خانه / درباره ما / گزارش فصلي / گزارش فصل پاییز ۹۳ هیات مسئولین

گزارش فصل پاییز ۹۳ هیات مسئولین

با عرض سلام و ارادت خدمت اعضا و همنوردان محترم.
با شروع فصل پاییز و دگرگونی نسبی هوا ، ورزش کوهنوردی که تا حد زیادی متاثر از شرایط آب و هوایی است ، شکل و قیافه ی دیگری به نسبت نیمه اول سال به خود می گیرد و این تاثیر از هر دو جنبه کمی و کیفی روی آن موثر است . خوشبختانه امسال  با تلاشی که از اغلب همنوردان در “پادشاه فصلها” پاییز شاهد بودیم ، استقبال از صعودها به طور کلی خوب بود و شاهد برنامه های پر بار و جالبی بودیم .

paeez93

براساس سنت چند سال اخیر،  اول فصل را با برگزاری جلسه پایان نیم سال فعالیتهای گروه شروع نمودیم که به ناچار با استعفای دو عضو هیات مسئولین به “مجمع فوق العاده”  تبدیل شده بود . مجمعی که با توجه به مسایل پیش آمده در نیم سال اول ، باید با دغدغه ها و کار زیادی همراه می شد که حقیقتن هم همینگونه بود . صحبتها و  مسایل فراوانی در آن جلسه ۴ ساعته  مطرح گردید و افراد با دیدگاههای متفاوت هریک از منظر خود موضوعات مطرح شده را مورد بررسی قرار دادند . در این میان اعضای هیات مسئولین و بازرس نیز برداشت ثابت و واحدی از روند کار مجمع  و دستاوردهای آن ندارند . مطمئنن بحث و بررسی موضوعات  مختلف در جلسه فوق ، روشنگر مسایل زیادی بود که قضاوت در مورد آنها را به تک تک اعضا و همنوردان حاضر در مجمع و همچنین به آینده  یا زمان واگذار می کنیم .
یکی از دستور کارهای مجمع فوق العاده انتخاب دو عضو هیات مسئولین بدنبال استعفای آقای سعید منصف و خانم سوسن شفیقی از مسئولیت کمیته های آموزش و تدارکات- مالی بود . انتخابات خوبی از ۴ عضو  داوطلب گروه برای قبول دو مسئولیت نامبرده برگزار شد و آقای سعید ملکی و خانم سارا ظاهر کردار به ترتیب به عنوان مسئولین  کمیته های آموزش و تدارکات – مالی برگزیده شدند . مجمع یک پیشنهاد اساسنامه ای هم داشت و آن افزایش حق عضویت ماهانه به پنج هزار تومان بود که پس از ۴۵ دقیقه بحث و بررسی به تصویب رسید .

ابتدای فصل هرگاه نگاهی به تقویم نیم سال دوم بخصوص در پاییز می کردیم ، مشخص بود که فصل شلوغی در پیش داریم . تعداد ۹ برنامه شامل کوهنوردی و کلاس قدری از معدل فعالیت گروه در یک فصل بیشتر  بود و این لزوم بیش از پیش همکاری همه اعضا و عناصر گروه برای اجرای بهتر برنامه ها را در پی داشت .  اولین برنامه  درفک بود که به مناسبت شانزدهمین سال حادثه برگزار می شد .  باز هم  برای چندمین بار سایتی نا شناس هوای روزهای اجرای صعود را  متلاطم و  خراب پیش بینی نمود و این موجب شد برنامه یک روزه برگزار شود. از روستای شاه شهیدان ، تقریبن همه گروهها و متاسفانه از جمله ما با تعداد قابل تاملی در آن شرکت نمودیم . در عوض همنوردان کرجی و تهرانی از جمله گروه  کانون بازنشستگان که از روز قبل در منطقه بودند به تعداد خوبی حضور داشتند .  برنامه با زحمت ناصر آقا  و دیگر عوامل اجرایی می توان گفت کلن خوب اجرا شد . به موقع به قله رسیدیم و چند برنامه فرهنگی مرتبط با صعود برگزار گردید . متاسفانه ، اثری از پرده کانون کوهنوردان برای گرفتن عکس دسته جمعی یادبود صعود نبود .
کارگاه تئوری اصول سرپرستی دومین برنامه در پاییز بود . آقای ملکی  مسئول کمیته آموزش گروه ، پیشنهاد برگزاری ۵ کارگاه آموزشی با موضوعات مرتبط با ورزش کوهنوردی را برای نیم سال دوم ارایه نمود که ۳ عدد از آنها با موضوعات اصول سرپرستی ، تجهیزات کوهنوردی و خطرات کوهستان در فصل پاییز و در دفتر هیات کوهنوردی استان برگزار شد . در حالی که همه از اجرای آنها راضی هستند و اعتقاد به ارتقای سطح آموزشی گروه با بر پایی آنها دارند، اما هنوز تعداد شرکت کنندگان داخل کلاسها با مخاطبین گروه خوانایی ندارد و انتظار حضور افراد در آنها بیش از آن چیزیست که در کلاسها یا کارگاهها شاهدیم .
تنها تمرین سنگنوردی پاییز در تقویم گروه ، اواخر مهر ماه در منطقه علی آباد برگزار شد . بعد از اجرا و فعالیت خوب بچه ها در آن متوجه شدیم ، برای اجرای بهتر این برنامه ها بهتر است قبل از آن چند ساعتی را به تمرین گره ها و سایر موارد مهم پرداخت  تا کیفیت و سرعت کار در روز برنامه بالا رود .
“گاو اسکیز” را به صورت مشترک با گروه “مرداویج” سیاهکل برگزار نمودیم . صعود از نظر اجرا با تلاش حمید آقا و همچنین آقای مهدوی خوب بود . روزی به یادماندنی و زیبا با همنوردانی جوان که تداوم  کوهنوردی شان ، نوید روزهایی پرباری در آینده برای گروه دارد . موضوعی که شاید در برنامه عمومی “کولمار” ، “توریشوم” و همچنین برنامه دو روزه “بز بره به آسمانسرا” خود را به نوعی دیگر نشان داد .  معدل  سنی جوان  شرکت کنندگان بخصوص عوامل اجرایی در برنامه های مختلف حکایت از تسری موارد مهم کوهنوردی از جانب گروه در بین آنها و پتانسیل بالای آنها در اجرای درست اصول و موازین تعریف شده کوهنوردی در میان برنامه ها ست . برجسته بودن این موضوع در حدی بود که همنوردان عزیز سیاهکلی در گاو اسکیز ،  دوستان تهرانی ما  در برنامه دو روزه  و همنوردان قزوینی ما در توریشوم به آن اشاره کردند.   البته ما هنوز نقدهایی  به خود و اعضای بخصوص جوان مان  در عدم جذب شان در کمیته های  مختلف داریم و این موضوع یکی از دغدغه های اصلی گروه محسوب می گردد . چرا که  معتقدیم ، رشد و پیشرفت افراد با توجه به علایقشان تا حد زیادی وابسته به حضور مستمر و مفیدشان در میان یکی از کمیته ها است .  بی شک  صعودهای شیرین پاییز از جمله عمومی “کولمار” با برنامه های متنوع فرهنگی وارایه یک نشریه داخلی خوب ، توریشوم با تعداد قابل ملاحظه صعود کنندگانش به قله و صعود دو روزه  بزبره به آسمانسرا با دستاوردهای خوب  شب مانی بر فراز خط الراس  تا مدتها به عنوان یک تجربه و خاطره ای خوب برای شرکت کنندگانش  به یادگار خواهد ماند.
*                          *                        *
مرور  برخی از مسایل در پاییز ۹۳  :
–    خرید دو عدد چادر دوپوش . پس از ارتباط و پیگیری با چند فروشگاه در رشت و تهران . این چادرها از فروشگاه “یال” آقای عشقی خریداری گردید. همچنین بعد از یک جلسه برگزاری تمرین نصب چادر، مقرر شد کمبودهای احتمالی چادرهای گروه مورد بررسی قرار گرفته و تهیه گردد .

–    لزوم دقت نظر بیشتر در انتخاب کوهیاران برنامه های عمومی با توجه به سابقه حضورشان در برنامه ها . در این زمینه مقرر گردید سرپرست و مسئول فنی برنامه وظایف مشخص کوهیاران را در ابتدای صعود به آنها یادآوری نمایند .

–    برگزاری یک دوره کلاس نقشه خوانی  و کار با قطب نما  با حضور ۱۲ نفر از همنوردان گروه  با مربیگری خوب خانم منیره شجری کهن و رضایت کامل همنوردان از گذراندن دوره فوق .

–    ارایه دو نامه به هیات کوهنوردی استان ، اولی در مورد اختصاص مکان دفتر هیات برای برگزاری کارگاههای آموزشی پنج گانه گروه در نیمه دوم سال و همکاری خوب هیات در این زمینه و دومی پیشنهاد راهکاری در خصوص چگونگی پیشبرد کار فروشگاه هیات .

–    معرفی خانم تهمینه شمشادی  از گروه در انتخابات دوره آتی هیات مدیره کانون کوهنوردان استان . همچنین آقای سعید ملکی داوطلب نمایندگی گروه در شورای عمومی  نهاد فوق  برای سال آینده شدند .

–    مقرر شد یک دستگاه حافظه خارجی (External Hard)  با ظرفیت مناسب برای نگهداری فایل عکسها ، فیلمها و سایر موارد مرتبط با گروه ،  خریداری شود . البته خرید مورد فوق با کمک داوطلبانه اعضا و همنوردان میسر خواهد شد .

–    اختصاص مبلغ ۱۵۰/۰۰۰ تومان برای تهیه یک برانکاد مناسب ورزش کوهنوردی که امیدواریم تا پایان این دوره به لیست اموال و دارایی های گروه افزوده گردد .

–    با استعفای آقای عرفان ابراهیمی بدلیل گذارندن دوره سربازی خود در خارج از استان ، تعداد اعضای رسمی گروه به عدد ۲۹ رسید .

–    لزوم دقت بیشتر کمیته فرهنگی در فیلمبرداری از برنامه ها و در نظر گرفتن شرایط و مصالح افراد و گروه در این زمینه .

–    پیگیری عدم حضور تعدادی از اعضا و همنوردان در برنامه ها توسط بازرس و عناصری از هیات مسئولین .

–    اخذ مدرک مربیگری کوهپیمایی و مدرسی نقشه خوانی توسط آقای سعید ملکی .

–    مقرر گردید در مواقعی که عضو یا همنوردی برای کمک به گروه در انتقال شرکت کنندگان برنامه ها به مبدا صعود و بالعکس از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می نماید ، ضمن معاف از پرداخت هزینه آن برنامه ، مبلغ بنزین مصرفی وسیله شخصی وی نیز محاسبه شده و به ایشان داده شود . بدیهی است تشخیص آوردن وسیله شخصی در هر برنامه بر عهده هیات مسئولین گروه خواهد بود .

–    اجرای یک برنامه غذایی جدید متناسب با دستاوردهای نوین کوهنوردی در برنامه دو روزه  بزبره به آسمان سرا . در این زمینه همه از شیوه اجرا شده راضی بودند و قرار شد با توجه به اولین تجربه گروه ، تغییراتی در پایین آوردن هزینه آن در صعودهای آینده  اتخاذ گردد . ضمنن از زحمات مسئول تدارکات گروه خانم سارا ظاهر کردار در تهیه  و بسته بندی  غذاها به شیوه جدید ،  نمی توان به راحتی گذشت .

–    تعداد جلسات هیات مسئولین در فصل پاییز ۹ عدد با میانگین زمانی ۲/۵ ساعت  بود که همه جلسات به غیر از اولین جلسه در محل دفتر کانون کوهنوردان گیلان برگزار گردید .

–     وضعیت حضور و غیاب هیات مسئولین و بازرس گروه :
– خانم مهسا مرغوب و آقایان بهرام شالچی و حمید یگانه دوست  در یک جلسه بصورت کامل غایب .
–  خانم سحر شفیقی در دو جلسه بصورت کامل غایب .
–  خانم سارا ظاهر کردار ۵۵ دقیقه عدم حضور در یک جلسه .
–  آقای سعید ملکی بدون غیبت .
–  مسعود سلیم پور ۲ ساعت عدم حضور در یک جلسه .
–  بازرس گروه خانم مرادی نیز در ۳ جلسه بصورت کامل غایب  بودند .

” ایام بکام و روزگارتان بی محنت”
گروه کوهنوردی تیلار رشت –  دی ۹۳

همچنین ببینید

گزارش فصل بهار ۱۳۹۵ هیئت مسئولین گروه کوهنوردی تیلار رشت

با شروع سال ۹۵ هیات مسئولین منتخب گروه کار خود را آغاز نمودند که البته …

یک دیدگاه

  1. درود بی پایان به همه عوامل و اعضاء پرتلاش گروه
    امیدوارم همیشه سلامت و سربلند و بانشاط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *