خانه / درباره ما / گزارش فصلي / گزارش فصل بهار سال ۱۳۹۱ هیات مسوولین گروه کوهنوردی تیلار رشت

گزارش فصل بهار سال ۱۳۹۱ هیات مسوولین گروه کوهنوردی تیلار رشت

با عرض سلام و ارادت خدمت اعضا و همنوردان محترم !

به دنبال اجرای مجمع عمومی سالیانه گروه در آخرین روزهای بهمن ماه سال قبل ، اعضای فعلی هیات مسوولین و بازرس گروه انتخاب شدند و کارشان به نوعی از لحظه بعد از انتخاب شدن شان آغاز گردید و آن هماهنگی برای برگزاری یک جلسه جهت تدوین پیش نویس نیم سال اول ۹۱ بود که ۷۲ ساعت بعد از اجرای مجمع با حضور ۱۷ نفر از جوانان و افراد با تجربه گروه انجام گردید .که نتیجه آن با توجه به وجود سلایق مختلف ، تهیه دو پیش نویس بود . با تدوین پیش نویس ها و درج آن درسایت و ارایه آن به دوستان ، نظرات مختلفی چه بصورت کتبی و یا شفاهی و همچنین از طریق ارایه نظر در سایت بدستمان رسید که هیات مسوولین را موظف نمود ، جهت تدوین نهایی تقویم گروه در نیم سال اول ۹۱ ، یکبار دیگر تا قبل از پایان سال دورهم جمع شده و به بررسی نظرات ارایه شده بپردازد  و نهایتن در آخرین برنامه سال ۹۰  آلش دشت ، آنرا بین شرکت کنندگان پخش نمود.

بررسی اجمالی برنامه ها :

اگرچه بررسی و تحلیل هیات مسوولین از برنامه ها ی صعود اجرا شده در بهار امسال ، در سایت گروه درج گردیده است ولی بدلیل عدم دسترسی بعضی از دوستان به اینترنت و رعایت اصل اساسنامه ای در این خصوص ،‌هرکدام از برنامه ها را به صورت مختصر دراین گزارش مورد بررسی قرار می دهیم .

گرمی :  نه پیش بینی هواشناسی در آمدن باران و رعد و برق جمعه قبل از اجرا و نه تعویق یک هفته ای صعود ، آنچنان در رجوع همنوردان به برنامه تاثیر گذار نبود چرا که اولین برنامه گروه در سال ۹۱ با شرکت ۱۶۲ نفر در فضایی شاد و دلپذیر برگزار شد . در آخرین روزهای اسفند سال قبل ، مسوول فنی گروه به همراه یک عضو دیگر هیات مسوولین ، اقدام به شناسایی مجدد منطقه با توجه به عمومی بودن صعود نمودند . “گرمی” ناحیه ای در دامنه شمال غربی کوه درفک است و برای اولین بار بود که توسط یک گروه کوهنوردی صعودی جمعی در آن اجرا می شد .

کمک چشمگیر کوهیاران در طول برنامه به سایر همنوردان ، اجرای خوب برنامه های فرهنگی ، حضور تعداد قابل توجه همنوردان قدیمی گروه و جدید بودن برنامه از نکات مثبت این صعود بود . تعویض ناگزیری سرپرستی در روزهای آخر قبل از صعود وناهماهنگی هیات مسوولین با سرپرست در ارایه مطالب قابل اشاره ی برنامه های عمومی ، توجیه نشدن برخی از مهمانان توسط اعضا در خصوص نداشتن کفش مناسب و استفاده از هدفون و موسیقی به صورت شخصی وعدم دقت برخی از اعضا در زمان ثبت نام از نکات قابل تامل صعود به گرمی بود. همچنین مقرر گردید در برنامه های عمومی آینده  به نسبت هر ده شرکت کننده یک کوهیار انتخاب گردد.

برنامه مشترک با کانون کوهنوردان : رسم خوب کانون کوهنوردان گیلان در اجرای برنامه های مشترک بین گروهها را باید به فال نیک گرفت . در همین راستا اجرای برنامه به مناسبت روز زمین پاک با شرکت قریب ۳۰۰ نفر در اول اردیبهشت نکات مثبت فراوانی را بدنبال داشت که کاملن بر نقاط ضعف برنامه می چربید . ما نیز با ۴۳ شرکت کننده از پر تعداد ترین نفرات در بین گروهها در این صعود بودیم .امیدواریم کانونیان عزیز بتوانند از این پتانسیل و توانایی موجود در جهت رشد کمی و کیفی خود ، همچنین تسریع در جهت ثبت رسمی این نهاد و تحکیم روابط بین گروههای کوهنوردی مختلف در سطح استان ، بهره لازم را ببرند.  ما نقدهای فراوانی به صعود و نحوه ی اجرای آن داشتیم که علاوه بر درج در سایت گروه ، طی نامه ای مفصل به نماینده ی مان در کانون برای طرح در آنجا ارایه نمودیم .

برنامه سالروز تاسیس سرک (لارنه) : چند روز قبل از اجرای برنامه با همت مسوول فنی متوجه شدیم جاده منتهی به چشمه گازکول در میانه کوه سرک که محل خوردن ناهار و دیدن مهمانان را آنجا در نظر گرفته بودیم ، بر اثر جریان آب تخریب شده است . با هم مشورت نموده و صعود به لارنه در جبهه غربی درفک را جایگزین سرک نمودیم و “وادوله” در نزدیکی روستای شیرکوه را نیز محل اجرای برنامه فرهنگی مخصوص آن روز و دیداری با مهمانان و مدعوین تعیین نمودیم .  ۶۸ نفر در روز صعود با نظم خوبی از شیرکوه تا لارنه رفتیم ولی در اواخر راه هنگام برگشت در نزدیکیهای وادوله ، از آن نظم هنگام صعود خبری نبود و بدلیل دیر شدن زمان ناهار قدری گسیخته به آنجا رسیدیم . اما فضای جالبی در محل ناهار پس از دیدن ۵۰ نفر دیگراز مهمانان گروه در آنجا حاکم بود. در یک محیط شاد و دلپذیر به اجرای برنامه های فرهنگی بخصوص بازیها پرداختیم  و در این میان جای بسیاری دیگر خالی بود . خانم مرادی هم به عنوان یک عضو تاثیر گذار به رسم یادبود مورد تقدیر قرارگرفت .

کلاسهای آموزشی : اولین کلاس بهار امسال مربوط به جهت یابی و کار با جی پی اس بود که به دلایلی با دوهفته تاخیر برگزار شد . با تلاش روابط عمومی و غیره ، استقبال خوبی از آن به نسبت دوره های قبل  به عمل آمد . ۳۰ نفر حاضر در آن مطالب مطروحه توسط آقایان راحلی و قامتی را به دقت زیر نظر داشتند . اگر چه زمان برای شناخت بهتر عوامل طبیعی و ارتباط  آن با کوهنوردی و جهت یابی قدری کم بود  و صد البته همه مطالب جالب مطرح شده در کلاس منوط به تمرین و ممارست بیشتر دارد تا به فراموشی سپرده نشود .  تقریبن به تعداد افراد در کلاس اول ، از کلاس دوم یعنی تغذیه در کوهستان هم استقبال گردید  و آقای امید علیزاده مدرس کلاس با تکنولوژی امروزی مطالب مختلف و جالبی را ارایه نمودند . قرار شد یکی از اعضای هیات مسوولین مطالب مطروحه را به صورت چاپی در اختیار حاضرین بگذارد که تاکنون این امر محقق نگردید. جا دارد از خانم شمشادی مسوول تدارکات و مالی گروه در تهیه مکان کلاسها تشکر نماییم.

دنا تخت رستم درفک : شاخص ترین برنامه گروه در فصل بهار یعنی صعود به دنا (قاش مستان) در منطقه زاگرس ، علیرغم همه علاقه زیادمان به اجرای آن برگزار نشد . متاسفانه بدلیل هزینه بالاو غیر متعارف اجرای آن و ثبت نام محدود همنوردان ، در روز بررسی آن مجبور شدیم آن را به یک صعود دو روزه در منطقه علم کوه یعنی قله “تخت رستم”  تغییر دهیم . آن نیز به دلیل بارندگی ها و سیل بهاره و همچنین تخریب قسمت زیادی از راه  قابل اجرا تشخیص داده نشد . جلسه ای فوق العاده گذاشتیم و از بین پیشنهادهای مختلف ، درفک شمالی با سه رای موافق ازپنج رای به تصویب رسید . با ۲۰ نفر به کوه آشنای درفک رفتیم . جبهه شمالی آن آزمایش خوبی برای بعضی از همنوردان در مورد آمادگی جسمی شان بود و لزوم دقت و کوشش بیشتر در این خصوص را مورد تایید قرار می داد. آنطور که تقریبن همه در جلسه پایانی صعود می گفتند ، برنامه خوب اجرا شد . همکاری همه بخصوص جوانان در پیشبرد کارها بسیار عالی بود. تابلوی یادبود عزیزانمان ” بهروز، کبری ، فرخنده  و هادی”   را پس از بازساری و همت برخی از دوستان ، مجددن بر فراز قله نصب نمودیم .

آموزش سنگ : اجرای ۷ نفره برنامه آموزش سنگ ، مجددن مهر تاییدی بود بر فقر و ضعف ما در مقوله سنگنوردی . علیرغم این مسئله و همچنین کمبود شدید وسایل و تجهیزات در این خصوص ، ما با توجه به ترکیب کمیته فنی در گروه امیدوار به پیشرفت در این عرصه هستیم .

*                         *                           *

حال مروری بر فعالیت و کارهای اعضای هیات مسوولین در این سه ماهه می کنیم . اگر چه قسمت زیادی از پیشبرد امور در اجرای برنامه های گروه که در بالا به آنها اشاره شده محصول زحمات آنهاست ، به هر صورت می خواهیم گذری خودمانی تر به کارهای کرده و نکرده شان بیندازیم :

کمیته فنی : مسوول فنی ما اولین تجربه حضور در جمع هیات مسوولین را دارند. اما در این مدت سه ماهه وی توانست با تشکیل یک کمیته و جلساتی متعدد ، کارهای مربوط به آن را به صورت شورایی و جمعی پیش ببرد . آقای آرش قدیمی در پذیرش مسوولیت و عمل به آن از آماده ترین افراد حاضر در گروه است . شرکت مستقیم در شناسایی برنامه گرمی و همچنین جایگزینی برنامه سرک و پیگیری برنامه های تمرین سنگ نوردی گروه و حضور در همه آنها و شرکت در یک کلاس یک روزه تحت عنوان “رکسیو” و برگزاری جلسات کمیته فنی در منزل خودشان ، دلیلی است کافی که آرش عزیز خود به پیشواز کار در گروه می رود. به نظر می رسد از دغدغه های موجود در کمیته ، هنوزعدم جدیت اعضا و همنوردان در برنامه آمادگی جسمانی ، به موقع تهیه نشدن فایل های جی پی اس برنامه ها و گزارش آنها ، بی انگیزگی نسبی برخی از همنوردان و اعضاء در رجوع به کارهای فنی و سنگنوردی باشد که امیدواریم با ترکیب متنوع موجود در این کمیته و هدف های متعدد آن ،  ماههای پرکاری برای آرش و همکارانش در این کمیته در پیش داشته باشیم .

کمیته روابط عمومی : افشین خان سلیمانی هم اولین باری است که در جمع هیات مسوولین با مسوولیت بسیار مهم حضور دارد. افشین نیز در سه ماه اخیر با برگزاری جلساتی  با حضور تعدادی از افراد باتجربه و جوان به صورت کمیته ای کارهای مربوط به خود را پیش می برد. او از پیش ازآغاز سال به طور جدی در فکر اجرای برنامه های فرهنگی در کوه بود . تجهیز و به روز رسانی سایت گروه و چاپ و انتشار یک شماره دیگر از “بهاریه” ، اجرای برنامه های فرهنگی در همه صعودهای اجرا شده در بهار، تکمیل و چاپ مجدد دفترچه “آوای کوهسار” به همراه سی دی ترانه های موجود درآن ، رجوع مجدد به کتابچه بازیهای محلی موسوم به “کلاچ پر” و اجرای برخی از بازیهای موجود درآن در برنامه ها  دلیلی است بر کارهای زیاد کمیته فوق در فصل بهار . مشغله کاری مسوول کمیته روابط عمومی گروه یکی از دغدغه های اساسی وی به شمار می رود چرا که حضور ایشان در برنامه های فصل بهار کمتر از حد انتظار بود . در خصوص تهیه و انتشار نشریه گروه پس از بحث و بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که فعلن تیمی مجزا از کمیته روابط عمومی ، کارهای مربوط به آن را پیش ببرد که شماره اول نشریه ای موسوم به “تیلار” که چگونگی نامگذاریش در دو خبر به صورت مبسوط در سایت گروه درج گردیده بود ،  سرانجام در اواخر خردادماه تهیه و تکثیر گردید .

کمیته آموزش امداد و نجات : در بحث امداد و نجات در گروه ، خانم مهسا مرغوب در اولین روزهای آغاز سال با اتفاقی ناگوار در زندگی خود روبرو شدند که تاثیر زیادی در روند حرکت وارتباط وی با گروه در پی داشت . وی با توجه به روحیه و تجربه خوبشان در امر کارهای جمعی ، بی شک در صورت حضور در جلسات و برنامه ها از تاثیرگذارترین افراد در کیفیت آن است . اما تشکیل کمیته امداد علیرغم تاکید چند باره اعضای هیات مسوولین بخصوص دبیر و همچنین بازرس گروه ، تاکنون محقق نگردید و کارهای نصف و نیمه ی این کمیته با کمک جانبی دیگران به پیش می رود. با همه این اوصاف  اخذ ۳۲ کارت بیمه ورزشی سال ۹۱ برای اعضاء و برخی از همنوردان و وجود مطالب مربوط به امداد  در نشریه گروه این نوید را می دهد که اگر “موتور”  مهسا روشن شود از نوع “گازوئیلی اش”  هست و به همین سادگی خاموش نمی گردد.

کمیته تدارکات و مالی : خانم شمشادی همواره یکی از فعال ترین  اعضای گروه در سالهای حضورشان در گروه است . اگر چه مسئولیت تدارکات ومالی گروه برایشان مصادف شد با پیش برد مسایل تدارکاتی و غذایی به صورت شخصی در برنامه های یک روزه ، اما نمی توان به سادگی از حق گذشت یعنی تدارکات برنامه های چند روزه ، به عنوان نمونه درفک در بهار امسال ، حتی در عدم حضورشان به خوبی پیش رفت . چشم امید همه ما به گزارشهای مالی فصلی به موقع و بی عیب و نقص ایشان است که با تلاش خوبی که از ایشان سراغ داریم حتمن همین طور خواهد بود .

دبیر گروه :  مسعود سلیم پور که آمدنش در این دوره در میان هیات مسوولین خود روایتی است عجیب و جالب. وی از ابتدا در همه کمیته ها سرک می کشید و در بعضی از جلسات آنها نیز حضور دارد و نظر می دهد و ناخنکی هم در پیشبرد کارها می زند. نگارش صورت جلساتش بد نیست و همه را به رویت و امضای سایر اعضای هیات مسوولین و بازرس می رساند . نامه نگاریش قدری دیر انجام می شود . به هیات کوهنوردی به ندرت سر می زند. ارتباطش با هیات شهرستانهای دیگر بیشتر از خود هیات رشت است . از نوشتن در خصوص کوهنوردی و درج آن در سایت گروه لذت خاصی می برد .

*                  *                    *

دربرنامه های فصل بهار گروه مجموعن ۴۱۰ شرکت کننده داشتیم . تعداد اعضای گروه به نسبت فصل قبل تغییری نکرده و همچنان ۲۱ نفر عضو رسمی داریم . دو نفر از همنوردان جوان مان در این فصل تقاضای عضویت نمودند که یک نفرشان در میانه فصل انصراف دادند.  آقایان راحلی و گیلکی به ترتیب نماینده گروه در جلسات کانون کوهنوردان و هیات کوهنوردی هستند.

در این دوره هیات مسوولین مجموعن ۱۲ جلسه برای پیشبرد امور گروه برگزار نمود که زمان هرجلسه به طور متوسط بین ۳ تا ۵/۳ ساعت طول می کشید . همچنین یک جلسه ۳ ساعته فوق العاده هم برای تدوین نهایی برنامه میانه خردادماه برگزار شد .

وضعیت حضور و غیاب اعضای هیات مسوولین در جلسات :

–  آرش قدیمی (مسوول کمیته فنی) : ۳ جلسه غیبت کامل + مجموعن  ۸۵ دقیقه غیبت در ۲ جلسه .

–  تهمینه شمشادی (مسوول کمیته تدارکات ومالی ) : مجموعن ۵۵ دقیقه غیبت در ۲ جلسه  .

–  افشین سلیمانی ( مسوول کمیته روابط عمومی) : یک ساعت غیبت در یک جلسه .

–         مهسا مرغوب (مسوول کمیته آموزش امداد و نجات ) : ۴ جلسه غیبت .

–  مسعود سلیم پور ( دبیر گروه) : ۱ جلسه غیبت کامل + مجموعن ۷۶ دقیقه غیبت در ۳ جلسه .

همچنین بازرس گروه ‌مرضیه صومی در ۱۰ جلسه از ۱۳ جلسه برگزار شده در این فصل حضور داشتند .

ما اعتقاد داریم که نقد و بررسی اعضا و همنوردان عزیز گروه به کار هیات مسوولین و بازرس در ارتقاء گزارشها و در نتیجه برنامه های گروه بسیار حایز اهمیت و تاثیر گذار است . از این رو خواهش می کنیم هیچ گاه ما را از نظرات و پیشنهادهای خود محروم نساخته چرا که مطمئنن تمامی نهادهای جمعی به مانند کوهنوردی که در شمار اجتماعی ترین ورزشها محسوب می گردد ، خواهد توانست بوسیله نقد و نظر همه عناصر تشکیل دهنده خود و بررسی موشکافانه آنها به گسترش و اشاعه این ورزش فرهنگی و اجتماعی  محکم تر و هدفمندتر گام بردارد .

 ” ایام بکام و روزگارتان بی محنت”

گروه کوهنوردی تیلار رشت –  تیر  ۹۱

همچنین ببینید

گزارش فصل بهار ۱۳۹۵ هیئت مسئولین گروه کوهنوردی تیلار رشت

با شروع سال ۹۵ هیات مسئولین منتخب گروه کار خود را آغاز نمودند که البته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *