خانه / فنی / گزارش برنامه ها / گزارش برنامه علم کوه ار مسیر حصارچال !

گزارش برنامه علم کوه ار مسیر حصارچال !

01(منطقه حصار چال – جبهه جنوبی علم کوه)

گزارش صعود به قله علم کوه /  ارتفاع قله : ۴۸۵۰ متر /  تاریخ صعود : ۹۲/۵/۲۴/۲۵  / تعداد نفرات شرکت کننده : ۲۱ نفر

اهمیت منطقه علم کوه بدلیل  قرار گرفتن قله های مطرحی مانند تخت سلیمان ، سیاه کمان و چالون، شانه کوه، سیاه گوگ و بیش از صد قله بالای ۴۰۰۰ متردیگر، و همچنین  وجود یخپالهای دائمی و فصلی مانند یخچال علم چال، یخچال هفت خوان، یخچال خرسان، یخچال مرجیکش و.. همچنین وجود دیواره ۶۰۰ متری علم کوه بر کسی پوشیده نیست و مسلما صعود به قله های این منطقه نیازمند آشنایی با مسیرهای مختلف و بررسی های زیادی است. گروه ما نیز با توجه به سابقه سالها صعود به قلل منطقه بار دیگر تصمیم به اجرای برنامه علم کوه از مسیر حصارچال گرفت.

ساعت ۵/۳۰ صبح روز پنج شنبه از پپسی به مقصد مازندران- کلاردشت حرکت کردیم. در ساعت ۸/۳۰ برای صرف صبحانه در شیرود، کنار دریای خزر توقف نمودیم و پس از خوردن صبحانه ای مفصل که کمیته تدارکات تهیه کرده بود در ساعت  ۹/۱۵ به راه افتادیم تا طبق زمانبندی به منطقه برسیم. نهایتا در ساعت ۱۲ ظهر به رودبارک رسیدیم و پس از هماهنگی های لازم جهت تهیه نیسان و تعویض لباس در ساعت ۱۲/۴۰ با دو نیسان به سمت تنگ گلو براه افتادیم و ۱۳/۵۰ به محل مورد نظر رسیدیم. (ارتفاع ۳۱۰۰ متر)

صعود ما طبق تصمیم هیئت مسئولین از جبهه حصارچال بود. برای صعود به قله علم کوه از ۴ مسیر میتوان اقدام کرد ، که یک مسیر آن از حصارچال (ارتفاع۳۷۵۰)  و  سه مسیر دیگر آن از علم چال (ارتفاع ۴۲۰۰)  میباشد. مسیرهای منطقه علم چال: ۱- صعود از گرده آلمانها که نیازمند آمادگی و آشنایی نسبی با سنگنوردی میباشد و در نقاطی از مسیر باید از ثابت گذاریها کمک گرفت. ۲- صعود از مسیرسیاه سنگها که این مسیر نیزبا اینکه نیاز چندانی به آشنایی با سنگنوردی ندارد اما با توجه به سنگهای ریزشی که در مسیر وجود دارد آمادگی خوبی را میطلبد و یکی از مسیرهای کوهنوردی مهم به شمار میرود. ۳- مسیر از دیواره علم کوه که صعود از دیواره ای با ارتفاع حدود ۶۰۰ متر و با مسیرهایی با درجه سختی متفاوت میباشد. مسیرهای فرانسوی ها، ۵۸، کرمانشاهی ها ، هاری روست، همدانی ها و .. که هر ساله سنگنوردان بسیاری را به پای دیواره میکشاند.

راحت ترین و زیباترین مسیر که هر ساله  پذیرای کوهنوردان بسیاری است مسیر حصار چال میباشد. پس از رسیدن به تنگ گلو که ابتدای مسیر کوهنوردی مان محسوب میشد نهار را صرف کرده و پس از تقسیم بار گروهی و انجام حرکات کششی در ساعت ۱۴/۳۰ به سمت حصارچال به راه افتادیم . به مانند سالهای گذشته منطقه  مملو از کوهنوردانی بود که در قالب تیم های کوچک چند نفره و یا بیشتر از مناطق مختلف کشور جهت صعود به دومین قله مرتفع کشور آمده بودند.

نکته ای که هنگام عبور از تنگ گلو توجه ما را به خود جلب میکرد آب شدن بخشهای زیادی از برفچال های این قسمت بود، که هنگام صعود در سالهای گذشته در همین فصل معمولا با گذر از روی آنها به سمت حصارچال میرفتیم که در سالهای اخیر رفته رفه شاهد از بین رفتن این برفچالها هستیم.

بالاخره پس از حدود سه ساعت کوهنوردی  و چند استراحت کوتاه در بین راه ، در ساعت ۵/۴۵ بعداز ظهر به منطقه حصارچال که محل کمپ و  شب مانی گروه ها بود رسیدیم.

حصارچال منطقه ای است وسیع با ارتفاع ۳۷۵۰ متر در ابتدای آن  که در مناطق بالای آن به ۴۰۰۰ متر هم میرسد.

برای صعود به قله های ۴۰۰۰ متری مانند گردونکوه ، ستاره ، مناره، خرسان ها (شمالی، میانی ، جنوبی) و.. میتوان از منطقه  حصارچال اقدام به صعود نمود.

پس از انتخاب محل مناسبی جهت نصب چادرها و انجام حرکات کششی نفرات به استراحت پرداختند، و پس از استراحت نیز به مناسبت سالمرگ شاملو برنامه ای که توسط کمیته روابط عمومی در نظر گرفته شده بود اجرا شد.

پس از صرف شام و خواب شبانه،  صبح روز بعد ( جمعه ) ساعت ۵/۵۰ به سمت قله براه افتادیم . هوای دلپذیر صبح نوید صعود خوبی را میداد. در بین راه با گروههای بسیاری مواجه میشدیم که بعضی لز آنها پس از صعود به قله در حال برگشت بودند. بالاخره پس از حدود ۶ ساعت کوهنوردی  در ساعت  ۱۱/۳۰ به قله ۴۸۵۰ متری علم کوه رسیدیم.

با اینکه فضای کمی در قله برای ایستادن و عکس گرفتن وجود داشت ولی برخی گروهها و نفرات همچنان اصرار برای ایستادن در قله سنگی علم کوه را داشتند و این مساله نیز باعث سخت شدن عبور و مرور همنوردان دیگر شده بود. بالاخره پس از ۲۰ دقیقه استراحت روی قله ! و خواندن سرود قله و گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم و در ساعت ۱۵/۳۰ به حصارچال رسیدیم که در آنجا دوستانی از گروه که در صعود به قله همراه ما نبودند و چندنفر که برای کمک سریع تر برگشته بودند با جمع کردن چادرها تاحدی کارها را سبک تر کردند. پس از برگشت از قله و صرف نهار و کمی استراحت در ساعت ۱۶/۳۰ به سمت پایین براه افتادیم و راس ساعت ۱۷/۴۰ به پایین تنگ گلو رسیدیم جایی که نیسان ها منتظر ما بودند. بلافاصله پس از سوار شدن به سمت رودبارک به راه افتادیم ، پس از رسیدن و تعویض لباس ها در ساعت ۱۹/۴۰ از رودبارک به سمت رشت حرکت کردیم .

در راه با تهیه نان تازه و گرم شامی را که گروه از قبل تهیه کرده بود ( سالاد الویه) در ماشین خوردیم تا در وقت صرفه جویی کرده و هرچه زودتر به رشت برسیم و نهایتا در ساعت ۱۲/۳۰ شب به رشت رسیدیم.

(عکس از وبلاگ اسپیلت کلار)

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت

تابستان ۹۲

گزارش صعود به قله علم کوه

گزارش صعود به علم کوه گروه بعد از سپری کردن دو سال سخت کرونا با …