خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / مروری بر مستند The Dawn wall

مروری بر مستند The Dawn wall

مستند «داون وال» (The Dawn Wall) مستندی پیرامون تلاش‌های دو جوان سنگ‌نورد آمریکایی برای صعود آزاد از مسیری جدید در دیواره «ال‌کپیتان» است. دیواره‌ای که هر سال سنگ‌نوردان حرفه‌ای از مسیرهای متعددی به آن صعود می‌کنند. مسیر «داون‌وال» بخش صیقلی از این دیواره است که تا پیش از این صعود نشده بود. این بخش از دیواره ال کپیتان اولین قسمتی است که در زمان طلوع خورشید روشن می‌شود، به همین دلیل آن را دیواره طلوع می‌نامند.
تام کالدوال که از کودکی به واسطه پدری بدن‌ساز و سنگ‌نورد در معرض تمرینات سنگینی بود، در سن ۱۶ سالگی با حضوری تصادفی در مسابقات سنگ‌نوردی جهانی که توسط شرکت اسنوبرد برگزار می‌شود، به سطح حرفه‌ای این ورزش ورود می‌کند. او با قهرمانی در این مسابقات برای اولین بار در سطح جهانی شناخته می‌شود.


تام بعد از آشنایی خود با دختری به نام بث‌ رودن که همچون او سنگ‌نوردی حرفه‌ای بود تجربیات بی‌نظیری را کسب می‌کند. او و بث صعودهای موفق متعددی را در کنار هم بر روی دیواره ال‌‌کپیتان تجربه می‌‌کنند و به عنوان زوج سنگ‌نورد موفقی شناخته می‌شوند.
تامی کالدوال و بث به همراه دو سنگ‌نورد حرفه‌ای دیگر‌ در سال ۲۰۰۰ در سفر به دره کاراسو قرقیزستان برای شش روز توسط شورشیان منطقه به اسارت گرفته می‌شوند. کالدوال یکی از شورشیان را از بالای یک صخره پرت می‌کند تا بتوانند نجات پیدا کنند. این تجربه به لحاظ روانی تامی را در هم می‌ریزد و رابطه او را در دراز مدت با بث دچار چالش‌های بزرگی می‌کند.
بعدها او از تنها هم‌طناب خود بث رودن جدا می‌شود. این جدایی او را در هم می‌شکند.

تامی کالدوال برای ترمیم شرایط روحی خود به دیواره ال‌کپیتان باز‌می‌گردد و تصمیم می‌گیرد برای صعود به مسیری برنامه‌ریزی کند که تا به آن روز صعود نشده بود. او بعد از یک سال کنکاش متوجه می‌شود نیاز به هم طناب دیگری دارد و صعود به داون‌وال به تنهایی غیرممکن است.

کوین جارگنسون به او می پیوندد، آن‌ها شش سال از زندگی خود را به یافتن مسیری برای صعود به داون وال صرف می‌کنند. مسیر صعود آن‌ها به ۳۲ طول (هر طول برابر با ۵۰ متر) تقسیم می‌شد که در میان سایر مسیرهای صعود ال‌کپیتان بیش‌ترین طول‌های سخت و پیچیده را دارد.
آن‌ها در سال ۲۰۱۵ به طور جدی تصمیم می‌گیرند صعود آزاد خود را بر روی داون وال شروع کنند. این اتفاق یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های آن سال در جهان سنگ‌نوردی بود.


تام و کوین تا طول ۱۵ به صورت هماهنگ و با حمایت یکدیگر صعود می‌کنند تا این که کوین جارگنسون در صعود طول چالش برانگیز ۱۵ با وجود تلاش‌های بسیار ناکام می‌ماند. از جایی به بعد تامی کالدوال تنهایی به مسیر ادامه می‌دهد و کوین از اون حمایت می‌کند.
تامی پس از عبور از چندین طول بسیار طاقت فرسا با حمایت‌های کوین، تصمیم می‌گیرد تا این فرصت را برای هم‌طناب و همنورد خود تام مجدد فراهم کند. او مایل نبود که این پیروزی و به اتمام رساندن این مسیر را به تنهایی تجربه کند، پس به عقب بازمی‌گردد. تامی بدون این که فکر کند چه قدر زمان می‌برد برای هم‌طناب خود فرصتی فراهم می‌کند تا مسیر را در کنار او صعود کند.
کوین بعد از چند تلاش مجدد موفق می‌شود از طول ۱۵ عبور کند. او بدون هیچ استراحتی مسیر را طی می‌کند تا به نقطه مشترکی با تامی در مسیر صعود برسد.
آن‌ها بعد از ۱۹ روز در کنار هم مسیر داون وال را صعود کردند.

🌿کمیته فرهنگی گروه کوهنوردی تیلار رشت 🌱

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *