خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / گمشده در اورست

گمشده در اورست

تعیین نخستین زمانی که کوهنوردان موفق شدند بر فراز بام جهان بایستند، همواره از دغدغه‌های پژوهشگران و تاریخ‌نگاران اورست بوده است. این واقعیت می‌تواند به تمامی تاریخ کوهنوردی را تحت‌الشعاع قرار دهد. چون صعود به اورست در سال‌ ۱۹۲۴ با توجه به نبود امکانات به اندازه رفتن به کره ماه دشوار و چالش برانگیز بود.

در تاریخ کوهنوردی ادموند هیلاری و تایزینگ نورگی را به عنوان نخستین فاتحان اورست در سال ۱۹۵۳ می‌شناسند.

فیلم «lost on Everest» یا «گمشده در کوهستان» تلاش بخش از کوهنوردان و پژوهشگران علاقه‌مند به این حوزه برای اثبات یک فرضیه است؛ فرضیه صعود موفق جرج مالووی و همکارش سندی اروین در ۸ ژوئن سال ۱۹۲۴ به قله اورست. فرضیه‌ای که نخستین بار توسط محققی به نام تام هزل در سال ۱۹۸۶ مطرح و پیگیری شد.

در سال ۱۹۶۰ زمانی که نخستین گروه چینی تلاش می‌کند به اورست صعود کند، با جسد یک کوهنورد انگلیسی مواجه می‌شود. در سال ۱۹۹۵ این موضوع توسط شرپا چیرینگ‌ مجدد تایید می‌شود. تام هزل که سال‌ها روی نقشه‌ها و مسیرهای صعود به اورست مطالعه کرده بود، تصمیم می‌گیرد تا برای کشف جرج مالووی و همکارش به اورست صعود کند؛ اما با وجود داشتن موقعیت مکانی دقیق و نقشه برداری‌های هوایی صورت گرفته توسط موزه علم، به دلیل حجم برف موفق نمی‌شود.

بعد از این صعود، گروه دیگری در سال ۱۹۹۹ به اورست صعود می‌کنند و موفق می‌شوند، جسد جرج مالووی را پیدا کنند. بر اساس اسناد و تصاویر ثبت شده از صعود ۱۹۲۴، این دو نفر برای ثبت وقایع دوربینی به همراه داشتند که عکس‌های ثبت شده آن می‌تواند بسیاری از مسائل‌ را روشن کند؛ اما این دوربین در کنار مالووی یافت نمی‌شود.

بخش اصلی فیلم از این نقطه آغاز می‌شود که آن‌ها فرض می‌کنند سندی اروین به عنوان همکار دوربین را حمل کرده است، به همین جهت در سال ۲۰۱۹ گروهی از کوهنوردان و فیلم‌برداران با هدف پیدا کردن سندی اروین و این دوربین کداک جیبی راهی اورست می‌شوند.

فیلم چالش‌های این گروه در مسیر این سفر اکتشافی را به تصویر می‌کشد.

ترافیک سنگین نزدیک قله اورست در منطقه مرگ (death zone) آن‌ها را متوقف می‌کند تا در در زمان خلوت‌ترین به قله صعود کنند.

 این توقف ۲۸ روز در کمپ‌‌های پایین قله ادامه پیدا می‌کند و منجر به بروز حادثه برای یکی از افراد می‌شود.

فارغ از نتیجه پژوهش این افراد، فیلم سرتاسر شوق‌ها، تلاش‌ها و اشک‌های این کوهنوردان و مستندسازان برای اثبات و کشف حقیقتی ارزشمند است.

تام پولارد (Thom Dharma Pollard)، رنان اوزتورک (Renan Ozturk) و مارک سینوت (Mark Synnott) از جمله افراد حاضر در این سفر اکتشافی بودند.

🌱کمیته فرهنگی تیلار رشت 🌿

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *