خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / آمادگی جسمانی در کوه

آمادگی جسمانی در کوه

images(2)

کوهپیمائی ورزش سختی است و در واقع مقدمه یا پیش نیاز صعود به قله ها و ارتفاعات بالاتر می باشد . با پرداختن اصولی و صحیح به این ورزش سخت، می توانید خود را برای صعودهایی مفرح و امن آماده سازید. کوهپیمائی آمادگی جسمی- ذهنی و همچنین آموزش را می طلبد. آموزش به خصوص برای فعالیتهای جسمانی در کوهپیمائی ضروری میباشد. اکثر تمرینات ورزشی در ورزشگاه ها با زمانی که شما کوله سنگینی را به بالای تپه ای ناهمواره حمل می کنید، تفاوت دارد. آماده سازی جسمانی ممکن است خیلی طاقت فرسا به نظر رسد ولی این آمادگی به شما در بالا رفتن از کوه کمک می نماید . در نظر داشته باشید انگیزه اصلی شما برای پرداختن به این ورزش درکی شخصی از یک تجربه لذت بخش می باشد. ابتدا با گامهای آهسته پیش روی را آغاز کنید و به خود زیاد فشار نیاورید.
با استفاده از یک برنامه آموزشی تمرینات خود را مشخص نموده و پیشرفت عملکرد خود را ارزیابی نمائید . راهنمایی هایی برای قرار دادن شما در فرم دلخواه برای کوه پیمایی در اینجا آمده است :
نگرانی اولیه شما قبل از هر چیز باید آماده سازی جسمانیتان باشد. آیا اخیرا به پزشک مراجعه کرده اید؟ آیا یک معاینه پزشکی برای شناخت وضعیت تندرستی کنونی خود انجام داده اید؟ با به حداقل رساندن مشکلات بالینی و از این دست موارد در زمانی که تمرینات سنگین انجام می دهید یا در زمین های مرتفع و ناهموار صعود می کنید انرژی خود را با بالاترین بهره مورد استفاده قرار خواهید داد .
– تواناییها و نقاط ضعف خود را بشناسید و برای بهبود آنها فعالیت کنید. برنامه آموزش شخصی یا فردی شما به اهداف شما بستگی دارد.
– در تمرینات روزانه خود حتما زمانی را برای کشش ها اختصاص دهید. تمرینات کششی برای آرام کردن فشار عضلات بکار می روند و باید قبل از تمرینات و قبل از بالا رفتن از کوه انجام گردد. این فعالیتها دامنه حرکتی مفاصل را افزایش داده و به انعطاف پذیری عضلات شما کمک می کند بدین ترتیب تا حدود زیادی از آسیب¬های مربوط به ماهیچه ها و مفاصل جلوگیری خواهید کرد .
– تمرینات هوازی را بیاموزید. از نکات بسیار مهم در کوه پیمایی و یا در فعالیتهای جسمانی دیگر دانستن چگونگی تنفس صحیح می باشد . انجام تمرینات هوازی و بکارگیری شیوه های صحیح تنفس در هنگام تمرینات و کوهپیمائی ضمن قابل تحمل نمودن فشار ناشی از تمرین ظرفیت های تنفسی شما را بالا می برد .
– با انجام تمرینات مستمر و مناسب هوازی دستگاه قلبی و عروقی خود را تقویت نمائید . کوهنوردان باید همیشه آماده رفتن باشند. فعالیتهای جسمانی مختلفی را انجام دهید که شما را آماده نگه دارد و تحمل شما را برای شرایط و فشار های مختلف ارتقاء بخشد. پیاده روی کنید، بدوید، دوچرخه سواری کنید، روی پله بالا پائین بروید یا ورزشهای مختلف را انجام دهید. این فعالیتهای متنوع عضلات شما را تقویت می نماید و باعث می¬شود پاهای قوی و مناسبی برای صعود پیدا کنید.
– برای بالا رفتن توانایی جسمانی بطور منظم حرکت زیر را انجام دهید: روی زمین به سمت صورت بخوابید و سعی کنید با دستهایتان بدنتان را بلند کنید درحالیکه پاها و پشتتان صاف باشد . ( شنا سوئدی) روی هم رفته یک برنامه مناسب برای کوهپیمائی ضروری می¬باشد. روی عضلات پشتی ( زیر بغل و فیله کمر ) و عضلات شکم ( عضلات بالا، پائین و مایل شکمی )خود کار کنید.
– کوهنوردان در طی برنامه هایشان درگیر انواع مسیرها می شوند. انجام فعالیتهای کوهنوردی هدفمند و آموزش تکنیک ها و روش های سنگنوردی شما را برای مواجه شدن با مسیرهای مختلف آماده می نماید .
– بخشی از آموزش تکنیکی تان ;عادت کردن به کوهنوردی با کوله پشتی سنگین است. آن را با بالا پائین رفتن از پله اشتباه نگیرید. همان طور که پیش می روید بعنوان تمرین کوله ای را بر پشت حمل کنید . فعالیت واقعی کوپیمائی حمل کوله در شیبهای ناهموار می¬باشد .سعی کنید هرچه پیش می روید در شیب های مختلف حرکت کنید و به بار کوله اضافه نمائید.فراموش نکنید وزن کوله نباید بیشتر از ۳۰تا ۳۵ درصد وزن شما باشد بعلاوه به پیاده روی بر روی مسیر های سخت و ناهموار عادت کنید. مسیر کوه مسیر صافی نمی باشد. سعی کنید بر روی مسیرهای صخره ای و زمین هایی که آسفالت نشده اند حرکت کنید. این فعالیتها باعث میشوند که در کوه موثر تر عمل نمائید.
– در نهایت مشکلات را پیش بینی کنید. سطح تمرینات خود را برای بهبود شرایط جسمانی و تحمل خود افزایش دهید خودتان را برای مشکلات و سختیهای حوادث واقعی آماده کنید. کوهپیمائی ، جسمی قوی و مهارت های خاصی را می طلبد. موارد بالا به شما در تطبیق مناسب با ملاحظات کوهپیمایی کمک خواهد کرد. بعد از کسب مهارتهای اساسی و آمادگی جسمی مناسب لیست تجهیزات مورد نیازتان را تکمیل نموده و اطمینان حاصل کنید که هر آنچه اهمیت دارد یادداشت کرده یا مد نظر دارید.

همچنین ببینید

گزارش صعود به قله شاه معلم

🌿 گزارش صعود به قله شاه معلم 🌱 مطابق با برنامه‌ریزی کمیته فنی، گروه ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *