خانه / فرهنگی / اخبار / تنها ۴۱۵ دلار غرامت برای کشته‌شدگان بهمن!

تنها ۴۱۵ دلار غرامت برای کشته‌شدگان بهمن!

sherpa2

رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی می‌گوید، به دلیل شرایط پیش آمده در «اورست» و اعتصاب شرپاها، کوه‌نوردان ایرانی نیز که برای صعود عازم شده بودند، به «ایران» باز می گردند. «رضا زارعی» درباره لغو صعودهای این فصل «اورست»، خاطر نشان کرد: با توجه به حادثه‌ای که روز ۱۸ آوریل در آبشار یخی “خمبو” رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۶ شرپا گردید، به دلیل اعتصاب سایر شرپاها در حال حاضر تمامی صعودهای این فصل به «اورست» لغو شده است. او ادامه داد: شرپاهای فعال در اورست همواره بر مطالبات و حقوق خود تاکید داشته‌اند، ولی متاسفانه دولت نپال چندان توجهی به این امر نداشت. این مطالبات بیشتر در مورد حق بیمه این شرپاها بود و دولت نپال هم قول هایی را در مورد افزایش بیمه ها داده بود.
 رییس فدراسیون کوه‌نوردی افزود: دولت نپال تنها به پرداخت غرامت ۴۱۵ دلاری به خانواده شرپاهای کشته شده بسنده کرد و همین امر باعث لغو کلیه فعالیت‌های شرپاها و در نتیجه‌ لغو کلیه صعودهای این فصل به اورست شد.

 

 او در مورد حادثه رخ داده برای شرپاهای نپالی خاطر نشان کرد: این حادثه به دلیل سقوط بهمن رخ داد و نباید فراموش کرد که چندین عامل در سقوط بهمن تاثیرگذار است. یکی از عوامل مهم در سقوط بهمن گرم شدن کره زمین و آب شدن یخچال‌ها است.

 

«زارعی» افزود: یخچال «خمبو» یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های ابتدایی برای صعود به اورست است. هر کوه‌نوردی که قصد صعود به «اورست» از مسیر عادی را دارد باید از این مسیر عبور کند. البته خطای انسانی هم در وقوع این حادثه بی‌تاثیر نبوده است. شرپاهای «اورست» معمولا گروهی حرکت می‌کنند و همین امر سبب می‌شود تا در صورت وقوع یک حادثه تمامی آنها دچار حادثه شوند.

 

 رییس فدراسیون با بیان این که شرپاهای نپالی معمولا افراد فقیر و با گذشتی هستند، خاطر نشان کرد: این افراد به دلیل شرایط فیزیولوژیکی خاص که به دلیل زندگی در ارتفاع دارند، کمک زیادی را به کوه‌نوردان می‌کنند. در سال‌های اخیر چیزی بالغ بر ۸۸شرپا در اورست کشته شده و این افراد همیشه با زحمت بسیار کوه‌نوردان را همراهی می‌کنند.

 

 او در مورد آخرین وضعیت «عظیم قیچی ساز» پر افتخارترین کوه‌نورد ایرانی که برای صعود به قله «شیشا پانگما» عازم این قله شد نیز گفت: در آخرین تماس که با او داشتیم او اعلام کرد در حال صعود به ارتفاع ۶۹۰۰ متری است، ولی به خاطر خطر سرمازدگی به کمپ دو نرفتند و به کمپ یک بازگشته است.
(منبع : وبلاگ کوه نوشت)

 

همچنین ببینید

اجرای برنامه صعود به قله علم کوه

برنامه صعود به قله علم کوه در تاریخ ۲۷ و ۲۸ مردادماه با شرکت سیزده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *