خانه / فرهنگی / اخبار / اعتراض جمعی از کوهنوردان سراسر ایران به نقض قانون اساسی

اعتراض جمعی از کوهنوردان سراسر ایران به نقض قانون اساسی

بیش از ۸۰۰ مربی و ورزشکار در رشته‌های کوهنوردی و سنگنوردی با صدور بیانیه‌ای اعتراض آمیز، به نقض قانون اساسی در فدراسیون کوهنوردی اعتراض کرده‌اند.

آنها خطاب به وزیر ورزش و جوانان نوشته اند بر اساس مفاد مندرج در اصل سوم قانون اساسی، دولت موظف است همه‌ امکانات خود را برای آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان در تمام سطوح بکار بگیرد.

در سالهای گذشته، اعتراضات فراوانی نسبت به عملکرد فدراسیون کوهنوردی مطرح شده. تمایل فدراسیون به درآمدزایی نه از طریق جذب حامیان مالی بلکه عمدتاً با ترویج فعالیتهای خصوصی در فضاهای طبیعی و عمومی کشور بوده.

تداوم این نگرش در  فدراسیون کوهنوردی باعث خواهد شد کوهپیمایی در ایران نیز رفته رفته مانند اسکی، به ورزشی گرانقیمت تبدیل شود که مشارکت در برنامه‌هایش برای افراد کم درآمد جامعه مقدور نیست.

photo_2016-05-21_23-55-04

اعضای خانواده کوهنوردی و سنگنوردی ایران تاکید کرده‌اند بر اساس سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه، نهادهای اجرایی ورزش باید به رشد و همگانی شدن این رشته‌ها کمک کرده و زمینه‌ مشارکت عمومی را فراهم کنند.

با وجود گستردگی امکانات کوهپیمایی در سراسر ایران، اقدام موثری برای ترویج و همگانی شدن کوهنوردی، صورت نپذیرفته است.

در این نامه هم‌چنین تاکید شده است، پرداخت حق عضویت سالیانه با مبلغ تقریبی ۶۰ هزار تومان، با مفاد قانون اساسی مغایر است. ضمن اینکه با روال فدراسیون کوهنوردی،  هر روز شاهد رشد هزینه‌ها، دوره‌های اجباری، پیش نیاز و هزینه‌های شرکت در مسابقات هستیم.

به زعم منتقدان،  برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی اجباری صرفاً با هدف کسب درآمد بیشتر بوده. آن‌ها می‌گویند دلیل الزامی بودن کلاس‌ها نامشخص است و بار فنی چندانی هم نداشته.

فدراسیون کوهنوردی تاکنون از پاسخگویی به انتقادات خود

داری کرده و به همین خاطر کوهنوردان برای رسیدن به جوابی قانع کننده، به وزیر ورزش متوسل شده‌اند.

معترضان خواستار روشن شدن موارد خدماتی فدراسیون در برابر حق عضویت سالانه شده‌اند. همچنین ارائه تعریف کار‌شناسانه برای دوره‌های پیش‌نیاز مربیگری و تعریف «چگونگی تراز بندی حق عضویت سالیانه.»

جمعی از کوهنوردان سراسر کشور، ضمن هشدار درباره خصوصی شدن خدمات عمومی و رفاهی اجتماعی، از وزیر ورزش خواسته اند برنامه‌های این فدراسیون را شفاف کند. زیرا به عقیده آن‌ها اقدام اخیر فدراسیون، بر باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

با وجود درآمدزایی فدراسیون از منابع طبیعی و عمومی کشور، قهرمانان این رشته ورزشی همواره نسبت به بی‌توجهی مسئولین کوهنوردی گله‌مند بوده‌اند و مشخص نیست از درآمدهای

فدراسیون کوهنوردی چگونه استفاده می‌شود.

صداوسیمای ایران گزارشی از رضا علیپور قهرمان جام جهانی سنگنوردی پخش کرد که با کفش‌های پاره، در سالنی فاقد امکانات و به تنهایی مشغول تمرین است.

او در توضیح این مسئله گفت باید هر دو ماه، کفش خود را عوض کند اما پول خرید کفش تازه را ندارد. پس ناگزیر است خطر مصدومیت را به جان بخرد و با همین کفش‌های مستهلک، تمریناتش را پیگیری کند.

منبع: رادیو فردا

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *