خانه / فرهنگی / بیوگرافی ورزشی / بیوگرافی مختصری از اعجوبه کوهنوردی جهان پروفسور پیتر هابلر

بیوگرافی مختصری از اعجوبه کوهنوردی جهان پروفسور پیتر هابلر

پروفسور پیتر هابلر(Peter Habeler) کوهنورد اتریشی متولد ۲۲ جولای ۱۹۴۲ در شهر مایروفن کشور اتریش است. او از سن شش سالگی به کوهنوردی علاقه ‌مند شد و در ۲۱ سالگی راهنمای کوه  و مدرس اسکی شد. نخستین تلاش‌های ثبت شده از هابلر در کوه‌های راکی و نشنال پارک یوسی میتی می‌باشد و البته از او به عنوان نخستین اروپایی که موفق به صعود دیواره‌های این منطقه گردید یاد می‌کنند.

Peter Habeler 4

آغاز کوهنورد جدی هابلر به همراه رینهولد مسنر در سال ۱۹۶۹ می‌باشد که موفقیت‌های زیادی را نیز به همراه داشت. اما جدی ترین و مهمترین فعالیت این دو به همان صعود بدون کپسول اکسیژن اورست در سال ۱۹۷۸ و در معیت یک تیم اتریشی باز می‌گردد. کاری که پیش از آن از سوی دانشمندان امری محال فرض می‌شد.

در آن صعود و در بازگشت از قله نیز هابلر با ثبت رکورد فرود تا گردنه جنوبی تنها در مدت یک ساعت رکوردی باور نکردنی ثبت نمود که سال‌ها پا برجا ماند. او رکورد صعود دیواره شمالی آیگر در مدت زمان ده ساعت را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد. هابلر سال بعد (۱۹۷۹) قله اورست را به صورت انفرادی صعود نمود.

رینهولد مسنر عادت داشت در مورد هابلر بگوید: ” او مثل یک موشک است، وقتی موتورش روشن می شود واقعا احساسات آدم را بر می انگیزد. ”

علاوه بر این موفقیت هابلر توانست صعودهای شاخص دیگری را نیز بر روی قلل ۸۰۰۰ متری به ثبت رساند که مهمترین آنها چوآیو، نانگاپاربات، کانچن چونگا و گاشربروم۱ می‌باشد و البته صعود گاشربروم۱ او بازهم به همراه رینهولد مسنر و البته به سبک آلپی و در مدت ۳ روز در تابستان ۱۹۷۵ صورت گرفت. از این صعود به عنوان نخستین صعود کاملاً آلپی بر روی یک ۸۰۰۰ متری یاد می‌گردد. او همچنین در سال ۲۰۰۰ مجدداً تلاشی دیگری بر روی قله اورست داشت که به دلیل مشکلات ریوی این صعود با موفقیت همراه نبود. او مدرسه اسکی و کوه نوردی پیتر هابلر را در شهر زادگاه خود مایرهوفن در اتریش تاسیس کرد که امروزه توسط پسر او اداره می‌شود و البته خود هابلر نیز در آن به تدریس مشغول است.

پیتر هابلر در بهار سال ۱۹۶۶ برای اولین بار به ایران سفر کرده بود، یاد و خاطره  آن سفر باعث سفر دوباره ایشان در تیرماه ۱۳۹۲ به جهت صعود قله دماوند به ایران گردید که افتخار این میزبانی را موسسه کوهیاران سولدوز شهرستان نقده از او به همراه خانواده محترم شان به عهده داشت. ناگفته نماند که موسسه کوهیاران سولدوز در این همراهی پرافتخار، به جهت آشنا نمودن این کوهنورد اسطوره ای با آیین های کشور ایران در جشن تیرگان ۹۲ نیز شرکت نمود.

پروفسور پیتر هابلر بار دیگر با دادن افتخار میزبانی مجدد خود به موسسه کوهیاران سولدوز، در سفری دوباره در تاریخ   ۲۴-۹۳/۰۸/۱۸ و با سخنرانی در فرهنگسرای اندیشه که با هماهنگی های فدراسیون کوهنوردی به عمل آمده بود خاطره ای بیادماندنی در علاقمندان به ورزش کوهنوردی ایجاد کرده و در ادامه سفر با میزبانی موسسه کوهیاران سولدوز سفری پرنشاط به چندی از اماکن تاریخی و آثار باستانی ایران زمین داشته اند.

منبع: موسسه کوهیاران سولدوز

همچنین ببینید

اولین ایرانی که موفق به فتح قله ی اورست شد کیست؟

هومن آپرین اولین فرد ایرانی است که در سال ۱۹۹۰ موفق به فتح قله ی …

یک دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از این مطلب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *