خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / آذرخش و راه‌های مقابله با آن

آذرخش و راه‌های مقابله با آن

 

آذرخش و راه‌های مقابله با آن

با توجه به این که در فصل بهار نسبت به بقیه ی فصل های سال امکان وقوع صاعقه بیش‌تر است و کوهنوردان بیشتر با این خطر در ارتفاعات کوهستان دست و پنجه نرم می کنند، خوب است به که موارد و راهکارهای مقابله با آذرخش بپردازیم

 

🔴در موقع رعد و برق در کوهستان، سریعا ارتفاع خود را کم کرده و در نقاط کم ارتفاع و مسطح بدنبال پناهگاه بگردید.

🔴در موقع رعد و برق از پناه گرفتن در غار های کم عمق و شیار های باریک صخره و یا مجرای جریان آب خودداری نموده و در صورت دسترسی، داخل یک غار عمیق یا زیر سقف های طبیعی پناه بگیرید.

🔴در موقع باران و رعد و برق،پناه گرفته و کلیه وسایل فلزی مانند: ساعت، کلنگ کوهنوردی، کوله پشتیِ زین دار و هر وسیله ی فلزی دیگر را از خود جدا نمایید.

🔴در موقع رعد و برق، از پناه گرفتن در سنگ های خیس و زیر کلاهک ها خودداری نموده و در پناه سنگ و به فاصله ۳ الی ۶ متری زیر دیواره بر روی زمین بنشینید. در موقع نشستن از عایقی کلفت مانند:طناب، کوله پشتی و زیر انداز در زیر بدنتان استفاده کنید.

🔴در موقع مواجهه با رعد و برق در جنگل، از ایستادن در زیر درختان تنها و نیز درختان بلند پرهیز نموده و بلافاصله خود را به نقاط پر درخت رسانده و در زیر درختان کوتاه پناه بگیرید.

🔴در موقع هجوم ناگهانی مه و طوفان، با همفکری در پی شناخت مسیر درست بوده و در صورت بدتر شدن هوا و نبودن امکان ادامه راه،در جایی ضد باد مانند صخره های زیر دیواره ها ساکن شوید.

🔴در موقع رعد و برق، از برجستگی ها و تیغه های کوه، دور شده و از قرار گرفتن در زیر تخته سنگهای بزرگ به خصوص اگر محتوی آب باشند، به علت جریان های زمینی نیرومند الکتریکی، اجتناب نمایید.

🔴در صورت برخورد با رعد و برق در نزدیکی قله، از ناحیه نسبتا امن زیر قله استفاده نمایید.معمولا ناحیه ی امن در چنین موقعیتی ۷ متر پایین تر از قله یا برجستگی قرار خواهد داشت.

🔴در موقع سنگ نوردی و برخورد با آذرخش، تا پایان توفان روی نزدیک ترین طاقچه نشسته و از صعود یا فرود از تنوره ها و شکاف ها خود درای نمایید.

🔴در موقع حمایت در مواجهه با آذرخش، از به کارگیری طناب خیس پرهیز نموده و در صورت فرود از طناب خشک (طنابهای همیشه خشک یا Everdry) و طناب اطمینان استفاده کنید.

🔴در موقع اصابت آذرخش،(به علت خفگی ناشی از تنگی نفس و توقف ضربان قلب) با استفاده از تنفس مصنوعی به موقع،مصدوم را از خطر مرگ نجات دهید.

🔴با آگاهی از سرعت حرکت صدا در مدت زمان معین(یک کیلومتر در ۳ ثانیه)، با اندازه گیری فاصله بین برق و رعد، ضمن اندازه گیری مسافت خود تا توفان، پیشگیری های لازم را به عمل آورید.

 

غرور را در پایین کوه دفن کنید.

 

کتاب اصول ایمنی در کوهستان، صفحات ۶۷ و ۶۸.

کمیته امداد و نجات

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *