.
” معرفی قله دندونه “_ مسعود سلیم‌پور
منطقه ماسوله در منتهی الیه غرب استان به دلایل گوناگون از جمله قرار گرفتن دریک ناحیه تمامن کوهستانی که محل تلاقی سه استان گیلان، زنجان و اردبیل هم می‌باشد ، به عنوان قطب کوهنوردی در گیلان شناخته شده است، در نتیجه اگر از اغلب کوهنوردان سئوال شود که در چه منطقه‌ای از این استان بیش‌تر کوهنوردی کرده‌اید، کوه‌های اطراف ماسوله را نام می‌برند. وجود مراتع سرسبز، ییلاقات زیبا، دره‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ، دیواره‌های سنگی زیبا و قله‌های متعدد موجب شده است تا در طول سال کوهنوردان و طبیعت دوستان زیادی نه تنها از استان بلکه از نقاط مختلف کشور با سلایق گوناگون، این ناحیه را برای ورزش‌های مرتبط با کوهستان انتخاب نمایند. سراسر جبهه شمال غربی تا جنوب شرقی بالادست دره طولانی “ماسوله رودخان” از کوه‌ها و ارتفاعات متعددی تشکیل شده است. این کوه‌ها شامل : دهرا، توریشوم ، گرده سایه ، دیه گاه ، شاه معلم ، اشپر کوم، آتش ویشه، خربو، لاسه سر، دوخون، گدوک، آسمان‌کوه ، کله‌قندی و دندونه به مانند بال‌های گسترده یک عقاب قهوه‌ای رشته کوه‌های البرز، بر دره ماسوله رودخان و شهرک تاریخی ماسوله سایه افکنده‌اند.
و کوه “دندونه” که بر روی خط الراس شرقی منتهی به قله معروف “کله قندی ” در این ناحیه قرار دارد . برای رسیدن به “دندونه” باید با یک کوه‌پیمایی ساده ۱/۵ تا ۲ ساعته از طریق راهی آشنا و مشخص وارد ییلاق زیبا و بسیار معروف “للندیز” شد که در سال‌های نه چندان دور در تمام ایام سال جولانگاه چوپانان مهربانی چون برادران “جار” و “پپو” بود. مسیر در ادامه وارد راه مشترک به قله کله قندی می‌گردد و پس از رسیدن به محدوه ییلاق موسوم به “تی تی پارگاه” با عبور از شیب های نه چندان تند به خط الراس اصلی بین دو قله کله قندی و دندونه می‌رسد . مقدار زمان طی شده از للندیز تا قله از این مسیر به طور تقریبی ۳ ساعت است. البته قبل از رسیدن به ابتدای یال منتهی به ییلاق نامبرده می‌توان از نزدیکی جوی آب جاری در ناحیه و از سمت چپ آن از طریق مسیر پاکوب مشخصی که دقیقن در جهت جنوب با شیب تندی ارتفاع می‌گیرد، وارد محدوده‌ای موسوم به “خاله چال” گردید که در انتهای ناحیه جنگلی در این نقطه قرار دارد. این مسیر اگر چه به نسبت یال “تی تی پارگاه” از مسافت کمتری برخوردار است اما دارای شیب تندی‌ست که دقیقن منتهی به قله ۲۲۲۵ متری “دندونه ” می‌گردد. از فراز قله و در جهت جنوب، دره عمیق و بسیار بزرگ “گیلونده رود” و “مالیمون” جلوه‌گری خاصی دارند.

دره‌ای که خوشبختانه هنوز پوشیده از درختان جنگل‌های ارزشمند موسوم به “هیرکانی” است . دیواره‌های کوتاه ضلع شرقی ” آسمان کوه ” دومین قله مرتفع منطقه ماسوله از این ناحیه به خوبی نمایان است. کوه‌های “گرداب ” ، “دیزاب” ، “گرده سایه” ، “لاس پشته” با سنگ زیبای “شمشیر زن لاس” خود، “نهراب ” و حتی “اسلار” نیز در جهت جنوبی دندونه در یک هوای صاف و آفتابی به خوبی نمایان است. سراسر ضلع شرقی و قسمتی از ضلع شمالی قله دندونه چشم انداز زیبای جلگه مفروش از شالیزارهای سرسبز محصول دست رنج کشاورزان است. از نمای شمالی و غربی “دندونه ” می‌توان کوه‌های “توریشوم “، “قماش” ، “شاه معلم ” وقدری دور دست‌تر “خندیله پشت” ماسال و “پیلم” و حتی ” آق داغ ” منطقه “خلخال” را نیز مشاهده نمود.

قله “دندونه” ماسوله اگر چه به دلیل نزدیکی به قله‌های کله قندی و آسمان کوه ، کمتر مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته است اما مطمئنن صعود به آن و دیدن چشم اندازهای اطرافش کسب تجربه و لطف و صفای خاصی دارد .

عکس از روزبه علی‌پور

 

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …

یک دیدگاه

  1. ممنون از مطلب مفیدتون درباره قله دندونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *