خانه / فنی / آشنایی با کوههای گیلان / آنسوی ابرها مروری بر کوهها و ارتفاعات استان گیلان (رودبار، قسمت دوم)

آنسوی ابرها مروری بر کوهها و ارتفاعات استان گیلان (رودبار، قسمت دوم)

در ادامه بررسی نواحی مرتفع و کوههای شهرستان رودبار ، به ارتفاعاتی می پردازیم که در شرق دره بزرگ و تکتونیکی سفیدرود قرار دارند و سپس سری هم به نواحی کوهستانی مناطق جیرنده و کلیشم خواهیم زد .

در شرق رودخانه سفیدرود ، دو مجموعه ارتفاعات و یال اصلی در جهت تقریبن شرقی – غربی وجود دارد ، که میان این دو یال اصلی ، دره عمیق و رودخانه سیاه رود قرار گرفته که آب آن از ارتفاعات هر دو رشته یا مجموعه سرچشمه می گیرد . این رشته ارتفاعات شامل :

۱-  یال یا خط الراسی از کنار رودخانه سفیدرود در ناحیه  شهران و حلیمه جان آغاز شده و توسط چند یال کوچکتر در بالادست ها به منطقه پنشت (پهن دشت) می­رسد و با ورود  به محوطه وسیع  قله یا کاسه درفک  که محل تلاقی چند یال بزرگ و کوچک از قبیل : رشی ، سی دشت (سیردشت) ، دشت و دامان از جنوب ،  گرگ آب سرا ، رودسرا و ناحیه اشتنیف از شمال و شمال شرقی است ، به مانند دماوند عزیز که توسط یال سرداغ به البرز مرکزی متصل میگردد ، درفک نیز توسط یال اربوناب به شاه شهیدان و کوه اسپهبدان به فلات زیبای ایران وصل می شود .

۲-  مجموعه ارتفاعات و یال بلندی که از طریق کوههای آسمان سرا و  سردگاه توسط خط الراسهایی فرعی به منطقه جیرنده و کلیشم می­رسد.

برای دانلود متن کامل این نوشته به صورت pdf اینجا کلیک کنید

همچنین ببینید

“چشمه های پنج گانه ” جبهه شمالی درفک

در سراسر عرض جبهه شمالی درفک که بسیار وسیع و به نسبت سایر جبهه ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *