خانه / درباره ما / گزارش فصلي / “گزارش فصل بهار سال ۱۳۹۳ گروه کوهنوردی تیلار رشت”

“گزارش فصل بهار سال ۱۳۹۳ گروه کوهنوردی تیلار رشت”

spring93
با سلام و آرزوی سلامتی برای همه اعضاِ و همنوردان عزیز –
بدنبال برگزاری مجمع عمومی شانزدهم گروه در اواخر بهمن سال قبل ، کار این دوره هیات مسئولین با تهیه پیش نویس برنامه های نیم سال اول ۹۳ آغاز شد . به نحوی که تا قبل از شروع سال سه جلسه برگزار کردیم و در آن با کمک تعدادی از اعضا و همنوردان عزیز اقدام به تهیه و تدوین پیش نویس و برنامه اصلی شش ماهه اول سال و همچنین پیشبرد مسایل مربوط به صعود عمومی عید “لیلا کوه” را در دستور کار قرار دادیم . خوشبختانه با وجود دفتر کانون کوهنوردان و همکاری مسئولینش ، تقریبن تمامی ۱۶ جلسه برگزار شده (۱۴ جلسه عادی و ۲ جلسه فوق العاده) تا پایان فصل بهار را در آن برگزار نمودیم . این دفتر در تمامی عصرهای یک شنبه ساعت ۱۷ بر روی اعضا و همنوردان عزیز باز بوده و تنها با یک اطلاع ساده می توانید از نزدیک در جریان کار گروه و مسایل مربوط به آن قرار گیرید . اگر چه تقریبن در تمامی جلسات این فصل حضور اعضاء و همنوردانی از گروه زینت بخش جلسات هیات مسئولین بود .
بی شک ، بهار ۹۳ یکی از پرکارترین و به قولی کوهنوردی ترین فصول گروه در سالهای اخیر محسوب میگردد . برگزاری ۸ و شاید ۹ برنامه در مدت سه ماه با شرکت بیش از ۵۰۰ نفر از همنوردان . البته این به معنای بی عیب و نقص بودن صعودهایمان و حتی برخی تصمیمات مان برای اجرای امور مختلف گروه نیست .
بدون تعارف بگوییم ، تیلار امروزه یکی از پر مخاطب ترین ها در بین گروههای کوهنوردی استان است ، در نتیجه وظیفه ما اعضای گروه در قبال همنوردانی که جذب آن می شوند بخصوص جوانان ، دوچندان است تا خود ضمن انجام درست ورزش کوهنوردی و رعایت موازین ارزشمند آن ، تلاش و کوشش لازم را در جهت تسری آن دربین سایرهمنوردان انجام دهیم . در این میان روی صحبت مان بیشتر با اعضای با سابقه و قدیمی تر ماست که حضور فیزیکی شان در بین برنامه ها و صعود ها می تواند راه گشایی برای پیمودن حرکت نه چندان آسان اما لذت بخش ورزش اجتماعی کوهنوردی باشد .
حال با مقدمه بالا سری به جلسات فصل بهار می زنیم و در این میان سرکی هم به میان برنامه ها می کشیم تا از حال و روزمان بهتر با خبر شده و ببینیم در کجای کار ایستاده ایم :
•    در اولین جلسه این دوره که ۵ ساعت به درازا کشید و به طور مشترک با کمیته فنی برگزار شد ، پیش نویس برنامه های فصول بهار و تابستان را تهیه کردیم تا در برنامه “کاه کوه” وهمچنین از طریق سایت به اطلاع سایر همنوردان برسانیم . سپس برای تدوین نهایی آن دوباره “میزگرد” تشکیل داده و با شنیدن و دیدن نظرات مختلف ، آن را تهیه و در صعود “نیزه کوه ” پخش نمودیم .
•    برای اجرای بهتر اولین صعودمان “لیلاکوه” ، چند روز قبل از انجامش ، چهار نفره به منطقه رفتیم و اطلاعات خوبی از محل چشمه ها ، مکان توقف های اصلی و زمانبندی دقیق اجرای آن کسب کردیم . صعود عمومی لیلا کوه را ۱۷۶ نفره برگزار کردیم در حالی که از همان ابتدای صبح مشکلاتی برای انجام بی دردسر آن نا خواسته به وجود آمد. اما برنامه با تلاش زیاد مسئولین اجرایی اش ، بخصوص مسئول فرهنگی ، سرپرست و سایر عوامل ، صعود خوبی از آب درآمد .
•    از همان ابتدای سال آقای شالچی و خانم سحر شفیقی را به عنوان نمایندگان گروه در کمیته های فنی و روابط عمومی کانون معرفی و مشغول به کار شدند.
•    برای بیمه ورزشی اعضا  و همنوردان گروه در سال ۹۳ ، با شرکت های خصوصی بیمه گر از طریق خانم مرادی ارتباطهایی گرفته شد که در نتیجه با در نظر گرفتن شرایط آنها بخصوص هزینه هایش ، تصمیم گرفتیم به مانند سالهای قبل از طریق فدراسیون پزشکی و کارت بیمه سالانه اقدام نماییم . مسئولیت اینکار نیز بر عهده خانم مهسا مرغوب ، مسئول کمیته آموزش امداد گروه است .
•    فروردین هنوز به پایان نرسیده ، به دفتر پلیس امنیت اخلاقی شهر به همراه نمایندگان چند گروه دیگر دعوت شدیم . موضوع عدم فعالیت گروههای کوهنوردی در فضای فیسبوک بود که فعلن با تصمیم هیات مسئولین صفحه گروه در آن فضا را غیر فعال نمودیم تا ببینیم بعد چه می شود .
•    دومین برنامه گروه در بهار “گاو کل” بود که ۵۶ نفره به آن صعود کردیم . اگر چه فاصله تقریبن ۴۵ روزه از برنامه های جدی کوهنوردی در عدم آمادگی خیلی ها در صعود تاثیر گذار بود ، اما هر چه بود طبق زمانبندی و سرپرستی خوب آقای سهند پرویزی به قله رفتیم  و برگشتیم .
•    “کوه روبار” سومین برنامه بهار بود که بصورت مشترک با گروههای دیگر و از سوی کانون کوهنوردان برگزار می شد . برنامه خوبی با تعداد شرکت کنندگان فراوانش برگزار شد . البته با حواشی خاص و قدری طبیعی برنامه های مشترک . آقا بهرام  و تعدادی دیگر از همنوردان که در آن روز در “قلعه بن” در حال تمرین سنگ بودند ، از ناهار به بعد به گروه پیوستند.
•    از اوایل اردیبهشت به فکر به عضویت در آمدن اعضا در یکی از کمیته های شش گانه گروه شدیم و با بالا و پایین نمودن لیست نفرات با توجه به تصویب آن در مجمع قبل ، سعی نمودیم قدم هایی در این راه برداریم . اگر چه انتظار ما از اعضای گرامی بیش از آنچیزی ست که تاکنون اتفاق افتاده است .
•    جهت برگزاری کلاسهای کار آموزی و آموزشی تنظیمی در بهار ، آقای منصف مسئول کمیته آموزش ، مسئولیت برگزاری آنها را بر عهده گرفتند که در این میان دو کلاس کار آموزی کوه پیمایی خانمها با شرکت ۸ نفر  و کلاس برف و یخ آقایان با حضور دو نفر برگزار شد .
•    برنامه سالروز تاسیس گروه را علیرغم شناسایی قبلی اش توسط آقایان راحلی ، برزو و کاظمی پور و البته  سلیم پور ، مهر پور و فطرت نژاد (!)  به این نتیجه رسیدیم بدلیل نبودن سایه در محل توقف اصلی در منطقه فیلده (تجر) برگزار نکنیم و در نتیجه به ناحیه “گرمی” تو بخوان “گرمابدشت” در منطقه اسطلخ جان رفتیم . در آن روز اصطلاحن هم کوهنوردی کردیم و هم سه ساعت نشستیم و برنامه های فراوان کمیته فرهنگی را دیدیم  و البته فراوان خوردیم و قدری پر هزینه برای “تیلار” جشن تولد گرفتیم و بعد گفتیم دفعه دیگر هم برای ثبت نامش و هم برای هزینه هایش قدری بیشتر دقت می کنیم  .
•    نیمه دوم اردیبهشت بود که عضوی با سابقه از گروه ، بر اساس برداشتی کاملن شخصی از یک موضوع که ظاهرن حکایت از کوچک شمردن شان از طرف عناصری از هیات مسئولین می داد ، با بازرس گروه تماس گرفته و به شکلی کاملن غیر اصولی اقدام به توهین و ناسزا گویی علیه هیات مسئولین می نماید . ما در دو نوبت از طریق بازرس گروه  خواهان حضور وی  در جلسه هیات مسئولین و توضیح رفتار عجیب شان می شویم  که متاسفانه با بی توجه ای وی مواجه شده  و در نهایت راهی جز ارایه یک اخطار کتبی به ایشان پیدا نکردیم .
•    اواسط سال گذشته نامه ای از طرف فدراسیون مبنی بر ابطال مجوز فعالیت گروههای قدیمی صادر شده بود که خواهان پرداخت مبلغی از طرف آن گروهها برای ادامه فعالیت و حصول شرایطی برایشان بود . این موضوع مورد اعتراض اغلب گروهها ی باسابقه از جمله ما واقع گردید . در نتیجه از طریق کانون کوهنوردان و همچنین هیات رشت ، مراتب اعتراض خود را به این تصمیم فدراسیون طی یک نامه مشترک اعلام نمودیم که تا رسیدن به نتیجه مطلوب ، از طرف هیات استان مجوز فعالیتی یکساله به گروهها داده شد  .
•    “سردگاه” کوه بلند پر خاطره ، ششمین برنامه گروه در بهار بود که بصورت مشترک با همنوردان گروه سپهر برگزار گردید . برای اجرای بهتر آن یک جلسه مشترک قبل از صعود و برای بررسی چگونه انجام شدنش ، یک جلسه مشترک البته با فاصله بعد از صعود برگزار کردیم . صعود خوب و خاطره انگیزی با حضور بیش از ۷۰ نفر از دو گروه طبق زمانبندی تنظیمی برگزار شد . اگر چه اختلاف نظرهایی هر چند جزیی در نحوه اجرای آن بچشم آمد.
•    اواخر اردیبهشت بود که بالاخره چشم مان به جمال اساسنامه گروه روشن شد که آخرین تغییرات مجمع شانزدهم در آن دیده می شد . امیدواریم کارت عضویت اعضا نیز  بزودی تهیه و در اختیارشان قرار گیرد .
•    در اولین روزهای خرداد ، نامه ای مبنی بر استعفا از مسئولیت کمیته آموزش و همچنین مرخصی از گروه تا پایان سال از طرف آقای سعید منصف دریافت کردیم . علت این امر  از طرف نامبرده ، وجود مشغله های کاری متعدد  ذکر شد . اگر چه در  دعوت  از ایشان در جلسه ای ، علل دیگری هم برای استعفاء از طرف نامبرده ذکر گردید .  به هر صورت در آن جلسه به این نتیجه رسیدیم که آقا سعید تا یکی دو هفته آینده وضعیت خود را در خصوص استعفایشان و یا ادامه کار در گروه ، روشن نمایند که متاسفانه علیرغم قول ادامه کار از طرفشان طی دو تماس تلفنی  توسط دبیر و بازرس گروه ، ایشان از زمان استعفاء  تاکنون  در جلسات هفتگی هیات مسئولین حاضر نشدند و واقعن ما ماندیم که چه کنیم (؟!)  .
•    قبل از آنکه به خشچال برویم ، تصمیم گرفتیم با توجه به عدم کارایی مناسب جی پی اس گروه ، از طریق صندوق و همچنین کمک اعضاء و همنوردان بخصوص خانم سحر شفیقی و البته هماهنگی های لازم از طرف آقای شالچی ، یک دستگاه جی پی اس مدل ۶۲ XS خریداری کنیم که خوشبختانه این مهم در موعد مقرر انجام شد .
•    در اویل خرداد ، یک صعود شبانه به قله سر سخت شاه معلم با حضور ۶۰ نفر از کوهنوردان بصورت  مشترک برگزار شد  که مجری اش کمیته فنی کانون کوهنوردان گیلان بود . از گروه ما نیز ۱۳ نفر در آن حضور داشتند . این صعود در راه آمادگی بهتر برای برنامه اصلی یعنی صعود به دماوند و شب مانی بر فراز آن است که در مردادماه برگزار می شود . صعود دوم آمادگی نیز در اواخر خردادماه برای شب مانی برفراز بام گیلان “سماموس” انجام شد که از تیلار آقای مهدی صلاحی در آن حضور داشتند.
•    هر چه برف و باران بود انگار می خواست در وسط خرداد ماه بر روی کوههای البرز  ببارد . حداقل پیش بینی ها اینطور می گفت . مجبور شدیم “سنگ و برف”  خشچال را بی خیالش شده و یک ونیم روزه به شاه معلم و توریشوم بریم که رفتیم . شب هنگام ستاره ها از قله شاه معلم خیلی نزدیک بودند و جای خیلی ها خالی .  مسئول تدارکات ما خانم سوسن شفیقی بر خلاف یکی دو برنامه اول بهار ، در این صعود سنگ تمام گذاشت  و امر تدارکات غذایی و جمعی صعود را به خوبی هرچه تمامتر انجام داد .
•    آخرین برنامه گروه در این فصل ، تمرین سنگنوردی بود که با ۱۲ نفر در منطقه “سنگ سوری” برگزار شد .همه شرکت کنندگان از جمله مربی ما در آن روز آقای سینا رستمی ، از کار بچه های گروه و میزان توانایی هایشان راضی بودند .  لازم به یادآوریست کمیته فنی گروه بجز این برنامه تمرین سنگ طبیعی ، در طول فصل بهار ۲ تا ۳ دفعه دیگر به همراه تعدادی از همنوردان گروه اقدام به این کار در دیوارهای موجود در قلعه بن ماسوله و یا علی آباد منجیل نمود .
•   وضعیت حضور و غیاب اعضای هیات مسئولین و بازرس گروه در ۱۶ جلسه برگزار شده به شرح زیر است :
– خانم سوسن شفیقی در یک جلسه بصورت کامل غایب +  مجموعن ۲/۵ ساعت عدم حضور در سه جلسه .
–  آقای بهرام شالچی ۳۵ دقیقه تاخیر ورود در یک جلسه .
–  آقای سعید منصف  در ۵ جلسه بصورت کامل غایب +   مجموعن ۳ ساعت عدم حضور در سه جلسه .
–  خانم سحر شفیقی مجموعن ۲ ساعت عدم حضور در چهار جلسه .
–  خانم مهسا مرغوب در ۲ جلسه بصورت کامل غایب + مجموعن ۴۰ دقیقه عدم حضور در دو جلسه .
–  آقای حمید یگانه دوست مجموعن ۱۳۵ دقیقه عدم حضور در دو جلسه  .
–  مسعود سلیم پور بدون تاخیر و غیبت .
–  بازرس گروه خانم مرادی نیز در یک جلسه بصورت کامل غایب + مجموعن ۲/۵ ساعت عدم حضور در ۲ جلسه  .

*                      *                       *
اعضای محترم گروه و همنوردان عزیز ، فصل بهار ۹۳ را با همه فراز و نشیب هایش پشت سر گذاشتیم و مطمئنن با اجرای برنامه های کوهنوردی در این فصل تجارب خوبی از حضور در کوهستان در کنار یکدیگر و در عبور از پیچ و خم هایش کسب نمودیم . امیدواریم با حضور بیش از پیش تان در میان برنامه ها و با کمک یکدیگر بتوانیم آنطور که در قاموس این ورزش تعریف شده است . همنوردان خوبی برای هم بوده و ارزش های والای انسانی را اگر چه حصول به آنها در این دنیای وارونه قدری سخت می نماید ، کسب نماییم ودر جهت رشد و توسعه آن تلاش کنیم و خاطراتی شیرین و بیادماندنی از آن به درازای عمر خود به ارمغان بریم .

” ایام بکام و روزگارتان بی محنت”
گروه کوهنوردی تیلار رشت / تیر ماه ۱۳۹۳

گزارش فصل بهار ۱۳۹۵ هیئت مسئولین گروه کوهنوردی تیلار رشت

با شروع سال ۹۵ هیات مسئولین منتخب گروه کار خود را آغاز نمودند که البته …