خانه / فرهنگی / اخبار / برای جلوگیری از اسپاسم؛ کوه‌نوردان هنگام صعود از نوشیدنی‌های همراه با نمک استفاده کنند

برای جلوگیری از اسپاسم؛ کوه‌نوردان هنگام صعود از نوشیدنی‌های همراه با نمک استفاده کنند

“حمید مساعدیان”، رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: اسپاسم (گرفتن عضلات) یک بیماری شایع در ورزشهاست و در کوه‌نوردی نیز این مشکل وجود دارد، برای جلوگیری از این حادثه کوه‌نوردان هنگام صعود از نوشیدنیهای همراه با نمک استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در کوه‌نوردی ضربان قلب بالا می رود و تعریق زیاد صورت می گیرد و بدن ممکن است با کم آبی همراه شود برای جلوگیری از آن فرد از مایعات استفاده می کند و چه بهتر این نوشیدنیها با نمک همراه باشد که از اسپاسم نیز جلوگیری می کند.

مساعدیان اشاره کرد: بهترین روش برای جلوگیری از گرفتن عضلات یک مایع مخلوط (یک لیتر آب +۵/۱ گرم نمک + یک قاشق غذاخوری شکر به همراه چند قطره لیموترش) است که این کار علاوه بر تامین مواد قندی، املاح معدنی نیز در داخل بدن را تامین می کند.

وی در ادامه گفت: این کار معمولا هر یکساعت باید صورت گیرد و اگر افراد میل بیشتری داشته باشند، خوردن زیاد آن هیچ ضرری به بدن نمی رساند.

مساعدیان تاکید کرد: زمانی که کوه‌نورد گرفتار اسپاسم شد، از کمپرس سرد و گرم نیز می تواند استفاده کند. به عنوان مثال یخ و برف را در کیسه ای گذاشته و به محل گرفتن عضله بگذارد و یا از آب گرمی که در کیسه ای ریخته شده استفاده کند و محل را ماساژ دهد.

وی عنوان کرد: عامل اسپاسم در هر ورزشی می تواند تجمع مواد دفعی ناشی از انقباض‌ها و انبساط‌های عضله‌ها باشد.

منبع :وبلاگ کوه نوشت

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *