق، انتقادشان از نامتوازن و غیرمتعارف بودن توجه رسانه‌‌ها به قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی بود!

بله! … پرافتخارترین هیمالیانورد ایران با ۱۲ صعود بالای هشت‌هزار متر، حتی به اندازه‌ی فوتبالیست‌های معمولی و باشگاهی دسته یک کشور نیز شناخته شده نیست! … آیا نباید برای معرفی و شناساندن هیمالیانوردان ایرانی و به صورت ویژه «عظیم قیچی ساز» که در حال حاضر پرافتخارترین آنهاست و یا دیواره‌نوردان ترانگو و سنگ‌نوردان تیم ملی بیشتر و بیشتر تلاش کنیم؟! … آیا نباید رسانه‌هایی را که عمدتاً و فقط و فقط در زمان حوادث و مرگ کوه‌نوردان، به این ورزش توجه دلسوزانه می‌کنند و با پوششی گسترده و ولع خاص و متداولِ حاشیه‌پردازی به معرفی‌ جان‌باختگان می‌پردازند، به نام‌دارانِ زنده‌‎ و در قیدِ حیات این ورزش نیز توجه داد؟! به شخصه، در هر زمان و در هر مسئولیتی، از تمام ظرفیت رسانه‌ای، ارتباطات و توانم برای معرفی چهره‌های با اخلاق، متواضع، توانمند و شایسته‌ای چون «عظیم قیچی ساز» استفاده خواهم کرد … فردا و فرداها، حتی بیشتر از دیروز و امروز!

(منبع : وبلاگ کوه نوشت)

zp8497586rq
zp8497586rq

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

یک دیدگاه

  1. با سلام. واقعا جای تاسف است که بعضی ها با افتخار آفرینان واقعی ایران آشنا نیستند. وای از این مردم ظاهربین…