خانه / فرهنگی / اخبار / برگزاری دوره متوسطه پزشکی کوهستان در «رشت»

برگزاری دوره متوسطه پزشکی کوهستان در «رشت»

رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شهرستان رشت گفت: برای نخستین بار دوره آموزشی “متوسطه (پیشرفته) پزشک کوهستان” اوایل دی‌ماه در رشت برگزار می‌شود.

«سید علی فیاضی» با اشاره به برنامه‌های آموزشی هیئت کوه‌نوردی این شهرستان، اظهار کرد: طولانی‌ترین دوره آموزشی کوه‌نوردی با عنوان دوره متوسطه یا پیشرفته پزشک کوهستان برای کسانی که دوره مقدماتی را با موفقیت گذرانده و کارت دوره پیشرفته امدادگری هلال احمر را داشته باشند برگزار می‌شود.

وی افزود: این دوره یکی از طولانی‌ترین دوره‌های آموزشی کوه‌نوردی است و شرکت‌کنندگان باید ۱۴ درس تئوری را با موفقیت بگذرانند این دوره‌ها شامل ‌cpr ، زنان و بیماری‌های کوهستان، کودکان و بیماری‌ ارتفاع، بانداژ، چند دوره استفاده از ابزارها، خلاقیت در کوهستان برای حمل مصدوم و سایر دروس تخصصی است.
رئیس هیئت کوه‌نوردی شهرستان رشت درباره علم پزشکی کوهستان، گفت: علم پزشکی کوهستان مباحث و مطالب علمی وسیعی را شامل می‌شود که  تاثیرات ارتفاع بر دستگاه‌های فیزیولوژیک بدن انسان و بیماری‌های خاص افراد(صرع، میگرن، فشارخون، بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، آسم و . . . ) خصوصا در سنین بالا که شرایط خاصی را در ورزش کوه‌نوردی ایجاد می‌کند، در بردارد.
«فیاضی» تصریح کرد: چگونگی صعود برای سالمندان، کودکان و شرایط ویژه‌ای که بانوان در ارتفاع بلند دارند، می‌تواند مشکلات خاصی را برای این افراد ایجاد کند که در این دوره بررسی می‌شود.
وی افزود: بهداشت نیز از اصول اولیه پرداختن به ورزش کوه‌نوردی است و همه این دانستنی‌ها و بسیاری ناگفته‌های دیگر علمی که مورد تاکید کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی است در دوره‌ای به نام دوره تکمیلی پزشکی کوهستان آموزش داده می‌شود.
رئیس هیئت کوه‌نوردی شهرستان رشت از برگزاری دوره آموزشی آسیب‌های ناشی از سرما در کوهستان در ۲۸ آذرماه امسال خبرداد و گفت: در این دوره ۴۰ نفر از سرپرستان و اعضای گروه‌های کوهنوردی شهرستان رشت حضور داشتند و دکتر «حمید مساعدیان» مسئول مؤسسه پزشکی کوهستان نیز مدرس این دوره بودند.
«فیاضی» با بیان اینکه ۲۹ آذرماه امسال صعود به قله «کوه روبار ماسوله» توسط  گروه‌های کوه‌نوردی  شهرستان رشت انجام گردید، خاطرنشان کرد: این صعود به مناسبت سالگرد درگذشت کوه‌نورد گیلانی «مجتبی قناعت‌شعار» که بر اثر سانحه سقوط بهمن در ارتفاعات ماسوله درگذشت، انجام شد.
وی با اشاره به اینکه دوره‌های کلاس نقشه‌خوانی و کار با قطب‌نما هم‌اکنون با حضور ۱۲ سرپرست و عضو گروه‌های کوه‌نوردی رشت در حال برگزاری است، تصریح کرد: مدرسی دوره برعهده «حمیدرضا شفیعی» مدرس رسمی فدراسیون است.
رئیس هیئت شهرستان رشت خاطرنشان کرد: با حضور ۱۲ شرکت کننده کلاس ‌GPS روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه امسال نیز در محل هیئت کوه‌نوردی شهرستان رشت برگزار گردید.
(منبع : وبلاگ کوه نوشت)

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

۲ دیدگاه

  1. با سلام دوباره. آیا در تاریخ ۲۹ و ۲۸ آذر دکتر مساعدیان در گیلان حضور داشتند؟

  2. با سلام. دکتر مساعدیان در سایت خودشان گفتند که دوره آسیب های ناشی از سرما اواخر دی است؟ یعنی در گیلان برگزار شد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *